Báthory Erzsi Lapszemle 1999. 04. 23. - 1999. 05. 06.
még mindig Filmszemle  kritikák  interjúk  esszé  Mediawave’99  filmszakmai események  búcsúzunk 

még mindig Filmszemle

...Szederkényi Júlia: ... Nekem ne mondja senki, hogy a közönség az én filmemet nem szereti. Nem nem szereti, hanem nem jön be, leszoktatták erről idősebb pályatársaink, körülbelül abban az időben, amikor Bollók Csabának az álla kezdett pelyhedzeni, Hajdú Szabolcs meg elballagott az óvodában. Szóval, a közöny a magyar értelmiség közönye...
...Hajdú Szabolcs:... csináltunk a Főiskolán egy sorozatot Török Sándor novelláiból, amit többek között a mosóporos TV2 szponzorált. Az epizódok nagyjából 40 percesek, a televízió viszont csak 25 percet fog belőle leadni. Meg kell csonkítani tehát a filmeket, 10-15 percet ki kell szedni belőlük...
... Bollók Csaba:... A 90-es évek szemléin kószálva egyre csak azt lehetett látni, hogy “elmúltak az ünnepek”, elmúlt a filmgyártás nagy korszaka, ha volt is valaha. Szerintem az egész 90-es évek ennek a felismerésnek a jegyében telt el, hogy bizonyos filmek, filmcsinálási módok már nem érvényesek, hiába próbálnak újjászületni, csak agónia lesz belőle. Az idei Szemle talán már nem az agónia végét jelezte, hanem valaminek a kezdetét. Sokféle film volt, sokféle gondolkodásmód, sokan voltunk “elsőfilmesek”, akik a filmcsinálás módjaira más és más válaszokat adunk...
... Többször elhangzott, hogy ilyen pici kis közösségekből, baráti kapcsolatokból, meg elszántságból lehetne újrakezdeni valamit, műhelyeket csinálni például. És ez még elvégzetlen feladat.

Yuppie-k legyünk vagy szabadok?
Fiatal filmesekkel beszélget Grunwalsky Ferenc
Filmvilág, 1999/5. Muhi Klára


... A pályakezdő fiatalok támogatási rendszerét differenciált módon kell létrehozni. A pályára állást segítő pozitív diszkriminációt az első két filmig érdemes alkalmazni - természetesen más feltételekkel az első és a második film esetében. A második film után a pályakezdéshez kapcsolódó külön kedvezmény tovább nem indokolható...
... ugyanakkor kínálkozik még egy út: a jelenleg is meglévő lehetőségek jobb kihasználása. Ehhez szemléleti váltásra van szükség, amelynek lényege a pályakezdők rendszer-szemléletű, többlépcsős támogatása. Nem elegendő egyetlen mozzanat (a gyártás) kiemelése az alkotófolyamatból, hanem annak egészét kell különféle módszerekkel és különféle támogatási formákkal segíteni...

És mégsem forog
Premier plánban a fiatal filmesek
Filmvilág, 1999/5. Kövesdy Gábor


... Korábban kevesebb film is nagyobbat szólt, mint most ez az aránylag sok alkotás. A fiatal filmesek mezőnye ugyanolyan megosztott és vegyes, mint az idősebb generációké: amatőrfilm, szerzői film, kísérleti etüdsorozat, független kommersz produkció egyaránt akad benne. Korábban inkább a rövidfilmek voltak hangsúlyosak, idén a játékfilmek kerültek a középpontba...
...ez a felemás új hullám épp azon a három évvel ezelőtti szemlén kapott lendületet, amelyen elsőként indulhattak önálló szekcióban a rövid- és kisérleti filmek. Az új generáció tagjai ha kell, minimális pénzből, akár lejárt nyersanyagra is, de mindenképpen filmet akarnak csinálni...
... A mai húszon-, harmincéves nemzedék nem dühöngő ifjúság. Nem haragosak, és csak ritkán lázadnak. Tíz éve még kiáltvánnyal követeltek teret maguknak a fiatalok, és bár azóta ők is külön utakon járnak, legalább a kezdő pillanatban egységes csoportot alkottak... Vannak műhelyek (Duna Műhely, Főiskola, BBS, MAFSZ), csakhogy egyik sem átfogó és sziklaszilárd bázis...
... Egy biztos: a magyar film hagyományos tájékozódási pontjai, a politika, a történelem és a társadalom magasztos horizontjai elvétve tűnnek csak fel bennük...

