szemle
... A 30. Filmszemlére nem
készült tökéletes, hibátlan remekmű, de a
játékfilmcsinálás (és a világ) mai állása szerint csak a
steril vagy a hazudós mozi lehet tökéletes, ilyennel viszont
hazai hozzájárulás nélkül is el vagyunk látva...
... A Simon mágusnak
van üzenete, erőteljes koncepciója, személyes indíttatása -
de ezt az üzenetet nem kell megfejteni; nem kell ismernünk a
gnosztikusokat, sem Péter és Simon életének
szembenállását, sem a rendező mesterét ahhoz, hogy
maradéktalanul értsük és élvezzük a filmet...
... Kamondi... vadromantikus
történetet álmodott az aranycsinálás titkát megszállottan
kutató vegyészről, a hivatásos gladiátorról és az ötödik
elemként működő, delejes képességekkel bíró leányról,
egymást érik a csodák és rémségek, az egész roppant
gótikus, zaklatott, egyszerre kimódolt és vásári, és nagyon
hajlamos a szétesésre, az egyik csodája, hogy időnként
mégis összeáll, miközben... olyan képek, jelenetek ütnek
át rajta, melyeket nem fogunk elfelejteni...
... szóba kell hoznom a
látványtervezők mostoha sorsát, nemhogy díj nem jár nekik e
hazában, de még említés sem. Talán azért, mert csak két
esetben játszanak kulcsszerepet: ha sok pénz van a filmre, meg
ha kevés. Gondoljunk bele, miképpen lehetséges abból a szűk
magyar költségvetésből látványt produkálni, áradó
szegényszag és ordítóan olcsó megoldások helyett...
.. hajdani 4. sz. italboltból
Espressóvá avanzsált kocsma, a számos rétegen a hatvanas
évek uralkodó dizájnjával, a hozzátoldott kerthelyiség
hullámpalával, a sufnik, melléképületek, bódék,
toldalékok gazdagsága, a soha be nem fejezett, még a
megépülése előtt lelakott családi ház, és az itt élő
emberek, azok a mackófelsők, virágmintás otthonkák,
cicanadrágok! Azt csak félve merem említeni, hogy Grunwalsky
mennyire nincs tekintettel azokra a nézőkre, akiknek nem ér
nyakig az ingerküszöbük!...
... Salamon András tudna
nálunk olyan filmeket csinálni, mint a briteknél Ken Loach...
a néző - a rendezővel ellentétben - tudja kezdettől fogva,
hogy nem lehet jó vége ennek a szerelemnek, és döbbenten
nézi a film elmaszatolt befejezését...
.. Mit kiván a magyar nemzet?
Ezt egyelőre nehéz megmondani, de idén is boritékolnék egy
jóslatot: a magyar film ebben az évben meg fogja duplázni a
nézői számát. És ez a legkevesebb.
Bori Erzsébet: Mégis mozog
Játékfilmek
Filmvilág, 1999/4.
... Az expresszív képet
Örkényi Antal kísérleti animációs filmjében, A nyúl
teremtésében láttam. Nagyszerű logója lehetett volna...
a Harmincadik Magyar Filmszemlének: a Corvin mozi tereiben
csoportokban locsogó megannyi értő száj, ahogy közölni
akarja, mit látott éppen a vetítőterembe bejutott szerencsés
szem... Egyébként az animátor-teremtő komoly erőbedobással
- egyetlen nyúlgerinc ritmikus ficánkoltatásával - végül
egy közönséges mezei nyulat teremt. Ha szemtelen vagyok, ez
meg a honi filmgyártás...
... Simó Sándor és Kende
János osztálya nyolc részben dolgozta fel Török Sándor...
kevéssé ismert albérletregényét... a magyar kismesteri film,
valamint a régi tévéjátékok legjobb pillanatait idézte fel
(sőt egy-két epizód, Hajdú Szabolcsé, Groó Dianáé, Pálfi
Györgyé meg is haladta), de színvonalas teleregényként is
működött... (Hogy) ez a közönséggel kokettáló feladat sem
tanárnak, sem hallgatónak nem derogált, változást mutat a
főiskola hagyományosan arisztokratikus szemléletében...
