Szlaukó Katalin "Nagyobb vászon - Nagyobb élmény" - Felejthető sajtótájékoztató
25 új moziterem Budapesten


442 KByte

Campona, Ster Century Megaplex - Nyitás: 1999. 11. 11.
Westend City Center, Ster Century Megaplex - Nyitás. 1999. 11. 12.

 

Elöljáróban
Mozikról szólva egy új fogalommal kéne bővítenünk szókincsünket, s ez a: "megaplex".
Mára a "fapados" mozik hívei is körül tudják írni a mindennapossá vált multiplexeket (mozigyárakat): "több termesek és túl hangosak". Miben más egy megaplex? Nos, ezekben még több terem van - a Camponában 11, a Westendben 14 nyílik -, de ezek a mozik technikailag is többet ígérnek. A Dolby Digital Surround hangtechnika itt csak a legkisebb termekben van, napjainkra ez a lett a minimális elvárás a (nyugati) mozikban. A nagyobb vetítőtermek már az un. Sony Dinamic Digital Sounddal és a Surround EX technikával felszereltek. Miben is áll ez? Erre a sajtótájékoztatón sem elméletben, sem gyakorlatban nem derült fény - az okokról később -, így ezt a mozilátogatónal saját bőrén kell majd megmegtapasztalna. (Valószínűleg a már megismert technikánál hangosabb.)

Kis világcég történet
Maga a cég Dél-Afrikából indult, ahol hetven multiplex mozi 400 vetítőterme képezi tulajdonukat. A sajtótájékoztató előadója, Mike Ross, a Ster Century ügyvezető igazgatója eredetileg itt volt vezérigazgató, míg négy évvel ezelőtt megkezdték a nemzetközi részvénytársaság felépítését.
Európában már három mozikomplexumuk működik: Thesszalonikiben, Brnóban és Dublinban. Dublinban üzemelő mozijuk a cég európai kirakatintézménye, roppant büszkék rá, hogy az ottani bő mozikínálatban - két USA, egy Virgin mozi és egy negyedik vetélytárs - már a megnyitásukat követő első héten az élre törtek. "A közönség jól reagált a mozi kényelmi és technikai újításaira".
Európában december végéig hétre növelik a vállalat érdekeltségi körébe tartozó mozik számát: Budapesten két, Varsóban és Wroclawban 1-1 új megaplex nyílik.
A Ster Century távlati terveiben Európában 600 (!) moziterem építése szerepel Portugáliától Csehországig. (Érdekes, hogy a német- és franciaajkú területek hiányoznak a terjeszkedés vázlatából.)
A vállalat eddigi kedvező tapasztalatai alapján mozijait bevásárlóközpontokhoz kapcsolja, együttélésüket a hasonló célközönség, és a "mindent egy helyen" elve indokolja. Mike Ross így fogalmazott új magyarországi beruházásaik kapcsán: "ez egy fantasztikus hely, ahol a minőségi szórakozás és bevásárlás különleges kombinációja egyszerre élvezhető."

Napi gazdaság
A magyarországi beruházások nagyságáról és megtérüléséről is érdeklődtünk. Pontos adatot a 25 terem együttes költségeiről kaptunk, ez 8, 5 millió dollárra rúg (meghaladja a 2 milliárd Ft-ot). - Az összegeket a sajtótájékoztatón elhangzott pénznemekben tüntettem fel. Kiderült az is, hogy milyen nehéz kérdés az egy teremre vonatkozó költségek megadása, hiszen annak függvénye, hogy a bevásárlóközpont mivel járul hozzá a beruházáshoz. Egy moziterem felszerelésének és berendezésének költsége 260 000 Euro (azaz közelítőleg 66,3 millió forint), az épületszerkezet- és közműköltségekkel együtt ez eléri a 0,5 millió dollárt (kb. 122, 5 millió Ft).
Az üzemeltető a mozilátogatók számára a versenytársakéval azonos árakat ígér, de bízik abban, hogy még így is jelentős közönséghányadot fog meghódítani bevezetett újításaival. A multiplexekben már bejáratott pl.: matiné kedvezményeket, "hűségakciókat" itt is megtaláljuk majd.
A 25 terem megnyitásával a budapesti mozipiac részesedéséből 20-25% megszerzését várják. Itt kell elgondolkodnunk azon, hogy ennek mi a vonzata. A Campona vetítői távol esnek a pesti moziélet centrumától, azaz komoly veszéllyel nem fenyegetik vetélytársaikat, nem így a tőszomszédságában álló művelődési ház látogatottságát. Ellenben a Westend 14 terme félő, hogy előmozdítja majd a Metro és a Kossuth mozi leköszönését. Pedig nem is olyan rég a közönségé az átépített, Dolby hangtechnikával bíró Kossuth. Borúlátóbb vélemények szerint hasonló sors fenyegeti a Szindbád és a Művész mozit is. Jómagam viszont bízom benne, hogy az eltérő műsorpolitika és az olcsóbb helyárak talán egyik "ellenfelet" sem kényszerítik bezárásra.
Mielőtt rátérnék élménybeszámolómra, ki kell emelnem, hogy leírásom a Camponában látottakon alapul. A Westend elhúzódó építkezése és szoros határidői nem tették lehetővé az ottani mozik bejárását, holott eredetileg a sajtótájékoztatót is oda tervezték, hiszen hazánkban a Westend mozikomplexuma lesz a legnagyobb műfajában.
Kiábrándító volt látni, hogy a Campona az eredetileg októberre beharangozott megnyitó ellenére (s csak azért halasztották későbbre, hogy a cég két mozija egyszerre nyithasson a város két végén), még az újságírókat sem fogadta készen.