Külön utakon
Elsőfilmek
Filmvilág, 1999/5. Varga Balázs


kritikák

...Meg persze elámulok azon, hogy valaki élete nyolcadik évtizedének is a vége felé így tudjon megújulni, és megújulva megmaradni annak, aki volt. A Nekem az úr lámpást adott a kezembe Pesten egy nagy művész grimasza, iróniája és öniróniája, egyes szám első személyű, lírai vallomása az életről és a filmes mesterségről - egy monumentális bohóctréfa keretében. Olyan szabadsága a képzeletnek, amilyen Godard Weekendjéből vagy Bunuel valamelyik késői filmjéből árad.
... Az ember a lámpással ősrégi toposz, a szellem fénye bevilágít a sötét sarkokba. Jancsónak egy blikkfangos címre van szüksége. Rémlik, valamikor régen olvasott egy könyvet, akkoriban tetszett neki, annak volt valami ehhez hasonló, prédikátoros címe:"Lámpást adott kezembe az Úr..."

Falfirkák
Élet és Irodalom, 1999. 05. 07.
Orbán Ottó


... ha a Szindbádnak nem is, de a Capriccio című Huszárik-filmnek biztosan rokona...
... Mindez oly érzékenységgel és alázattal történik a film önnön teremtette stílusa iránt, miért is a stílus fűbársony ruháját nem lyukasztgatják ki semmibe meredő filozófiai száraz ágak. Nem: mindvégig a gyermekek és a természet hajlékony nyelvén szól az elbeszélés hozzánk...

Öröm-szótár
Bóbita
Filmvilág, 1999/5. Zalán Vince


... Hogy mitől kultfilm ez? Manapság két széles ösvény mutatkozik a tömegek előtt. Az egyik az üzletelős-mobiltelefonos-ügyintézős nemlét, a másik az erre nemet mondó, füves-drogos (ez nem tautológia!) -pénzleszaró-neohippi lógás. A kettő közül kultfilmje csak ez utóbbinak lehet, mivel ez az életforma messze érdekesebb, mint az előbbi. Közelről ugyanolyan. Lehet rádöbbenni erre, vagy drukkolni a reinkarnációnak.

Édes méreg (Cukorkékség)
Demokrata, 1999/18. Végh Attila


... sőt betekinthetünk azokba a szigorúan titkos aktákba is, amelyekben a koncertpublikumba beépült ügynökök jelentést tettek a Kex zenekar felforgató tevékenységéről, rejtett üzeneteiről és a közönség reagálásáról. Az ember azt hinné, kémfilmparódiát néz...

Visszaért a hajó a szélből
Nagylemezen és filmen éled fel a Kex együttes legendája (Elszállt egy hajó a szélben)
Vasárnapi Blikk, 1999. 04.25. LEZ


... a hír közvetítése volt a lényeges. Ettől az erőfeszítéstől a Marathoni Futó az egyik legmodernebb figurává vált, hiszen a kérdés ma is aktuális: átadható-e az üzenet egyáltalán. Felfogják-e az emberek a jelentőségét? Nem csak azért értették meg az üzenet fontosságát, mert a hírnök erőfeszítése a halálig tartott? - teszi fel a kérdést a filmrendező.
A meglepő párhuzam beindította a művésznő fantáziáját is, aki egy olyan előadást álmodott meg, amelyben vizuálisan megjeleníthetik azokat az állapotokat és víziókat, amelyeket ez a futó élhetett át...

Angyalszárnyakkal a fény kapujában
Test-Tér címmel április 15-étől látható Grunwalsky Ferenc fotókiállítása a Ludwig Múzeumban...
Magyar Hírlap, 1999.04.10. Kovács Gergely

X

... A másik alkotótárs a tér. A fényképek tere is boltíves, „chiricós”, de minden, csak nem vörös márvány. A fal színe hasonló ugyan, de csak kopott festék. A padlón évtizedes por, a betonban recés gumicsizmanyomok, még a nedves állapot idejéből...

