Traser Mária: 80 éves lenne Lino Ventura

Lino Ventura
Lino Ventura
20 KByte

Jacques Becker 1953-as Ne nyúlj a szajréhoz című filmjében Jean Gabin oldalán feltűnik egy fiatal ex-birkózó, aki a nagy sztár árnyékában kisebb szerepet játszik. Ez a fiatalember, Lino Ventura lesz Jean Gabin egyetlen igazi "trónörököse". Neki sikerül megőrizve továbbéltetnie a régi időknek azt a figuráját, aki legyen akár bűnöző, mégis erkölcsi tartást, szilárd értékrendet, nemes emberi tulajdonságokat képvisel. Ez a típus kevés szavú, szigorú, talán "durva" férfi, aki mély érzéseit sohasem mondja ki, sohasem mutatja meg. Ventura igazi "anti-sztár", visszafogott gesztusokkal, minimális arcmimikával játszik. Mint az ő generációjában oly sokan, ő is autodidakta művész volt. Erős jelleme, vonzó személyisége és fizikuma, természetes, ösztönös játéka révén lett az új francia film nagy egyénisége.

Lino Ventura (eredeti nevén Angelo Borrini) 1919. július 14-én született Pármában. Hétéves volt, amikor édesanyja felkerekedett, hogy felkutassa gyermeke Franciaországba távozott apját. Az apát nem találták meg, de letelepedtek a párizsi "olasz gettóban", s a kisfiú dolgozni kezdett, hogy biztosítsa kettejük megélhetését. Sokféle fizikai munkát elvállalt, megtanult keményen küzdeni. A második világháborúban nemzetisége miatt bekényszerítették az olasz fasiszta hadseregbe, de hamar dezertált, s Párizsban bujkálva a francia ellenállók oldalára állt. A háború után szabadfogású birkózóbajnok lett, de továbbra is nehéz fizikai munkát végzett, többek közt filmgyárakban is. Így figyelhetett fel rá Jacques Becker, aki elindította a filmszínészi pályán. Az elkövetkező közel nyolcvan filmben Ventura szinte kizárólag gengsztereket és rendőröket alakított. Színészi munkássága Jean-Pierre Melville filmjeiben érte el a csúcspontját, mítoszt tudott teremteni az alvilág hősei köré, játékával dokumentum erejű jellemeket idézett meg a bűnözők világából. A bűnözést, mint szakmát mutatta be, amely saját belső etikával bír és nem tűri meg az árulást. A Második nekifutás hőseként minden rettentő megpróbáltatást eltűr, de akkor összeroppan, amikor ellenfele, a rendőrfelügyelő csapdába csalja. Aljasságot még az ellenség sem követhet el. Minden filmjében pozitív hőst alakít, jó embert, "jó bűnözőt", akit a szerelemben és a barátságban is a becsület és az igaz érzések vezérelnek. Filmjeiben visszautasított minden meztelenkedést és a nyílt szerelmi vallomások sem illettek hozzá, jóllehet minden filmjében jelen van a szerelmi érzés. A Kalandorok jól pédázza, milyen mély és nemes érzésű a Ventura által megformált kissé nyers, zárkózott férfi.

Magánélete is magas erkölcsi elveit tükrözte. Halmozottan sérült kislánya gyógyíttatása egész életét meghatározta, alapítványt hozott létre a fogyatékos gyerekek megsegítésére, amelyet az egész francia színésztársadalom támogatott, s Ventura halála után is működő egészségügyi centrum tudott maradni. (Felesége Becsületrendet kapott jótékonysági tevékenységéért).

Amikor 1986-ben, 67 éves korában szívroham következtében elhunyt, egy nagy generáció utolsó mesterembere távozott, olyan régivágású, szemérmes művész, akivel őutána már nem találkozhatunk. Soha nem volt sztár, megmaradt annak a keményen dolgozó, tisztességes munkásnak, akinek gyerekkorában indult. Nem voltak allűrjei, nem járt fogadásokra, fesztiválokra, nem volt sofőrje, impresszáriója, sajtófőnöke sem. Tartózkodott mindenféle magamutogatástól, nem érdekelte a színészi ragyogás és a hírnév. Férfias, zárkózott, nagyon is szeretetreméltó személyisége minden általa megformált figurába mély emberséget sugárzott.

 

hírek hírek filmek filmek arcok arcok gondolatok gondolatok szemle szemle Örökmozgó Örökmozgó képtár képtár fórum fórum mozgóképtár linkek repertórium levelek FILMKULTÚRA '96-'98 tartalom címlap