Műmárvány, neoncső, női mosdó
Nagyon érdekes az előcsarnok kidolgozása. Ezt sem csodálhattuk meg teljes pompájában. Hiányzott a padló burkolásának egy darabja, a fogadófények ugyan működtek, de hol volt ez a késztől! Ráadásul a design által előírt futurisztikus neonfények biztosan jótékonyan elfedik majd a mennyezetfestés feltűnő kontárságait. (A mellékelt fotó a dublini moziról hivatott hát arra, hogy elmondja a designról, amit a szerző a fenti okokból talán sejteni sem tudott. Kaptunk fotókat a Camponáról is, melyek a sajtótájékoztatóval egy időben készültek. Egymást értelmezve teljes képet adhatnak az érdeklődőknek. Meg kell jegyeznem, én korántsem éreztem olyan tágasnak a mozit, mint amilyennek a képek mutatják.) Belépve az az érzésünk támad, mintha egy dokkban álló felfordított hajótest alatt járnánk. Ez a megoldás a vállalat dél-afrikai indulása óta szinte védjegye az általa építtetett filmszínházaknak. A látottak alapján vörös, kék lila és sárga mennyezeti világítás fog nyomasztó, ám bensőségesnek szánt hangulatot adni az egyébként barnás foyer-nak. Az elkészült részeket és a már kész mozikat bemutató képeket látva engem leginkább egy futurisztikus ufo-bordély belsőre emlékeztetett.
Azt hiszem, most kell megjegyeznem, hogy a 11 termet 2400 fő befogadására tervezték. Miért fontos ezt most, mintegy közbevetésként megadnom? Ezzel szeretném érzékeltetni, hogy ez az üres mozi is milyen szűkösnek tűnt erre a számadatra gondolva.
Negyedóránként kezdődő vetítésekkel számolva - egyszerű művelet - 600 embert kell kiszolgálnia az előcsarnoknak. Ennyi nézőre jut öt jegypénztár. Természetesen - ahogy az már megszokott még itt a Balkánon is -, telefonon is rendelhetünk jegyet. Noha a bevezetett rendszer már lehetőséget nyújtana az Internetes jegyrendelésre, ezt a cég vezetői egyelőre mellőzik, szerintük ugyanis Magyarországon erre még nincs kereslet. Ezt nem értem, hiszen célközönségük a 16 és 30 év közötti réteg, az ő körükben pedig már napjainkban is igencsak elterjedt az Internet napi használata.
A hagyományos, kb. 4 kiszolgálóegységből (ez újabb találgatás, ugyanis még csak a pult látszott) álló kukorica és üdítőárusító hely mellett helyet hagytak jégkrém és hotdog profilúnak szánt üzemegységeknek is.
Az egyszerre érkező 600 főre két ruhatár jut - kérdés, hogy mekkora lesz a szolgálatteljesítők armadája. (Óhatatlanul is a 2000 fős egyetemi gólyabálok jutnak eszembe, ahol hiába volt hat ruhatár, egész este csak sorban álltunk. De hagyjuk a szentimentalizmust!) Moziba mozizni megyünk, a póri magyar pedig már megszokta, hogy kabáttal szorongjon. Aki meg nem, menjen és eddzen a már-már elfeledett régi vágású, de még nyomokban fellelhető "fapadosokban".
Szokatlan lesz egy mozibeharangozó kapcsán, de a mosdókról is be szeretnék számolni. Már csak azért is, mert a sajtótájékoztató üde színfoltja volt, mikor a nyugati üzletember vezetésével ide is ellátogattunk. (Megjegyzem, míg a férfikollégák előtt feltárult egy eleddig rejtett világ - a női szakasz volt a reprezentáció helye, sem a férfi, sem a mozgássérült rész nem volt még bemutatható -, a hölgyek praktikus kifogásokkal éltek, Mike Ross egy csöppet zavarban volt.) A helyiség arra hivatott, hogy a megrettent mozilátogatóban oldja, a "kint" utópiáját, a fehér és a krómnikkel alkalmazása üdítő hétköznapi színfolt. Persze a design nem hazudtolhatja meg önmagát, a lila és bordó színösszeállítás köszön vissza a csempék ornamentikájában. Egy moziteremre 1,6 mellékhelyiség jut, nekem ez is tömött sorokat idézett fel, de bíztató hogy a bevásárlóközpontban másutt is találhatunk hasonló alkalmatosságokat. Az előtér azonban már a megjelent alig harminc kollégának is szűkösnek bizonyult. A ruhatárra hivatkozva a "kabinajtón" nincsen akasztó, tehetjük az előző trendből itt ragadt óriás szütyőinket ahová akarjuk, s csak reménykedhetünk benne, hogy a hatvan fős személyzet zöme takarító. Érdekes színfolt, amit a csúcsforgalomban idelátogató mozilátogató sohasem fog tapasztalni, hogy a belső helyiség ajtajának zárásakor a légkondicionáló azonnal elindul. Higgyék el, hiszen mikor önök arra járnak, folyamatosan zümmögni fog. A járulékos tartozékokkal ezennel megvolnék.