Azt mondja a lélek a testnek...
Grunwalsky Ferenc fotói a Kortárs Művészeti Múzeumban
Népszabadság, 1999.05.05. Székely András


... Vágvölgyi András, miután a Magyar Narancsot Princz és Orbán jóízűen megette, gondolt egyet és filmes lett...Vágvölgyiben sok minden megvan, ami a filmes pályához kell: egoizmus, őrültség, irányítási vágy, megváltatlanságtudat, formakészség. Ettől persze még lehetne full milkós juppie is. De a mű létrehozásakor kipárolgó szenvedés mennyisége vajon elég lesz-e Vágvölgyinek ahhoz, hogy kilépjen személyiségének szűkösségéből a puszta totalitás kedvéért?...

Gonzó helyett film (A nagy testvér árnyékában, hongkongi portréfilm, r: Vágvölgyi András)
Élet és Irodalom, 1999.04.30. Bakács Tibor Settenkedő


... Olyan ritkán lehet úgy igazából felfedezni magyar filmeket, most végre eljött az alkalom. Az Egy újabb nap az elmúlt hetek sikerfilmje, először az Országos Független Film Fesztiválon aratott, majd a múlt hétvégén a Mediawave-ről hozta el a legjobb animációs film díját. Tóth Pál másfél évtizedes kecskeméti filmstúdiós munkák, majd néhány éves nyugat-európai szabadúszás után az elmúlt években Szegeden készíti az első magyar 3D-animációs filmket. Talán így kell lennie: ez a teljes egészében számítógéppel készült film megejtő kedvességgel és kíméletlen humorral karikírozza a száz százalékosan emberi lélektelenséget...

Ruha teszi az embert
Élet és Irodalom, 1999.05.07. Varga Balázs


... Szerb értelmiséginek vagy művésznek lenni geo-esztétikailag és geo-morálisan majdnem megfelel a magyarnak, vagyis a XIX. Század honfiúi pátoszából mára csak az irónia maradt, meg egy kevés sör az üveg alján, tehát értem én, hogy van abban valami figyelmeztető, hogy e remekmű minden kockáját értem és élvezem. Azt is értem, ha egy belga hivatalnok némi rémülettel néz a térkép eme keleti oldalára, ha nyaralását tervezi... Az a furcsa, hogy minden történés abszurd, s minden abszurd történésre pszichológiailag érthető válasz születik. Az abszurditás, ha egymásra tolul, megváltoztatja a sejtet és a szerkezetet - s akkor már a viszonyítási pontként tételezett normálisnak is máshol van a fókusza...

My country (Milos Radovic: My country, Győr, Mediawave)
Élet és Irodalom, 1999.05.07. Bakács Tibor Settenkedő


... A tankönyv és az itt részletesen nem tárgyalt, impozáns válogatást tartalmazó szöveggyűjtemény - véleményem szerint - nyugodt szívvel, vakon követhető minden e tárgyban kezdő pedagógus számára is. Kiegészíteni szabad (és lehet), elvenni belőle viszont tilos!
A kérdés - ami már a könyvvel nem függ közvetlenül össze, sorsával viszont annál inkább -, hogy ki és mikor fogja tanítani a mozgóképkultúrát? Bízom benne, hogy az én példámnál találni jobbat is az országban: az iskola igazgatójának jóindulatán múlt, hogy engem „szaktanárként” elismerve... heti egy órában megkezdhessem a tanítást...
Azért mindenkinek ajánlom az órarendi harcot. Ha Muhi Klára és Hartai László - Gelencsér Gábor közreműködésével - megírták ezt a tankönyvet, ez már igazán semmiség, mondhatnám: édes kötelességünk. Kifulladásig!

Vidovszky György: Gondolatok a könyvtárhoz (Muhi Klára-Hartai László: Mozgóképkultúra és médiaismeret, Budapest, Korona Kiadó, 1998)
Metropolis, 1998-99 tél tavasz


... A mindkét előbbi nagyfejezetre visszautaló harmadik rész (Műfajok és archetipusok a midcult-filmben) az artisztikus művészet és a masscult közötti átmenetben elhelyezi a midcult-filmet, amely úgy szeretne könnyen fogyasztható lenni, hogy ugyanakkor kiváltságos élményt is nyújtson. A tömeg számára az elit-kultúrát, az elit számára a tömegkultúrát pótolja ez a filmtipus; a mítoszból él, de azt úgy és azért intellektualizálja, hogy a művelt közvélemény aktuális problémaérzékének szolgálatába állítsa...