... Szászt vonzzák a
megbomlott írók, írások, de filmjeiben az őrület és
zaklatottság csendéletszerű lenyomatát látjuk csupán.
Pedáns, gyönyörű képeket a végállapotról...
... Egészen vigasztalan lenne
ez a sor, ha nincs Szederkényi Júlia Bóbitája... Az
egész Szemlén nem volt együttvéve ennyi képi találmány
(operatőr: Imreh István), ennyi lélekkel telt kép, mint a Bóbitában.
Ha már nem adták ki, az én díjam neki jár.
Muhi Klára: Szemszáj
Kisjátékfilmek
Filmvilág, 1999/4.
... az "igazságot" a
rendező, az élethelyzet és a műfaj csak együtt, egymással
vitázva, küzdve mondhatja el... a nyelvvel, a kamerával, a
nyíltszíni drámával, a szereplőkkel folytatott küzdelemből
születik meg, ha ugyan megszületik... különben három
lépésben mattot ad neki a valóság...
... A magyar dokumentumfilm
hagyományos erénye, hogy alulnézetből filmez, sorsokban
gondolkodik, s nem a nagytörténelem szempontjai szerint. Nem
kérdéses, kinek az oldalán van az igazság, az érdekeinkre
hivatkozó kaján História újra és újra ránk töri az
ajtót, fordítva ritkán szokott történni...
... Ahogy a leírt, sutba
vágott, berozsdált lelkek e játékterápiától csikorogva
életre kelnek, az kész csoda. Játék az egész rakja
helyére a csodát Zelki János: senki sem akarja itt senkivel
sem elhitetni, hogy szellemileg sérült gyerekek ugyanolyanok,
mint a többiek. Mások, de nem értéktelenebbek. A próbák
során önbizalmak gyarapodnak, szerelmek szövődnek...
hitetlenkedve látjuk, mert a fene nagy szépségkultusz nem
hagyja megtanulnunk: a boldogság számára közönbös az edény
formája...
... a kiegyensúlyozott
magántörténelem és a tébolyult közhistória örökös
árapály-hullámzása teszi egyszersmind kozmikussá és
mágikussá. De talán soha ennyire erősen, mint most a Dunai
exodusban... a vidám sétahajó egyik napról a másikra
ördögi hajóhintává változhat, mely ide-oda röpíti a
nemkivánatossá lett népeket...
Schubert Gusztáv: És a hajó
megy
Dokumentumfilmek
Filmvilág, 1999/4.
kritikák
...Grunwalsky mintha nem
hangolná össze a nagyközelik hátterének világítását.
Erős paradoxon: a magyar operatőrök egyik legtudatosabbja nem
törődik ezzel. Nem nagyon látszik törődni a nagyközelik és
a totálképek összehangolásával sem. Ilyen filmjének
történetkezelése is...
...A Grunwalsky-filmek nehéz
fogadtatása (mindegyik így járt), a sokfajta ellenérzés
velük kapcsolatban a művészet nagy és régi kérdését, a
"homo ethicus" - homo aestheticus" világlátásának
szembenállását idézi...
... a Kőzápor, és ilyen most
annak testvér-filmje, a Nevem, Joe... kevés szebb és
katartikusabb mai film készült a hétköznapi emberről. De
ebből a világból még nem vonult ki az Isten...
... a kamera szorongó
agresszivitása a vászonról ránk pillantó szemre is átragad.
Kamera-szem és a kamera előtt hunyorgó főhős szeme: egymás
végtelenbe merülő, megsokszorozódó tükörképei...
... Ha az őrangyal barom, és
ha az Isten kivonult teremtményei világából, azoknak csak
atavisztikus, őserdei gesztusok maradnak védekezésül. Bogár,
a bosszúálló a Pokolból tér vissza.... bárcsak Isten térne
vissza olyan makacsul igazságosztó erővel, mint az általa
elhagyott megnyomorítottak bosszúálló kis ördögembere...