"Nyugat filing" kis hazánknak - a legjobb és a legnagyobb
A belső "hajó" két oldalán egymás mellett nyílnak a vetítőtermek. Innen sötétfalú, szőnyegezett, labirintusszerű folyosókon jutunk be a nézőtérre. Ez újfent kellemes színfolt volt, hiszen itt a folyosóvilágítást csak a plafonból kilógó kábelek jelezték, tehát a sajtótájékoztató kezdetén szó szerint a sötétben tapogatóztunk.
A vetítőterem belsejét - bár nem vagyok tapasztalt multiplex látogató - leginkább a Corvin moziéhoz tudnám hasonlítani. Szürke alapon "Planet" mintás szőnyeg, lila székek a mozi kék logójával, vékony lámpasorral megvilágított lépcsők, a falon bordó függönyök. (Kérjük, ne nézzen a függöny mögé, a falak csupasz valójukban lerombolnák azon téveszméjét, hogy atombiztos támaszponton van.) A széksorok előtt három tolókocsi számára van hely.
A cég igen büszke a Destiny Seating Europe által szállított székekre - leginkább kényelmes otthoni karosszékekhez, vagy a repülőgépek első osztályán található székekhez hasonlítják - és a tágasabb sorkialakításra. Kipróbáltuk, közel kétméteres kollegánk lábának is volt hely, egy sajtótájékoztató elejéig pedig kimondottan kényelmesnek bizonyultak. Természetesen lesz hely az üdítőitaloknak is. A ruhatár problémájára már kitértem, de szűkebb baráti körömből általánosítva is tudom, az előadást kabáttal a kézben szokás kis hazánkban végignézni. Hasonlóképp, táskával az ölemben próbáltam lejegyezni az elhangzó információkat, kényelmetlen helyzetem közben pedig arra gondoltam, hogy a nézők kiterjedésének vertikális problémája maximálisan kompenzáltatott, de a horizontális! Pedig, mint tudjuk, a "jóléti társadalmak" velejárója a jóltápláltság…
A kész terem előnyeként hangoztatják, hogy az első széksor a szokásosnál távolabb helyezkedik el a vászontól. Még mindig nem elég távol, főleg a legnagyobb vetítőterem óriási vásznához viszonyítva. Gondolom, előadásokra az utolsó pillanatban beeső sorstársaim is tapasztalták, hogy mindig a hátsó sorok azok, ahova képtelenség jegyet kapni. Leszámítva az Ámornak áldozókat, sokan rájöttek arra, hogy az első sorokban olyan közel van a vászon a nézőhöz, hogy szinte háromdimenziósnak érezzük - a szó szerint - az orrunk előtt zajló eseményektől. (Talán ezért sem lettem multiplex hívő.) A tolószékkel érkezők az első sornál is közelebb kényszerülnek.
A vászon a Cinemeccanica cég terméke. A cég arról híres, hogy 220 m2-nél is nagyobb vászon előállítására is képes. Termékeiből a Camponába koránt sem a legnagyobb jutott, csak 180 m2-es (18x10) vetítővászonnal büszkélkedhet.
A mozitermek legnagyobbika, a 10-es terem 379 férőhelyes, a legkisebb 120 fős.
Bár tervezték, a sajtótájékoztatón a félkészség okán mégsem tudták a technikai apparátust működésében is bemutatni. Magam a sajtótájékoztatóra nagyobb elvárásokat érkeztem, így pedig a megaplex fogalmát én is csak terjedelmében érthettem meg. Indokolható persze a félkészség a tragédiáiról elhíresült Westend City Center elmaradásának behozására átcsoportosított munkaerőkkel, de még egyszer megjegyzem, ezt a mozit október ídusára ígérték. Vajon van-e értelme sajtótájékoztatót tartani egy nem bizonyítható világszenzációról? Megengedheti-e magának ezt egy ennyire profi világcég?
Megjegyzem, a Westend mozijában még ez sem lesz, érjük csak be annyival, hogy ugyanilyen, csak nagyobb, 3100 fős.