Egy ősi és egy posztmodern probléma: archetipus és műfaj a filmkultúrában (Király Jenő: Mágikus mozi. Műfajok, mítoszok, archetipusok a filmkultúrában. Budapest, Korona Kiadó, 1998)
Metropolis, 1998-99 tél-tavasz, Margitházi Beja


... Bikácsy Bunuelt annak egyik legnagyobb szellemi mesteréhez, Sade márkihoz hasonlítja, aki tagadta a Teremtő létét, de gyűlölte is őt. A rendező korai filmjeiben ugyanezt a zsigeri istengyűlöletet véli a könyv írója felfedezni. A gyűlölet oka a félelem és a csalódás: Sade (és Bunuel) halálraítélt lényként csalódott a létezésben, amelyet Isten teremtett... Bunuel a világot továbbra is abszurdként látja és láttatja. Bunuel
így lesz a könyv tanúsága szerint az abszurd művészek és gondolkodók rokona...

Egy művész faggatása (Bikácsy Gergely: Bunuel-napló, Budapest, Osiris, 1997)
Metropolis, 1998-99, tél-tavasz, Stőhr Lóránt


... Az ember folyvást visszavágyik a múltba. Most már tudjuk: nem békeidőkbe, hanem a kőkorszakba...

Vissza a kőkorszakba (Váróterem, Mindennapi rémtörténet, Altamira)
Magyar Hírlap, 1999.04.30. Stark R. László


... Hogy van egy illúziója, ami Lammnak nincs, de nekem és neked, Póliknak és még sokaknak van, és talán csak ez az egy illúzió különböztet meg bennünket Lammtól.

Pascal második csoportja
Magyar Hírlap, 1999.05.05. Bihari László

interjúk

... hallottam, hogy Orson Wellesnek színháza volt, mielőtt filmmel foglalkozott volna, tehát én is a színházzal kezdtem. Már 19 évesen egy száz férőhelyes kis színházat vittem, amely azonban sok-sok adósságot hozott. Úgyhogy 24 éves koromra én lettem a legfiatalabb és a leginkább eladósodott színigazgató egész Franciaországban...úgy gondoltam, itt az idő a filkészítésre...

Az új festészet prófétája
Budapesti találkozás a Lautrec-film rendezőjével, Roger Planchonnal
Népszabadság, 1999.04.24. Varsányi Gyula


...Hogy a forgatás idejére sikerüljön lelket verni bele, nekem kellett őt a döcögő szekéren folyamatosan pofoznom...
... Aczél György is kért egyet. Amikor megkapta, írt egy levelet, melyben megköszönte “közös munkánkat”. Na, én akkor visszaírtam neki, hogy valóban közös munkánk volt ez a film, hiszen én megcsináltam, ő pedig betiltotta...

Mosolygó filmes múlt (beszélgetés Bacsó Péterrel)
Máriássy Félixet pofozta, a szombathelyi püspököt tegezte
Mai Nap, 1999. 04. 24. Vezda János


... Szabó Pistával készültünk egy filmre, már át is beszéltük, de mégsem tartottunk még a forgatásnál. Azután egyszer csak kaptam egy faxot Olaszországból, a híres filmrendező Tornatore asszisztensétől, Fabricio Castellanitól, aki a casting direktora és első asszisztense volt a filmnek. Azt a feladatot kapta, hogy találjon meg engem...

Az óceán zongoristája
Koltai Lajos
Média-Technika, 1999. 04. 23. Soltész Rezső


...Korábban a zongorista beült a bárba, és ha egy kicsit pityókásan is, de eljátszotta a dalokat. Ma már nagyítóval kell keresni az olyan presszókat, ahol zongorista játszik esténként...
Halló... (beszélgetés Cseh Tamással, a 6:3 avagy Játszd újra Tutti című film zeneszerzőjével)

Metró újság, 1999.04.14. Rusznák Gábor


... Tetszett az egere és a törpéje, megindította a fantáziámat. Így született a filmünk meséje, amelyben a főhős egy ócska kis vándorcirkusz kelléke, egy kis fehér egér, a bűvész őt szokta előhúzni a cilinderből, de megunja ezt a szereplést, és megszökik, a novemberi hidegben bekeveredik az erdőbe és megfagy. Szerencsére rátalál egy 350 éves manó, föléleszti...