Bikácsy Gergely: Az
őrangyalom egy barom (Visszatérés, r: Grunwalsky Ferenc)
Visszatérés
Filmvilág, 1999/4.
... arra gondoltam hát, hogy
néha otthon, egyedül, susogóban, heverőről, tekintsenek meg
egy-egy dokumentumfilmet. Hátha. Szabó Géza hérgi lakos
élettörténete arról szól - ezt csak azért mondom, mert
biztos vagyok abban, hogy a filmnézés is elmarad - , hogy az
embert sajnos újra és újra meg lehet alázni. Ezt egyszer úgy
hívják, önkéntes kollektivizálás, másszor úgy, hogy
földkárpótlás: mindez az épp aktuális politikai vezetés
intelligencia-szintjének kérdése.
Kovács Zoltán: Szabó Géza (Nem
mindenki Szabó Géza ám, r: Buglya Sándor)
Film
Élet és Irodalom, 1999.04.16.
... A Natasa egy darab
Szibériát röpít át Moszkvába, a Lomonoszov Egyetem falai
közé. A Vasistenben a hadiipar acélkohói sisteregtek,
a Natasa mesébe fordítja a "népek kohója"
brutális metaforáját... A bőséggel adagolt misztikum, a
mágia és a kiismerhetetlen utalások (a természet rejtelmes
kódjától az állatszimbolikán át a politikai,
maffiózó-szálig) ugyanolyan bábeli kavalkádként vannak
jelen a filmben, mint az egyetem színpompás forgataga...
... Kicsit lelombozó olyan
filmről írni, ami van is, meg nincs is... Megkésett ez a
kritika, egy mulasztást próbál pótolni. A Natasa nem
jó film, mégis több figyelmet érdemelt volna akár a
sajtótól, akár a szakmától. Kevesen tudnak olyan
atmoszférát teremteni, ahogy Tóth Tamás a Vasistenben és a Natasában
tette... A Natasa nem tudott populáris lenni, mert
hiányzik belőle a követhető és rendezett történet...
Varga Balázs: Bábel a
rengetegben (Natasa,r: Tóth Tamás)
Filmvilág, 1999. 04. 16.
... hangsúlyozom: mégis
kizárólag Bunuelről van szó. Csak éppen Bikácsyt nem tudta
megkisérteni a monográfia nyomasztó műfaja. Helyette a
személyesség síkjára terelt mindent - s ezzel közelebb
került az igazsághoz, mint sok tudós kollégája. Amíg mások
fennhangon hírdetik a hermeneutikát..., addig Bikácsy
gyakorolja azt. Vérre menő párbeszédet folytat Bunuellel.
Annak a klasszikussá vált elvárásnak a jegyében, miszerint
csak az tud igazán kérdezni, akit saját életének a kérdése
mozgat.
Földényi F. László:
Bikácsy Gergely: Bunuel-napló
Élet és Írodalom, 1999. 04. 16.
... Széthúzza a képet minden
irányba, menten szétszakad. Akár fekve is nézhetném, ha nem
lenne hideg a márványpadló, vagy fejen állva, ha nem múlt
volna el az egyensúlyérzékem átmenetileg. Az alak
mindenhonnan értelmezhető, akár a szobrok közül a jobbak...
Komáromi kisleány
Kiállítás és táncszínház (Test-Tér előadások
fotókiállítással a Ludwig Múzeumban, Ladányi Andrea és
Grunwalsky Ferenc)
MaNcs, 1999. 04.15. - sisso-
.. Amit a képen látunk, az a
formák szépsége: a test változó, alakuló formáié. Nincs
bennük semmi erotikus: "tiszta formák", akárha
kerub, fényszárnyú angyal, férfinő képét látnánk.
Grunwalsky fotográfiái négydimenziósak. Olyan irányokba
terjeszti ki a fénykép határait, amelyekbe a fotografikus
képek közül csak a film bír behatolni: az időbe és a
térbe...
Báron György: Kerub,
fényszárnyakkal
Élet és Irodalom, 1999.04.23.
