Pepin bácsi Pesten |
Jirí Schmitzer, Magda Vasáryová és Jaromír Hanzlík Jirí Menzel: Sörgyári capricciójában, 1980 67 KByte |
Schlanger András: Hanzlík
urat nem kell bemutatni, hiszen nemcsak az ínyenc mozi
közönség ismeri Menzel Hrabal-filmjeiből, a Sörgyári
capriccióból és a Hóvirágünnepből,
hanem a tévénézők is a cseh sorozatokból, hiszen játszott
például a legsikeresebb és legemberibb orvos sorozatban a Kórház
a város szélénben és az Umberto cirkuszban,
de tudható róla, hogy színházban ő volt Hlesztakov,
Raszkolnyikov, Hamlet. És bár megkért, hogy ne nagyon
faggassam a magánéletéről, azért elmondanám róla, hogy
hét évvel ezelőtt, sikerei csúcsán egyszercsak otthagyta
Prágát, és azóta nem is játszik színházi szerepet. Első
kérdésem tehát, hogy miért?
Nem a színészettől
búcsúztam el, hanem az anyaszínházamtól vettem
búcsút.Több oka is volt, az egyik, hogy ha az ember harminc
éven át ugyanazon a helyen, ugyanabban a szerződésben van,
elkezd töprengeni, hogy hova léphetne, hogyan mehetne tovább.
De a legjobb prágai színházból már egyszerűen nem volt
tovább, nem volt hová följebb haladni. Bonyolultak az okok, de
még az is hozzátartozik például, hogy éppen, amikor a
döntés születőben volt, olvastam egy interjút az önök
ismert színészével, Cserhalmi Györggyel. Személyesen nem
ismerem, de amikor Prágában forgatott, több interjú is
megjelent vele a lapokban, és én is olvastam az egyiket,
amiből világosan kiderült, hogy nem csak az én sajátságos
problémámról, nem az országunk sajátságos problémájáról
van szó, hanem a korosztályomba tartozó embereket érintő
problémáról. Ez összefügg azzal, hogy amikor mi színházat
csináltunk, sajátos körülmények között, a totális
rendszer kellős közepén voltaképpen arra törekedtünk, hogy
kialakítsunk valami összhangot a színpad és a nézők
között, mindannyian megpróbáltunk egy közös metaforát
megtalálni, amiért éltünk. Aztán pár éve kezdtem úgy
érezni, hogy a művészetbe túlságosan is bevonult az üzlet,
ugyanakkor pedig bizonyos értékek eltűntek belőle.
Túlságosan nagy szerepet kezdett játszani a könnyű, a
könnyedebb múzsa, és olyan dolgok jelentek meg, amelyek engem
már nem érdekeltek annyira. Talán kevésbé tudja, hogy Cserhalmi György azóta hazajött, és jó pár főszerepet eljátszott. Ön viszont folyamatosan és makacsul távolmarad. A jelenlevők bizonyára egyetértenek azzal, hogy mióta a kultúra elüzletiesedett, rengeteg ócskaság került a felszínre, de éppen ezért gondolná úgy az ember, hogy egy nagy súlyú művésznek a saját hazájában éppen hogy nem elmenekülnie kéne, hanem megmutatni, hogy mégis érdemes. Nem érzi úgy, hogy hiányzik a frontról? Nem hiszem, hogy elmenekültem volna, mert a tévében már harmadik éve van egy beszélgetős műsorom, egy talk show-m, ez nekem nagyon jó és kedves alkalom arra, hogy találkozzam kollégáimmal, barátaimmal, színészekkel, rendezőkkel, forgatókönyvírókkal. Minden héten szombaton van ez a műsor, és engem nagyon érdekel. Az elmúlt 40, de mondjuk 20 évben számos író, forgatókönyvíró nem dolgozhatott, csak kocsmában, sör mellett lehetett találkozni velük, és amikor beszélgettünk, sóhajtozva mondták, hogy hej, ha dolgozhatnánk, micsoda dolgokat lehetne