A francia film a harmincas években a
filmművészet csúcsaira emelkedett. Messze sugárzó hatása a
mai napig tart. És akiknek mindez köszönhető: Jean Renoir,
Marcel Carné, Alexandre Trauner és Joseph Kosma. A négy
világhírű művész közül kettő magyar származású.
Joseph Kosma (Kozma József) Budapesten
született, itt végezte el a Zeneakadémiát, majd
vezetőkarnagyként az Operaházban dolgozott. 1929-ben
ösztöndíjat nyert Berlinbe, ahol Brecht és Kurt Weill
gyakorolt rá mély benyomást. 1933-ban Hitler elől szabadabb
alkotói légkört és kifejezési lehetőségeket keresve
Párizsba távozott. Párizsban a művészeti élet gyorsan
befogadta. Prévert, Apollinaire, Carco, Desnos, Queneau
költeményeit zenésítette meg, Jean-Louis Barrault-nak
balettzenét komponált, s rajtuk keresztül került kapcsolatba
a filmmel. Első filmdalát a bájos kis Florelle számára írta
a Lange úr vétke című Renoir-filmben. Hamarosan a
francia filmművészet két legnagyobb alakjának (Carné-nak és
Renoirnak) állandó zeneszerzője lett. Az Állat az emberben
lidérces, kegyetlen, lüktető "vasút-szimfóniáját"
éppúgy ő írta, mint a minden idők legszebb, legköltőibb
szerelmes filmdalát, Az éjszaka kapuiban felcsendülő
Hulló faleveleket. Ki kételkedne benne, hogy Kosmának a
legnemesebb értelemben vett népszerű, ugyanakkor költői,
finom, autentikus zenéje emelte a A nagy ábránd, A sátán
követei, A szerelmek városa, a Mire megvirrad és
még megannyi filmtörténeti alkotás művészi értékét! A
háború után továbbra is komponált filmzenét, ugyanakkor a
világ "avantgarde bástyájának" tartott párizsi Flore
kávéházban, az egzisztencialisták főhadiszállásán is az
ő dalait énekelte Juliette Greco, Edith Piaf és Yves Montand.
De írt zenét a modern balett nagymestere, Roland Petit
számára és kísérőzenét kortárs színdarabokhoz. Nagyobb
igényű és hosszabb lélegzetű művei közül legjelentősebb
a Les canuts (A lyoni selyemszövők) című, Gaucheron
költeményére írt opera, amelynek ősbemutatóját Budapesten
tartották 1959-ben.
De nemcsak a világraszóló és
örökérvényű sikert, a Hulló faleveleket hagyta örökül.
Higgyünk a fülünknek: csaknem félszáz film zenéjét
szerezte. És a sanzonműfajban is kiemelkedő darabok fűződnek
a nevéhez! De voltak más irányú ambíciói is: komponált
finom mívű hangszeres kantátákat, baletteket, színpadi
műveket. Franciaországban komolyzeneszerzőként is elismert
és gyakran játszott szerző. Utolsó vígoperájának
partitúráján dolgozott a Lyoni Operaház felkérésére,
amikor a szívroham kioltotta életét. Vérbeli muzsikus volt,
zenéje maga a költészet.