...független filmeket
vetítenek az országos szemlén. Hogy ki a független? Az, aki
nem ebből él? Van Magyarországon olyan filmrendező, aki a
filmjeiből él? Vagy az a független, aki saját erőből,
állami támogatás nélkül forgat? Akkor miért nincs itt a
Kalózok című film vagy Andrew VAjna valamelyik pilotja? Vagy
az a független, aki nem kerül be a hivatalos
filmforgalmazásba? Ez se jó, mert számos független filmje
(lásd KVB Országalma) megy a hivatalos forgalmazásban. Esetleg
független az, aki nem a stúdióban gyártja le a filmjét? Hú,
akkor Szőke András sem az, őróla pedig túlzás azt
állítani, hogy nincs köze a függetlenekhez......Mindenesetre
a függetlenek azonnal felismerik egymást a peronon...
BAkács Tibor Settenkedő:
Mindentől függetlenül
Élet és Irodalom, 1999.04.23.
gondolatok
... A spin doctor hivatalos
megnevezését tekintve nem több, mint sajtótitkár vagy
szóvivő, valójában azonban fényévekre van szolid
elődeitől, akik a korrektség páncéljába bújva ismételték
el a kormányhatározatokat a sajtótájékoztatókon megjelent
képviselőinek, vagy szervezték az interjúkat. A spin doctor
annak a politikai kommunikációs modellnek a terméke, ami a
háború utáni Amerikában alakult ki, és Reagan elnöksége
(Európában Margaret Thatcher miniszterelnöksége) idején
nyerte el jelenlegi formáját. A modell kialakulásának
hátterében a modernizáció részeként megnövekedett
társadalmi befolyással bíró média áll...
... a magyar sajtó a
rendszerváltás idején szerzett komoly legitimációs bázist
magának, és azóta is ebből él. Közben viszont elfeledkezik
arról, hogy a legitimációért folyamatosan meg kell küzdeni,
aminek a legbiztosabb módja, ha a sajtó ügyel arra, hogy
ömagára nézve is érvényes legyen a politikai szereplőktől
megkövetelt átláthatóság. Csak példaként említeném a
Népszabadság esetét az Írisz TV kontra ORTT ítélettel.
Vezető példányszámú politikai napilapunk úgy írt az
esetről, hogy egyetlen szóval sem utalt saját
érintettségére az ügyben, vagyis arra, hogy tulajdonosa az a
Bertelsmann, amelynek komoly érdekeltsége van a pervesztes
RTL-ben. Hasonlóképp járt el a Világgazdaság, amikor úgy
jelentette meg címlapsztoriját arról, hogy az MFB mégsem
szándékozik átvenni a Postabank sajtóportfólióját, hogy
nem jelezte saját érintettségét a kérdésben...
Kaposi Ildikó: Alastair
Campbell szelleme
Élet és Irodalom, 1999.04.16.
... neves magyar rendezők... a
dokumentarizmust inkább tekintik látásmódnak, mintsem
műfajnak, vagyis a kérdés a filmkészítők szerint is
elsősorban etikai jellegű... Schiffer úgy gondolja, azért
nincs kellő súlya ma a szociofilmezésnek, mert az ország
társadalma nem akar megváltozni, szerint a dokumentarizmus
ugyanis ott virágzik, ahol a változás iránti igény is
jelentős. Úgy tűnik azonban, hogy a dokumentumfilmmel pontosan
az a baj, ami az ország társadalmával: nem létezik...
... a filmesnek nevezett
személyek hogyan avatkoznak bele mások... életébe, annak
érdekében, hogy valamit közöljenek az ezen beavatkozástól
mentes világról..
... valami ki is csúszott a
kamera-állvány alól, s ez a hitelesség...
... éppen azzal hagy fel...
amelynek alapja ugyanaz az elgondolásrendszer, ami a
hagyományos dokumentarizmust élteti: a vallásos, a szocialista
vagy a polgári értékeket megtestesítő jó és rossz
elbeszélése.
Gayer Zoltán: Tetszhalál
Dokumentum-válság
Filmvilág, 1999/4.