Műsorpolitika és egyéb nyalánkságok
A mozi üzemeltetői A Fergeteges forgatás (Steve Martin és Eddie Murphy főszereplésével), A tizenharmadik harcos (Banderas legújabb szerepe), és a Micsoda álmok (Oscar szoborral reklámozott alkotás, melyet Robin Williams neve fémjelez) című amerikai filmek premierjével igyekeznének meghódítani a közönséget. A már bemutatott alkotások közül Az átok, A tábornok lánya, A bambanő színesíti majd a műsorpalettát. November 21.-én a Westend premier előtt mutatja be a nagy közönségsikerre számító klasszikus Tarzan történet rajzfilmfeldolgozását. November 25.-étől pedig mindkét új mozikomplexumban a 007-es századik része várja feltétlen híveit.
A hattyúdalát zengő magyar filmgyártás feltétlen hívei is részesülhetnek a megaplex gyönyörűségében. Salamon András Közel a szerelemhez című alkotása bemutatásával igyekeznek a marketingesek közeledni a hasonló profilú mozik célközönségéből eddig jórészt kifelejtett réteg felé. De a távlatokba tekintve a helyzet koránt sem ígérkezik ilyen rózsásnak. Az európai filmek szűk réteghez szólnak, ezért nagyon nehéz beilleszteni őket a multiplexek műsorába, ahol nem titkolt elv: a filmeket csak addig kell műsoron tartani, hogy kitermeljék mind közönségüket, mind a nélkülözhetetlen hasznot (lA Ravasz, az Agy… hosszú futása különleges eset volt). Magyar filmek bemutatását például csak akkor kockáztatják, ha megfelelő marketing tevékenység követi a film utómunkálatait. Persze vannak kivételek, a külföldi filmek kategóriájában Oscart nyert alkotások nem igényelnek további pénzráfordítást, a díj maga a reklám. Azonban melyik magyar film elkészülte után marad az alkotóknak annyi pénzük, hogy erre áldozhassanak?
Az új vállalkozás elengedhetetlen feltételeként határozták meg a közvetlen környezettel kiépített jó viszonyt. Ennek érdekében első lépésként a Campona a hivatalos megnyitó előtt jótékony célú vetítést tart, melyre a kerület iskolásait, és mozgáskorlátozottjait invitálja meg; üdítő és némi harapnivaló kínálásával teljesítve ki a műélvezetet. Hasonló megmozdulásokat a későbbiekben is tervez, de egyelőre még csak ez az egy akció jutott el a megvalósításig.
Az ünnepélyes megnyitót a Camponában egy hetes rendezvénysorozat kíséri. Koncertek, szórakoztató műsorok várják az odalátogató családokat, fiatalokat.


157 KByte

242 KByte

246 KByte

246 KByte

A dublini mozi
255 KByte

 

hírek hírek filmek filmek arcok arcok gondolatok gondolatok szemle szemle Örökmozgó Örökmozgó képtár képtár fórum fórum mozgóképtár linkek repertórium levelek FILMKULTÚRA '96-'98 tartalom címlap