A rajzfilm jó befektetés (beszélgetés Nepp József forgatókönyvíróval és Ternovszky Béla rendezővel Egérút című új filmjükről)
Népszabadság, 1999.04.09. Varsányi Gyula


... Még nem fizettünk ki semmit, mert nem akartam addig költekezni, amíg nem látom át az egész folyamatot. Most készültek el a vaskos kimutatások az összes igényről, javaslatról, települések szerint. Már összeállítottunk egy ideiglenes naptárt valamennyi szóba jöhető rendezvényről, a véglegeset csak ősszel tudjuk közreadni...
- Mekkora apparátussal végzi ezt a munkát?
- Tíz főnél nem nagyobbal. Kevesen vagyunk, mert nem szabad magunkra sok pénzt költenünk... a vértanú-önfeláldozással elértem azt, hogy a forgatókönyvem valószínűleg nem valósul meg, mert film csak úgy lesz, ha lobbyznak mellette.
- A rendező, Koltay Gábor sem lobbyzik? Neki ebben van gyakorlata.
- Van, de érdekes módon sok döntéshozó nem kedveli őt...

A lemondás erkölcstelen lenne a részemről (beszélgetés Nemeskürty Istvánnal)
Népszabadság, 1999.04.10. Varsányi Gyula


... megpróbálja helyretenni a dolgokat, vagyis történelemkönyvként kezeli az Ó- és Újtestamentumot. Nem a műsor vallási funkcióját hangsúlyoznám, hiszen korábbi munkáimban is az ismeretterjesztés szándéka vezetett. Magánügyemnek tekintem, hogy hívő ember vagyok, tisztelem mások hitét, meggyőződését, és nem akarok senkit rábírni valaminek az elfogadására vagy elutasítására. Csupán hiteles szakemberek segítségével szeretnék föltárni, értelmezni olyan dolgokat, amelyeket - úgy érzem - az emberek többsége misztifikál...

A Szentföld éve az MTV-ben
Ötvenkét húszperces részben dolgozzák fel a zsidó-keresztény kultúra alapkincséhez tartozó ismereteket
Népszabadság, 1999.05.05. Varsányi Gyula (beszélgetés Kardos Sándorral és Erdei-Grünwald Mihállyal)


... ebben a világban csak illegitim módon lehet produkálni. Vagy eleve csibész vagy, és csibészséggel leszel nagy vagy gazdag, vagy nem vagy az, de a pozitív eredményt is csak simlisség útján tudod elérni. Ezért nincsenek hősök...

Az erény nem fotogén
Szomjas György a hiányzó hősökről és a reménysugárról
Magyar Nemzet, 1999.04.29. Javorniczky István


Elégedett vagyok!

Beszélgetés Szilágyi Tiborral
Nők Lapja, 1999/17. Szám

esszé

... Kialakult egy új design: korunk embere két kofferrel a kézben, fején a dunyha, az ágynemű, mellette síró asszonyok, zokogó beteg gyerekek, az út szélén felpuffadt tömeg - hullarakás. Menekülés? Nem. Indulás? Nem. MENÉS. Innen-oda, onnan-vissza.
Kialakult az új stílus is: különböző “egységekkel”, szabadcsapatokkal, saját testőrséggel, “nemzeti gárdával” a CIVILEKET ÍRTANI. Az ezredvégi háború lényege, hogy az emberiség 2000. éve felé EGYÁLTALÁN NEM SZÁMÍT AZ ÁRTATLAN EMBER. Tehát lehet rá VADÁSZNI...
...A vízben élő, alvó emberek hirtelen nem lettek fontosak... Ki, melyik tévé mutatná a Tiszát, vagy a Berettyót a bombázások helyett? Hogy a kettő miért nem fér meg egymás mellett? Ki fogja kockáztatni, hogy azalatt elkapcsoljanak a csatornáról, hogy “mi van a háborúban”? Nem. A tévék inkább “lekapcsolták” a belvizet...

Grunwalsky Ferenc: Levél-írás Nr. 12.
Élet és Irodalom, 1999.04.09.


