Tanner Gábor A második brazil filmhét

Sandra Werneck: Szerelmi kéziszótár (1998)
Sandra Werneck:
Szerelmi kéziszótár
(1998)

65 KByte
"Abban az időben, amikor Pelét még Ademírnak hívták" - áll A halott asszony bevezető inzertjén. A brazil film történetét végigkíséri ez az időről időre újradefiniált kettősség: mennyire kell tud világviszonylatban is értékes lenni a brazil film, és milyen mértékben őrzi meg vagy veszíti el ennek során nemzeti karakterét. E kérdés történeti bemutatása persze meghaladja a bevezető kereteit. Legyen elég annyi, hogy a Filmhét köré szőtt filmtörténeti összeállításunkat éppúgy ez a probléma határozza meg vezérmotívumként, mint válogatásunkat a '97-98-as termésből.

Brazília budapesti Nagykövetsége tavaly a cinema nővo "atyjának", Nelson Pereira dos Santosnak szentelt retrospektív-összeállítást. Dos Santos a cinema nővo azon irányzatához állt legközelebb, mely Brazília társadalmi elmaradottságát, a modern világtól való távollétét mutatta fel, s neorealista eszközrendszerrel teremtett pátosszal és misztikummal átszőtt Poétikát. Idén a cinema nővo másik tendenciájának filmjeivel vesszük körül az új munkákat, ezek elsősorban a középosztálybeliek egyéni konfliktusaival foglalkoznak. Ennek az irányzatnak a képviselői két dolgot tartottak szem előtt: egyrészt szívesen nyúltak vissza amerikai vagy európai filmes hagyományokhoz, másrészt fontos szempontnak tekintették, hogy filmjeik széles közönséghez jussanak el.

Paulo César Sarraceni Kihívásának szerelmi jelenetei erős Antonioni-hatásról árulkodnak, témaválasztása és -kezelése Bertoluccit idézi. A Kihívásban még győzedelmeskedik a politika a szerelem felett, talán azért, hogy tükrözze-táplálja az 1964-es katonai puccsot követő általános tiltakozó hullámot. Persze a hetvenes évek kimagaslóan legnépszerűbb filmje a Flór asszony és két férje lett, mely ugródeszkául szolgált a kortárs brazil film két legnagyobb sztárjának, a rendező Bruno Barretónak és a főszereplő szexszimbólum Sonia Bragának.
A sokat vitát kavart Flór asszony (még mai szemmel is) merész erotikus jelenetei nem pusztán ornamensül szolgálnak, azt a folyamatot mutatják be, hogy miként válik Flór szexuálisan férje rabjává. Enélkül Vadinho "feltámadása" a film végén puszta geg volna csupán. Ezért különösen érdekes, hogy amikor 1982-ben Sally Fielddel és Jeff Bridges-sszel elkészítették a Flór asszony remake-jét (Kiss Me Goodbye), éppen az erotikus részeket gyomlálták ki belőle nagy műgonddal.

Braga első hollywoodi filmjét, A pókasszony csókját mindjárt Oscarra jelölték. Két, teljesen különböző - közös cellába zárt - férfi emlék-asszonyait testesíti meg Braga annak a szürreális álomvilágnak egzotikus hősnőjeként, amelyben a két férfi először kerül közel egymáshoz. Braga "veszélyes" szépsége még Robert Redfordot is megigézte, aki rábízta a A milagroi babföldháború egyik főszerepét, de később az álomgyárban is forgatott Paul Mazurskyval (A hold Parador felett), Clint Eastwooddal (A zöldfülű) és Nicholas Roeggel (Two Death). "Amikor egy hollywoodi filmben szerepelek, Brazília egy kis darabja is ott van velem. Antonio Banderas, Laura del Sol, Norma Leandro, vagy jómagam a film és a spanyol vagy brazil kultúra nagykövetei vagyunk" - nyilatkozta tavaly (www.claquet.com). Szinte hihetetlen, hogy ötvenöt évesen is olyan szexis, hogy még mindig teljesen meztelenül jelenhetett meg immár ismét egy brazil produkcióban, Carlos Diegues Tieta do Agrestéjében.

Diegues a cinema nővo markáns rendezőjeként indult, de már második játékfilmjében, a Rio, egy nagyváros balladájában népszerű formában (kalandfilmes dramaturgiára fűzve) próbálta bemutatni a riói favellavilágot. Zaklatott gengsztermoziját nézve persze nem nehéz tetten érni Godard hatását sem. Hasonló alkotói megfontolás és szándék vezette Hirszmant, A halott asszony rendezőjét, aki a társadalomkritikát széles közönséghez akarta eljuttatni: "Ha hatékonyan akarunk demisztifikálni, szembe kell néznünk műveink és a közönség kapcsolatával. Legelőbb az kell, hogy a közönség megnézze filmjeinket. A mi filmművészetünk [=cinema nővo] még nem létesített igazi kapcsolatot a brazíliai közönség széles rétegeivel. Éppen ezért akarok olyan dolgokból kiindulni, mint a társadalmi mítosz, ez a priori érdekli a közönséget" - vallotta a rendező (Latin-amerikai filmek antológiája). De nemcsak a melodrámai háromszögtörténet lehet vonzó a publikum számára A halott asszonyban, hanem az egyedi, szatirikus hangvétel is.