... 1992 őszén a Pas Op
flamand kortárs művészeti fesztivál keretében tíz
táncfilmet láthatott az Örökmozgó közönsége... A műfaj
lényege, hogy túllép a puszta rögzítésen, produktumai
önálló alkotások, amelyekben a vágó és az operatőr az
előadók munkatársa, a filmrendező pedig a koreográfus
uralkodótársa lesz...
... A hazai kortárs tánc
alkotóival a ‘90-es évek második felétől dolgoznak együtt
filmrendezők... Kaszim Tarek és Kovács Gerzson Péter, Gém
György, Zimmermann Zsolt és Xantus János...
Halász Tamás:
Határátlépés
Magyar táncfilmek
Filmvilág, 1999/4.
... Ezt gyakran csak úgy
tudjuk ellensúlyozni, ha mi is kemény módszerekhez nyúlunk:
...lemészároljuk, megmérgezzük az ellenséges hadsereget,
kizsigereljük, kiéheztetjük, becsapjuk a rakoncátlan
lakosságot...
... egy diktatúrában a
lakosság jobban tűri az éhezést, a nélkülözést - a
vasszigor sokkal kényelmesebb, mint a demokrácia...
... gyakran a legkiméletlenebb
módszerekre van szükségünk, hogy hatalmunkat
megszilárdítsuk és végül királlyá koronázzanak...
... " A gonosz: jó" -
ezzel reklámozta a Bullfrog minden idők egyik legzseniálisabb
stratégiai játékát, a Dungeon Keepert... magát a
főszörnyet személyesítjük meg és gonosz lényeinket
menedzselve kell kiépítenünk földalatti labirintusainkat,
melyek a pokol bugyraihoz hasonlatosak...
... A játék készítői
tehát rátapintottak a számítógépes játékok egyik
alapszabályára: a gonoszság élvezetes, ellenségeink
kegyetlen eltiprása örömet okoz... megalomán
hatalomvágyunkat végre büntetlenül kiélhetjük - a
számítógépes játékok virtuális világában minden
megengedett.
Herpai Gergely: Az eszköz
édesíti a célt
Stratégiai játékok
Filmvilág, 1999/4.
interjúk
...Jön egy zene, amit
megszeretek, és kitalálom hozzá az egymásba olvadó,
egymásból alakuló grafikai világot. A lengyel kortárs zenét
nagyon szeretem, mert a végletekig tudják fokozni a
hangulatot... Élni kezd a zene, s közben is születnek
ötletek... A gyurmameséknél éltem a képi humor
lehetőségével, de a homokfilmekben ez kizökkentene. Nem úgy
van az, hogy az egyik pillanatban röhög az ember, a másikban
meg visszasüpped abba a melankolikus világba, amit az anyag
sugall...
... Amikor a Pannónia
szétesett, az ottani rendezők kis alkotói stődiókat
alapítottak. Ahogy most én is. Vagy negyven ilyen műhely van,
de ezek főként komputeranimációval, reklámmal foglalkoznak.
Az úgynevezett elfogult animáció, amit én csinálok, nem
olyan kelendő...
"Mindig van nálam egy liter
homok"
Cakó Ferenc animációsfilm-rendező
MaNcs, 1999.04.15. Szilágyi Szilvia
... Minden szögből
körbejárt. Érzékelhető a felvételek időrendjében, hogy
egyre jobban belém mászik. Érdekes, hogy a Visszatérés
című filmje nagyjából egyszerre készült a fotókkal. Míg
az naturális és durva, a fotók naturalizmusa mögött mégis a
szenvedély és a szépség dominál...
Legyen közös cellánk
Ladányi Andrea balett-táncosnő
MaNcs, 1999.04.15. Szilágyi Szilvia
... A filmfőszerepet az
Ötödik Sallynek köszönhetem. Tímár Péter megnézte a
darabot, s utána döntötte el, hogy én alakíthatom Helént a
6:3 című filmben... sokáig senkit sem találtam, aki úgy
akarta volna színre vinni, ahogy én elképzeltem. Végül
aztán Tóni, a férjem lett a rendező, aki tudta, milyen sokat
jelent nekem ez a darab, s egyébként is nagyon hasonlóan
gondolkodunk színházról, művészetről. Az Ötödik Sallyt
egy esztendeje játsszuk telt ház előtt a Thália Stúdió
színpadán...