csinálni! Meg hogy tele van a fiók ilyen-olyan és amolyan művekkel. Amikor aztán végre dolgozni lehetett volna, akkor kiderült, hogy ezekben a fiókokban nincs semmi, vagy alig van valami. És hogyha ön azt mondja, hogy én hiányzom, elmenekültem a harctérről, meg kell mondanom, hogy nem vagyok egy Don Quijote-i alkat. Az amerikai szenny áradatával szemben én is tehetetlen vagyok, nem tudok vele mit kezdeni, akárcsak Jirí Menzel barátom, de mindenképpen nagyon rokonszenvesnek találom az ó törekvését. Azon dolgozik, hogy valamiképpen talpra állítsuk az európai filmet, hogy képes legyen védekezni ez ellen a szennyáradat ellen. Visszatérünk majd még
Közép-Európának erre a helyzetére, de most még ne
komoruljunk el ennyire. Nagyon jól emlékszem erre a
pillanatra, ugyanis megrémültem. Azt hittem, hogy Jirka
megbolondult, ugyanis mindenkinek, aki olvasta a könyvet, megvan
a maga elképzelése Pepin bácsiról. Amikor rájöttem, hogy
most nekem kell testet adnom annak a figurának, akit mindenki
olyannak képzelt el, amilyennek akart, s rá kell
kényszerítenem az emberekre az általam megformált alakot,
nagyon ijesztőnek tűnt. Végül aztán Menzel azzal győzött
meg, mert meggyőzött természetesen, hogy fölidézte a Szigorúan
ellenőrzött vonatok esetét, amelynek főszerepét egy cseh
popénekesre, Vaclav Neckarra osztotta. Akkor mindenki
őrültségnek vélte, de aztán kiderült, hogy a főszereplőt,
azt a fiatal srácot senki nem tudja olyan jól eljátszani, mint
Neckar. Elhitették ugyanis a nézőkkel, hogy ez a figura ilyen
volt, és Menzel engem is azzal bíztatott, hogy majd az általam
megformált Pepin bácsiról is elhiszik a nézők, hogy ő
tényleg ilyen. És talán részben sikerült. Vagy épp ellenkezőleg,
azért akar elnök lenni, hogy elintézhesse, hogy végre meg
lehessen csinálni a filmet! Ezek a találkozások szép és
kedves emlékeim, bár mint a most levetített dokumentumfilmből
is kiderülhetett, nem volt könnyű közel kerülni hozzá, ő
nagyon nehéz ember volt. Mielőtt beszélgetni kezdtünk, különféle televíziók is Hrabalról faggatták önt. Félfüllel hallottam, amikor ez egyiknek elmesélte, hogy már gyerekkorában is ismerte Hrabalt. Gyerekkoromban Prága közepén laktam, és akkoriban az iskolásoknak kötelező volt papírt gyűjteni és a Méhbe elszállítani. Az érte kapott pénzt aztán édességekre költöttük, elnyalakodtuk. Én a Spálaná utcai papírgyűjtő telepre jártam. Volt ott egy kopaszodó úr, aki előtt mindig ott állt egy nagy korsó sör. És amikor leadtam a papírt, az az úr mindig megkérdezte, hogy akarok-e még ilyen kis szelvénykéket, én meg lelkesen bólogattam, hogy persze. Ő erre kihúzta a fiókot, és elővette a szelvényeket, amelyeken az állt, hogy a tulajdonosa 50 kilót gyűjtött, l00 kilót gyűjtött. Én ezeket büszkén vittem az iskolába, ahol aztán én voltam a papírgyűjtés bajnoka. S mint sejtik, ez az úr a papírgyűjtőben Hrabal volt. Az ötvenes években én természetesen nem tudtam, hogy kivel állok szemben, ekkoriban Hrabal még csak a fiók számára írt. Később aztán, amikor a Sörgyárit forgattuk, és találkoztam vele, akkor elmeséltem neki a történetet, mire ő a fejéhez kapott és azt kérdezte, várj csak, nem te voltál az a bőbeszédű, nagyszájú fiú? Miután megvolt az a tulajdonsága, hogy mindenkivel váltott pár szót, el is tudom képzelni, hogy tényleg emlékezett rám, mint nagyszájú, nagyfülű, bőbeszédű fiúra. Lehet hogy némileg ez a tulajdonságom is belejátszott, hogy a szerepet én kaptam meg, mert ugye, akik látták a Capricciót, azoknak föltűnhetett, hogy Pepin bácsi nem éppen szűk szavú ember. Hrabal nagyon későn