Hiába persze minden nemes szándék, "a cinema nővo sohasem talált széleskörű támogatottságra. Kétség kívül egyfajta elitista légkör veszi körül az irányzatot." (Ruben Medina, Filmkultúra On-line) Ezért érdemes odafigyelni A Tragédia az őserdőben című Roberto Farias-filmre, melynek "különböző műfajokat egymásba dolgozó struktúrája lehetőséget nyújt mind az új hullám, mind a belőle táplálkozó, de a kommersz (a melodráma és a kalandfilm) irányába fejlődő alkotói megoldások tanulmányozására." (Tanner, Filmkultúra 1994/8)
Talán túlzás csak a cinema nővóra adott reakcióként értelmezni a Policarpo Quaresma, a nemzeti hős szatirikus hangvételét, de a mulatságos és elgondolkoztató film főszereplőjének szélmalomharca azért, hogy a portugál helyett a tupióguarani nyelvet tegyék brazil államnyelvvé, a brazil újhullám egykori elkötelezett rendezőinek küzdelmét, s e küzdelmük kimenetelét idézi fel.
A brazil filmes közélet csak "álomgyárosoknak" hívja a Barreto családot, mivel cégük, a Films of the Equator gyártotta az elmúlt évek legnagyobb brazil filmsikereit. A papa, Luiz Carlos a cinema nővo aktív résztvevőjeként indult: dos Santos Kietlen életét fotografálta, de főleg producerként tevékenykedett, például a most látható Rio, egy nagyváros balladájában és A postavonat megtámadásában, melyet Roberto Farias még a Tragédia az őserdőben előtt rendezett és amelyet még egy 1981-es brazil filmhéten tekinthettek meg a Filmmúzeum barátai. És ki más jegyezhetné gyártóként a Flór asszony és két férjét is, mint ő! A hetvenes években indította el a rendezői pályán két fiát, Brúnót és Fábiót. Az előbbi az Egyesült Államokban dolgozik (legutóbbi munkáját, a Négy szeptemberi napot az HBO vetíti), Fabio pedig olyan sikereket mondhat magáénak, mint az Oscarra is jelölt Játék négyesben (a tavalyi brazil filmhét slágere volt) és a most bemutatásra kerülő Belladonna. Ez utóbbi mozira tökéletesen illik az "álomgyári" címke, mert kommerszfilm a javából: a sorsdrámaszerű love story esztétikus szerelmi jelenetekkel és a turistacsalogatóan fényképezett brazil tengerpart képeivel úszik a Végzet felé.

A Szerelmi kéziszótár és az Agglegény Rióban című társasági komédiák szintén a szerelemről szólnak, de immár nem egy világtól elzárt faluban, hanem Rio de Janeiróban. Barretónál nagyobb művészi igénnyel (de nem kevésbé szenvedélyes szerelmi jelenetekkel fűszerezve) rendezte love storyját, a Szerelmi kéziszótárt Sandra Werneck. "Isten csöndet akart. Amikor Ádám és Éva beszélni kezdtek, kiűzte őket a paradicsomból. (...) Engedelmesebbek az állatok, mivel ők csöndben szeretkeznek és betartják Isten parancsolatait. Az örök kételkedésre kárhoztatott emberek az egész földet bejárják a szerelem után kutatva" - nyilatkozta a rendezőnő.

Mivel a cinema nővóval kezdtem, a brazil filmkritika által már "nővo cinema nővo" nevezett irányzat kétségtelenül legjobb és legsikeresebb darabjával, a Főpályaudvarral illik befejeznem. Mert létezik egy irányzat, mely a mai brazil valóság felmutatásához keres érvényes kifejezésmódokat (a Főpályaudvar rendezője, Salles elismert dokumentumfilmesként indult), s melynek létrejöttét éppen a populáris filmek csekély realitásérzéke és a brazil tévésorozatok hamis Brazília-képe ösztönzött.

Rosane Svartman: Magányosok klubja Rióban(1998)
Rosane Svartman:
Magányosok klubja
Rióban(1998)

80 KByte
Fábio Barreto: Belladonna (1998)
Fábio Barreto:
Belladonna (1998)
Natasha Henstridge
és Eduardo Moscovis

57 KByte
Fábio Barreto: Belladonna (1998)
Fábio Barreto:
Belladonna (1998)
Natasha Henstridge

62 KByte
Paulo Thiago: Policarpo Quaresma, a nemzeti hős (1998)
Paulo Thiago:
Policarpo Quaresma,
a nemzeti hős (1998)
Paulo José

84 KByte
Paulo Thiago: Policarpo Quaresma, a nemzeti hős (1998)
Paulo Thiago:
Policarpo Quaresma,
a nemzeti hős (1998)

79 KByte

 

hírek hírek filmek filmek arcok arcok gondolatok gondolatok szemle szemle Örökmozgó Örökmozgó képtár képtár fórum fórum mozgóképtár linkek repertórium levelek FILMKULTÚRA '96-'98 tartalom címlap