... Kétségtelen, Rómában sem volt a kerítés kolbászból. Ponti doktor és Jancsó Miklós viszonya bizonyíték rá. Mert hiszen a producer Jancsó Miklóssal (és a mindenes Giovanna Gagliardóval) nem csak egy vasat tartatott a tűzben. A legmesszebbre a Werfel-regény megfilmesítésének kudarca után egy “magyar” témával jutottak, a Báthory Erzsébet életét feldolgozó filmmel. A főszereplő Maria Schneider lett volna. Már felvételeket készítettek díszletben. Amikor Ponti doktor megtudta, hogy a történet “rossz véget ér” (ritkán olvasta el a hozzá benyújtott forgatókönyveket), megbízta Antonioni forgatókönyvíróját, Tonino Guerrát, hogy “segítsen be” a magyaroknak. Aki - becsületére legyen mondva - visszaadta a megbízást, mondván, hogy a történet úgy jó, ahogy azt Jancsóék leírták...

Marx József: Jancsó Miklós Itáliában
Részlet egy terjedelmes életrajzi esszéből, melynek címe: Jancsó Miklós két és több élete
Nagyvilág, 1999/1-2.


Mediawave’99

... Ötvenkilenc ország 1053 nevezőjéből csaknem másfél száz filmet válogatott ki nagy nehezen az előzsűri, melyet nagyrészt díjmentesen tekinthetnek meg az érdeklődők. E hatalmas mennyiségből három művet feltétlen érdemes kiemelni. Milos Radovic alkotása (Hazám, 1997, 10 perc) tömör, szatirikus előképe a mai jugoszláv helyzetnek, ahol az abszurditás, úgy tűnik, életforma. A brit szinekben induló Dominik Scherrer munkája (Bőrért pokol, 1998, 28 perc) az előzetesek szerint ambiciózus és eredeti mitológia... A német Helga Reidemeister pedig az új Berlin városának építését kritizálja művében...

Kísérlet az idő megállítására
Mától szombatig ismét Mediawave Fesztivál Győrött
Népszabadság, 1999.04.26. J.B.Sz.


... Az animációs kategória díját az Egy újabb nap c. magyar alkotás, Tóth Pál filmje nyerte. Jópofa komputeranimáció arról, hogy haladunk a felszínről a lényeg felé, pedig fordítva kellene. Az animációs dilemmát feszegette Zlatin Radev bolgár filmes Sokk elnevezésű munkája, mely alkotó és mű ellentmondásos viszonyát vette vizsgálódásának kandi górcsöve alá...

Audi TT, body piercing, háború
Ismét Mediawave fesztivált tartottak Győrött, de ez nem baj, sőt
MaNcs, 1999. 05.06. Vágvölgyi B. András


... Az idő megállítására tett kísérletek közül sikeresebbnek mutatkozott a Bárka Színház. Mrozek Mulatság című darabjával például másfél órára teljesen kizökkentette közönségét saját kronológiájából. Talán nem túlzás azt állítani, hogy Mucsi Zoltán, Scherer Péter és Szikszai Rémusz színészek szerdai produkciója a Mediawave egyik csúcspontja volt...

Szeretnénk a homokórát megállítani
Mediawave’99
Kísérőjelenségek
MaNcs, 1999.05.06. Kovács Róbert


A szokottnál szerényebb Mediawave
A magyar filmek az idén sem tolongtak - Javult a viszony Győr városának vezetésével
Népszabadság, 1999.05.04. Jávorszky Béla Szilárd

filmszakmai események

Mindentől függetlenül
46. Országos Független Film- és Videofesztivál, Debrecen
Élet és Irodalom, 1999.04.23. Bakács Tibor Settenkedő

Vizsgafilmekből tartanak vetítést
Metro újság, 1999.04.23. (Merliner News)

Francia filmnapok négy városban is
Metro újság, 1999.04.23. (MTI)

Magyar film nélkül (Cannes)
Mai Nap, 1999.04.24. - sz.á.-

Nyugodt szívvel (Pozsgay Imréről készített Magyar József-film)
Magyar Nemzet, 1999.04.28. Lőcsei Gabriella

Filmforgatás tájrombolással
Illés Zoltán vizsgálatot és ügyészségi eljárást követel
Magyar Hírlap, 1999.04.26. Józsa Benő

Vizipók-csodapók (kecskeméti animációsfilm fesztivál)
Nők Lapja, 1999.04.21.