Szalay Kriszta a kulisszák
mögött is összehozza a párokat
Hallgat az asztrológus tanácsaira
A saolin szerzetesek mozgásművészetét gyakorolja
Vasárnapi Blikk, 1999.04.18. Réfi Zsuzsanna
... apám régi kollégája a
rövidfilmgyárban volt gyártásvezető, ő helyezett el engem
ott, a Könyves Kálmán körúton. Először udvarosnak. Söprögetni
kellett. De nem sokáig, mert Csaszi néni, a személyzetis egy
üresedéskor hamar átminősített világosítónak. Ötvenhét
őszén kerültem oda: borzasztó érdekes társaságba
keveredtem. A filmgyár tele volt ugyanis ötvenhatos,
deklasszált "bűnözőkkel". Mindenki tudta róluk, hogy
most egy darabig ott "elfektetik" őket, hogy ezek az urak
álvilágosítók, előbb utóbb mennek majd vissza az egyetemre
tanítani...
Ötezressel a csigalépcsőn
Születésnapi beszélgetés a hatvanéves Ragályi Elemér
filmoperatőrrel, aki tagadásból választotta hivatását
Népszabadság, 1999.04.17. Csala Károly
... Azt szoktam mondani,
Oscar-díjas film operatőre vagyok. Az 1996-os Emmy-díj azonban
csak az enyém. Azért vagyok büszke ezekre a külföldön
kapott díjakra, mert akik odaítélték, azoknak fogalmuk sincs
arról, ki vagyok...
... Amikor elolvastam Závada
Pál regényét, a Jadviga párnáját, akkor úgy éreztem,
ebből készülhet el az én filmem. Sajnos a filmjog már
foglalt volt. Kiváncsian várom, milyen film lesz belőle, bár
nehezen tudom elképzelni, hogy nekem tetszeni fog...
Elfogult krónikása lenne
Magyarországnak
Ragályi Elemér operatőr díjakról, rutinról, fényekről és
vetélytársakról
Magyar Nemzet, 1999. 04.17. Hanthy Kinga
... Én egyébként hiszek a
középszerben, mert nagyon fontosnak tartom, hogy egy ország
kultúrájának a középszintje, mely akár azonosítható a
középszerrel, jó erőben legyen. Így képes kiizzadni
magából igazi értékeket....
"Hiszek a középszerben"
Jankovics Marcell a Nemzeti Kulturális Alap struktúrájáról,
szerepéről
Magyar Hírlap, 1999. 04. 16. Balogh Gyula
... több ízben szóvá
tettem, hogy szerintem a zsűritagok félreértették a
feladatukat, amikor fontos díjakat nem adtak ki. Túlzottan
szigorú, tanáros stílust öltöttek magukra, azt hívén, hogy
le kell osztályozni a szakmát. Ha itt nem találnak semmi
értéket, akkor nagy baj van. A fiatal filmesek minden apró
pozitív kezdeményezését támogatni kellett volna...
A címlapon: Koltai Lajos
RTV-részletes, 1999.04.21.
... a színházi szakma a
filmeshez képest biztonságosabb helyzetben van. Az elmúlt tíz
évben a színházi szakma a maga moccanatlanságával - a filmes
szakmához képest - legalább működik. A filmforgatások
száma viszont megcsappant. Kevés film készül, kevesebb a
műhely is. Valószínű, hogy nagyon sok tehetséges fiatal van,
aki a főiskoláról tiszta hittel és reményekkel lép ki, és
nekünk hinnünk kell, hogy majd ők megváltják a világot...
Nem érzek sem euróriát, sem
csalódást
Demokrata, 1999/16. Csépe Krisztina
... a lengyelek reménytelenül
szerelmesek a magyarokba. Kitalálták, hogy szeretnek
bennünket, összekapcsol minket Bem apó, a szabadságharc és
néhány király. A lengyelek azonban sokkal tisztább népé,
mint a magyar és százszor romantikusabb... A magyarok
bonyolultak, komplikáltak, tele vannak komplexusokkal. A
lengyelek ettől mentesek, és igen pozitív tulajdonságuk, hogy
szeretik saját magukat, a magyarok pedig nem...A lengyelek
szeretik a lengyel filmet, a lengyel irodalmat, a lengyel
képzőművészetet. Nálunk ez éppen fordítva van...