kezdett publikálni a hazájában, későn lett híres otthon is,
külföldön is, az egész életvitele, életmódja maga volt az
ellenállás. Mintha állandóan demonstrálni akarta volna
távolállását a hatalomtól, korának hivatalos
művészetétől. És bár nem vagyok nagy Hrabal ismerő, az
imént a barátai is elmondták a filmben, hogy amikor
felszabadult ez alól a nyomás alól, egy kicsit légüres
térbe került. Ön is elmondta, hogy a távozásának egyik oka
az volt, hogy nem találta már a hangot, a titkos
összekacsintást a közönségével. Sajnos, a néző ízlése is megváltozott, nem egészen önként módosította, hanem az általam is már említett, beáramló vacakok hatására. Nekem semmi kifogásom a könnyű múzsa ellen, az édesapám is operettszínész volt, és én magam is nagyon szeretem az operettet. Az amerikaiak is képesek arra, hogy túllépjenek a giccseken, és valóban értékeset alkossanak, kiterjedt emberi dimenzióval, és azt hiszem, hogy az ilyen filmeket az európai filmeseknek is követniük kéne. Természetesen nálunk, is Magyarországon is, ezekben a tízmilliós országokban az a legfőbb gond, hogy a piacunk felvevő képessége rendkívül kicsi, és képtelenek vagyunk olyan műveket alkotni, amelyek túllépnek a határainkon. Az alkotói potenciál megvan az emberekben, önöknél is, nálunk is. Önöknek itt van Szabó István a Mefisztóval, nekünk is megvannak a magunk kiváló rendezői, Jan Sverák például a Koljával, és lehet, hogy tényleg Menzelnek van igaza, aki azt mondja, hogy össze kell fognunk, nekünk közép-európai filmeseknek, és létre kell hoznunk egy közös intellektuális és pénzügyi potenciált, melynek révén sikerrel tudnánk fölvenni a harcot az ellen a hatalmas sárkány ellen, amelyik bennünket fenyeget és fojtogat. Mit tudunk mi, középeurópaiak, amit ők nem? Szerintem az amerikaiak azt hiszik, hogy a világ abban a pillanatban kezdődött, amikor Kolumbusz Amerika partjaira lépett. Nekünk Európában olyan szellemi tradíciónk, kulturális erőkészletünk, tartalékaink vannak, ami nincs máshol, és könnyen meglehet, hogy Menzelnek lesz igaza, aki a középeurópai művészek alkotó erejében bízik, összefogásukra törekszik. A beszélgetés végén egy
néző megkérte Jaromír Hanzlíkot, mutassa meg, hogyan hangzik
csehül Pepin bácsi szövege, amit mi csak a magyar szinkronból
ismerünk. Hogyan, milyen hanggal teremtette meg ő a figurát? Így még sosem láttam a filmet! Le a kalappal a magyar kolléga előtt, csodáltam, hogy milyen remekül megoldotta a szinkronizálás feladatát. Nekem is elég sok nehézséget okozott a szerep, mivel nagyon hangosan, gyorsan, és staccatóban kellett beszélnem. Ám ha most azt kéri, hogy tartsak valami bemutatót, meg kell mondanom, nem vállalom, én szégyenlős ember vagyok. 1999. március 5. |
Jaromír Hanzlík és Rudolf Hrusínsky Jirí Menzel: Hóvirágünnepében,1983 58 KByte |