Cannes-i fesztivál magyar film nélkül
Magyar Hírlap, 1999.04
28. B.Gy.

A Mediawave nemzetközi vizuális művészeti fesztivál hétfőn...
Magyar Nemzet, 1999.04.27.

Eurimages-támogatás magyar gyártóknak
Metro újság, 1999.04.28. (MTI)

150 filmet vetítenek a győri szemlén
Metro újság, 1999.04.28. (MTI)

Vágvölgyi-filmek a Hunniában
Magyar Hírlap, 1999.04.12.

Ausztrál filmfesztivál Budapesten
Ismeretlen Oscar-díjasok
Magyar Nemzet, 1999.04.14. (p.m.)

Magyar nap Prágában (Gothár Péter Tiszta Amerika c. filmjét vetítik)
Magyar Hírlap, 1999. 04.14.

Az idei Mediawave témája a másság
Metro újság, 1999.04.08. (MTI)

Ausztrál fesztivál
Népszabadság, 1999.04.10. (munkatársunktól)

Sztárparádé és vitaestek
A francia mozgókép fesztiválja Magyarországon
Magyar Nemzet, 1999.04.08. (f.m.)

Költő született
Gyöngyössy Imre versei könyv alakban
Magyar Nemzet, 1999. 04.09. (lőcsei)

Április: a kakas és a kenguru hava
Francia és ausztrál filmnapok Budapesten
Magyar Hírlap, 1999.04.12. Tölgyesi Gábor

Hamza Múzeum Jászberényben
Kláris, 1999/2. Eszteró Rozália

Filmemigránsok
Népszabadság, 1999. 05.05. (Cs.L.)

Diploma nélkül boldogul (Hajdu Szabolcs...)
Népszabadság, 1999.05.05. Nagy Mercédesz

Díj, díj Káldy László Hosszú téli estéken és Paja Film - Tóth Pál Egy újabb nap, szezonvég című alkotása megosztva nyerte a 46. Országos Független Film- és Videofesztivál fődíját Debrecenben...
MaNcs, 1999.04.30.

Pendragon legenda (új tévésorozat forgatását kezdi meg...)
Magyar Hírlap, 1999.04.29.

Tito generális halottaiból föltámadott, és elvegyült a szerbek között
Zelimir Zilnik a jugoszláv filmgyártás fenegyereke a győri Mediawave-en
Magyar Hírlap, 1999.04.30. Bihari László

A producer visszanéz
Aranyág, Evita, Raszputyin vagy amit akarunk...
Magyar Nemzet, 1999.04.30. (lőcsei)

búcsúzunk

Elhunyt Szoó György színművész
Magyar Nemzet, 1999.04.13.

Elhunyt Szoó György életének 78. évében
Népszabadság, 1999.04.13.

...Szabó Istvánon kívül - az ő különleges tehetségét mindenki elismerte - talán Kardos volt az, akit formaérzékével, szikrázó ötleteivel, ugyanakkor megfontoltságával a legtöbbre tartottunk. Pedig a pálya baljós előjelekkel kezdődött: diplomafilmje, az Ég és föld között sziporkázó, könnyed forma-tanulmánynak készült - egy ejtőernyős lány lírai szerelmes történeteként -, forgatásán azonban mindnyájunkat megérintett a halál szele...
... Váratlanul ment el. Még annyi mindenről kellene beszélnünk. Meg kellene kérdeznem, amiről sohasem beszéltünk egymás között: mit gondolt azon a hideg februári éjszakán, 1957-ben, amikor letartóztattak bennünket hármasban Szabó Pistával. Ültünk a Főkapitányság sötét garázsában egymással szemben, néztük egymást és vártuk: mi lesz velünk? Fel kéne hívjam, hogy végre befejezzük az Erdély leírását, vagy kitaláljuk, mi legyen a Stúdióval...

Megtört lendület
Késői sorok Kardos Ferencről
Filmvilág, 1999/5. Kézdi-Kovács Zsolt

Elhunyt Lukács Árpád
Magyar Nemzet, 1999.04.29.

 

hírek hírek filmek filmek arcok arcok gondolatok gondolatok szemle szemle Örökmozgó Örökmozgó képtár képtár fórum fórum mozgóképtár linkek repertórium levelek FILMKULTÚRA '96-'98 tartalom címlap