... az igazi filmgyártásban
vannak önálló forgatókönyvírók, mert ez egy szakma. Én
általában kitalálom a dolgokat, de soha nem írom meg
egyedül, mert nem egészséges. Voltak olyan témáim, amiket
tizenöt évig is magamban hurcoltam. Például a Naplókat is...
... Történetesen imádok
forgatni. Van olyan rendező, aki rosszul lesz, amikor forgatnia
kell, mert fél a konfrontációtól. Én pénzt szerezni
utálok, meg hülye emberekkel tárgyalni...
Mészáros Márta filmrendező
Demokrata, 1999k/16.Farkas Adrienne
riportok
... a határok ugyanis
átjárhatóvá váltak. Jöttek Debrecenbe profi technikával
előállított dokumentumfilmek és versenyeztek a nagy
költségvetésű produkciókkal Budapesten kis
költségvetésű, baráti összefogásból készült alkotások.
És, teszi hozzá a zsűri elnöke, sokkal izgalmasabb,
érdekesebb volt az idei mezőny Debrecenben, mint Pesten...
...A Debreceni Csapókerti
Közösségi Házban tartott fesztivál társalgójában korunk
magyar szuperprodukciójának, a Honfoglalásnak állították ki
egy filmtekercsét. Mindenki vihetett haza belőle emlékül egy
darabot...
Magányos harc a televízió
ellen
A debreceni független filmfesztivál legjobbjai
Magyar Hírlap, 1999.04.19. Bihari László
... kezd egyetértés
kialakulni abban, hogy maradjon köztulajdonban az elmúlt
évtizedekben állami pénzből készült több száz magyar
film, de a törvény válassza külön a tulajdonjogot és a
forgalmazási jogosultságot. Az utóbbit meghatározott időre,
pályázati úton nyerhesse el kellő felkészültséggel
rendelkező szakmai szervezet, fizessen érte díjat, amelyből
jusson a szerzőknek, továbbá a filmek karbantartására,
felújítására...
... tesznek javaslatot a Magyar
Filmközpont (MFK) megszervezésére. A központ, nevéből
következően, nem egy vállalat lenne a sok közül, hanem
sajátos szolgáltatásokat, feladatokat is ellátó szakmai
centrum, amely a jelenleginél jobban fogná össze, támogatná
a filmszakma kisebb-nagyobb vállalkozásait...
Mafilmből filmközpont
Szomjas György a filmakadémiáról, a törvényről és az
átszervezésről
Népszabadság, 1999.04.21. Varsányi Gyula
filmszakmai események, hírek
Ázsiában is vetítik a Tamás
és Julit
Metro újság, 1999. 04. 21. (MTI)
X
Mediawave
Népszabadság, 1999.04.21. H.E.
x
Ragályi Elemér: 60!
Vasárnapi Blikk, 1999.04.18.
x
Független filmesek
fesztiválja
Magyar Hírlap, 1999.04.15.
x
Fontos az európai dialógus
Népszabadság, 1999.04.19. H.L.
x
Ausztrál filmnapok a Művész
moziban
Metro újság, 1999.04.16.
x
Milleniumi elsőfilmes
pályázat
Magyar Nemzet, 1999.04.15.
x
A múltból a jövőbe
Animációs filmfesztivál Kecskeméten
Magyar Nemzet, 1999.04.20. (vida)
x
Mediawave - kilencedszer
Magyar Nemzet, 1999.04.21.
x
Animációs filmek Kecskeméten
Népszabadság, 1999.04.20.
x
Mediawave - szépséghibával
Magyar Hírlap, 1999.04.21. Bihari László
x
Tánc a falon és a földön
Test-Tér - Grunwalsky Ferenc fotókiállítása
Népszabadság, 1999.04.16. T.Z.
x