|
1998-ban jelentette meg a müncheni Wilhelm Heyne kiadó a Németországban jól ismert Heine Filmbibliothek című sorozatban Thilo Wydra Volker Schlöndorffról szóló tanulmánykötetét. A neves német filmszakkönyv kiadó számos ismert rendezőről és színészről adott már ki monográfiát. Könyvei olvasmányosak, jó tájékoztatást adnak a filmművészek pályafutásáról. A Schlöndorff-kötetről is megállapíthatjuk ugyanezt, hiszen a szerző, Thilo Wydra megbízható forrásokra támaszkodva, aprólékos gyűjtőmunkával szerezte meg ismereteit. Kötetét három nagy egységre osztotta fel, melynek alapját Schlöndorff filmjeinek kronológiai sorrendben történő ismertetése, elemzése adja, megvilágítva egy-egy mű létrejöttének gyártási, forgatási hátterét. Ezt a középső részt fogja közre az Előszó három kisebb fejezete, egy rövidebb portré magáról a rendezőről, illetve egy részletesebb beszámoló az utóbbi időszak stúdiómunkáiról, forgatásairól, illetve a Függelék részei, melyek időrendi táblázatban sorolják fel az életrajzhoz és a filmekhez kapcsolódó eseményeket. Érdemes néhány mondatban megemlíteni a filmográfiai szakaszt, melyben minden adat megtalálható a kérdéses filmről - az alkotó stábtól, a kapott díjakon át a mű hosszúságáig. Ugyancsak a filmekhez kapcsolódik az a bibliográfia, amely egy-egy alkotás sajtóanyagát részletezi. Wydra könyvének végén található a Schlöndorff-múzeum anyagát bemutató rész. A kiállítás 1992 óta fogadja látogatóit, akik a rendező személyes tárgyai alapján kicsit közelebbről is "betekinthetnek Schlöndorff hétköznapjaiba".
A könyv egyik érdekessége a
személyes véleményeket tartalmazó fejezet. Többek között
John Malkovich, Margarethe von Trotta, sőt Schlöndorff
vallomásait is olvashatjuk benne. Wydra ezekkel a gondolatokkal
próbál választ találni arra, valójában milyen ember Volker
Schlöndorff, tükröt tartat a rendező elé, melyből a
tudásra, a megismerésre vágyó alkotó portréja rajzolódik
ki. Schlöndorff olyan hivatásnak tekinti a rendezői
mesterséget, melynek feladata az irodalom megfilmesítése:
"Az ember azért tanul, hogy megismerje önmagát és
önmaga határait. Az én hivatásom olyan, mint bárki másé; a
cél az ismeret szerzése és hasznosítása. Az irodalom ennek
végtelen tárházát nyújtja."
Schlöndorff tizenhat évesen, cserediákként ment tanulni
Franciaországba, és tíz évet élt ott. Ekkor ismerkedett meg
a franciák három nagy filmrendezőjével, Malle-lal,
Resnais-vel és Melville-lel. Rendkívüli hatással volt rá a
francia film - akkoriban bontakozott ki a nouvelle vague, így a
legfrissebb szellemet és a legjobb szakmai fogásokat
sajátíthatta el, melyeket később tökéletes
professzionalizmussal alkalmazott. Schlöndorff "képben
látó irodalmárnak" vallja magát, számára az egész
világirodalom leképezendő történetekből áll.
Elsősorban kiváló regényadaptációi révén tartják
számon, bár a hetvenes évek elején megpróbálkozott egy-két
szerzői filmmel (Ruth Halbfass erkölcse, Szalmaláng).
Mivel azonban ezek kevéssé lettek sikeresek, visszatért az
irodalmi adaptációkhoz. Filmográfiájában olyan szerzők
szerepelnek, mint Heinrich Böll, Max Frisch, Arthur Miller,
Marcel Proust, és még tovább lehetne sorolni a világirodalom
remekíróit. Bár elkötelezte magát az un. művészfilm
mellett, mégis azt mondja: "...néha arról ábrándozom,
hogy én, a komoly filmrendező egyszer majd Billy Wilder
leszek". Nagyra tartja az amerikai filmvígjáték
apostolát, Billy Wildert, amint Lubitschot is, mert a nézőket
megnevettetve mutatják meg a valóságot.
Wydra könyve valóban bemutatja, alaposan elemzi és lényegre
törően összegzi Schlöndorff filmjeit. Az olvasó először
egy rövid tartalmi leírásból ismerheti meg a film
történetét, majd a szerző néhány mondatban elemzi az adott
filmet. Közérthető, világos gondolatai reális képet adnak
Schlöndorff filmjeinek világáról, melyekben hol a politikai
radikalizmus (Németország ősszel), hol az
erkölcs-filozófiai látásmód (Az ifjú Törless), hol
a mítoszok világa (Homo Faber) jelenik meg, együttesen
pedig elmondható róluk, hogy mindegyiket áthatja az
odafigyelés a közönség igényeire. A filmek kapcsán Wydra
nemcsak magukkal a filmekkel, hanem létrejöttük
körülményeivel és a rendezőnek az adott alkotáshoz való
viszonyával is megismertet. Apró életképekben mutatja meg,
hogyan áll össze a film, kezdve az alapötlettől egészen az
utolsó simításokig. Nem olcsó pletykákat akar megosztani
olvasójával, és arra sem törekszik, hogy a kulisszák mögé
lesve "sztorizgasson", mert Wydra végig az
igényességre törekszik, arra, hogy hiteles portrét rajzoljon
a német filmművészet "nagy utazójáról" a
"poggyászai között élő", Volker Schlöndorffról.
Thylo Wydra, a müncheni újságíró és filmkritikus jól
forgatható, alapos és pontos művet állított össze. A
könyve alapműnek tekinthető mindazok számára, akik átfogó
és részletes képet akarnak kapni Volker Schlöndorffról és
pályájáról, vagy eddigi ismereteiket kiegészítve, akár egy
újabb tanulmány írását tervezik.
(Wydra, Thilo: Volker Schlöndorff und seine Filme, München,
1998. Wilhelm Heyne Verlag. 317.p. ill.)