B.B.

Louis Malle: Viva Maria! (1965)
104 KByte

Brigitte Bardot 1934-ben született egy gazdag párizsi családban. Gyerekkorától táncolni tanul, majd fotómodell lesz: 15 évesen az Elle magazin címlapján szerepel. 1952-ben fedezik fel a film számára; akkor megy feleségül Roger Vadimhoz, aki világhíressé teszi az És Isten megteremté a nőt (1956) című filmjében. Az igazság (1960) óta veszik komolyan színésznőként is. Miután nem egy filmben önmagát játszotta (pl. az októberi Cocteau-sorozatunkban látható Orfeusz végrendeletében) és elfogyasztott pár férjet (Jacques Charrier, Gunther Sachs), 1973-ban végleg visszavonul a filmezéstől. 1976-ban hozza létre állatvédő alapítványát, melyet 1987-ben ékszerei eladásából félmillió dollárral gazdagított. 1985-ben a francia becsületrenddel tüntetik ki. Az évek során egyre inkább jobboldali beállítottságúvá válik. Életéről - sokak számára kínosan leleplező - könyvet is írt.

1956-ban így írt róla Oriana Fallaci: "Ki tagadhatná, hogy Brigitte sztár a javából? Ötven levelet kap naponta. Az újságok egymással versengve közlik fényképeit. A filmgyártó cégek legalább húszmilliót kínáltak minden filmjéért. Pedig nem játszott még egyetlen valamirevaló szerepet sem. Nem lép fel színpadon. Nem készül férjhez menni egyetlen herceghez sem. Anélkül vált világhíressé, hogy bármit is tett volna. Bardot a legbeszédesebb példája annak, hova juthat el egy lány, aki pusztán szépséges arcával, tökéletes alakjával és rendkívüli fotogenitásával képes felhívni magára a figyelmet. B.B. a reklám tipikus terméke."

"Ez az ironikus, pekingi pincsi arcocskájú, szeszélyesen változó frizurájú (hol kibontva, hol lófarokban, hol feltűzve viseli szőke haját), olykor fekete neccharisnyába bujtatott, tökéletes lábú, látszatra éretlen külsejű színésznő valójában a film egész csillagrendszerében a legvonzóbb adottságokkal rendelkezik: pin-up girl, cover girl, ha úgy tetszik, de összetéveszthetetlenül párizsi kiadásban" - írja róla magyarul 1972-ben megjelent 1957-es könyvében, Az isteni sztárokban Giulio Cesare Castello. Ő így definiálja B.B. vonzerejének titkát: "valamiféle nyugodt szégyentelenség, valami spontán hajlandóság arra, hogy kellőképpen érvényre juttassa ellenállhatatlan, és többé-kevésbé teljesen fedetlen testét." Jellemző, hogy 1960-ban Brigitte Bardot és a Lolita szindróma címmel írt róla esszét Simone de Beauvoir.

"Meglett írók a legnagyobb komolysággal pszichológiai, szociológiai, stb. vizsgálat tárgyává tették az általa képviselt jelenséget. Mert Bardot kultusza teljesen hagyományellenes. A Bardot-jelenség akkor kezdett igazán jelentőssé válni, amikor egyes rendezők jóvoltából valamiféle azonosulási folyamat kezdődött a színésznő és a magánember között. Bardot, mint nő és mint színésznő egyaránt, az európai és az amerikai közönség szemében a modern, a múlt tilalmai alól fölszabadult nőiesség jelképévé lett, a polgári erkölcs ellenében. B.B. gyermekien nőies, nőiesen gyermekes egyéniségének állandó jellemvonása valami antikomformista erkölcstelenség, ösztönösség és gátlástalan szerelmi magatartás. Hogy ha értékelni akarjuk a Bardot jelenség népszerűségét, figyelembe kell vennünk, hogy a színész és a néző közt már nem létezik olyan áthidalhatatlan távolság, mint a két háború között, és az erkölcsi normák is változtak. Bardot típusa - ellenzékien 'praktikus', elhanyagolt, sztárkultuszellenes (farmernadrág stb) - jóval utánozhatóbbnak látszik, legalábbis a felületes szemlélő számára, mint egy Garbo vagy egy Dietrich. Az az erotika, amelynek ő volt éveken át a legtökéletesebb megtestesítője, már nem holmi rafinált és izgató elit-jelenség (tudniillik a sztár-elité), hanem a nemek viszonyának egy újfajta fogalmát fejezi ki: a túlhaladott, képmutató tilalmak újraértékelését, sőt bizonyos menekülést is (más kérdés, hogy mennyiben hatékony menekülést) az unalomtól, az elidegenedéstől, a korunkat jellemző szorongástól. A sex elárasztja az egész világot, s nem csupán a filmhősök szűk világát. Mellesleg szólva a filmtermés élvezői jóval nagyobb iramban fogyasztják, sőt mondhatni valósággal falják saját bálványaikat, kegyetlenül gyorsabb ütemben emésztik fel őket, mint elődeik tették. Maga Bardot is (akinek angyali ösztönössége mögött ugyanaz a korunkra jellemző neurózis húzódik meg, amely halálba kergette Marilyn Monroe-t) ma már jórészt egykori nimbuszának 'járadékaiból' él." (Castello: Az isteni sztárok)

Az Örökmozgó sorozatában látható filmjei:

3: A nagy hadgyakorlat; 8: Babette háborúba megy; 11: Igazság; 13: Bardot különkiadás; Manina; 17: Viva Maria; 24: Hímnem, nőnem; 28: Magánélet

Az Interneten is megtalálható alapítványa gyűjtőknek, ínyenceknek sok-sok képpel

http://www.fondationbrigittebardot.fr/ francia és angol nyelven http://www.fondationbrigittebardot.fr/uk/index.html

Bevezetőjét idefordítottuk:

Az alapítvány történetéről

1962-ben - Franciaországban először - ő emeli fel szavát a barbárság miatt, amellyel az állatokat kivégzika vágóhidakon. Sikerül elérnie, hogy a vágóhídakat kötelezik: vágás előtt elektromos pisztollyal kell érzésteleníteni az állatokat.1977-ben kampányt kezd a fókabébik kiirtása miatt. Eléri, hogy a bébifókabőr kereskedelmét betiltsák.1986-ban Saint Tropez-ban megalapítja alapítványát.1987 júniusában árverésre bocsátja személyes tárgyait, ékszereit, így szedi össze azt a 3 millió frankot, amit a francia törvényhozás alapítvány létrehozásához előír.1988-ban a kéréseknek eleget téve átteszi alapítványa székhelyét Párizsba, ahol komoly akciósorozatba kezd: publikál, konferenciákat szervez, tüntetéseket indít el, fiatalokat..1991-ben híres birtokát, La Madrague-ot az Alapítványnak ajándékozza, hogy ezzel tőkét emelhessen, működését biztosítsa és hivatalosan elismertesse közhasznúságúnak. Ez után az Alapítvány törvényes jogosítványokat kap. Mint az internetes ottlapból kiderül, az alapítvány boltjában apróságokat rendelhet bárki 10-100 frankért. Nyakörvet, pólót,matricákat, kitűzőt, képeslapokat.

Ez a sztár így hasznosítja sztárságát.

Christian-Jacque: Babette háborúba megy (1960)
103 KByte
René Clair: A nagy hadgyakorlat (1955)
55.8 KByte

 

hírek hírek filmek filmek arcok arcok gondolatok gondolatok szemle szemle Örökmozgó Örökmozgó képtár képtár fórum fórum mozgóképtár linkek repertórium levelek FILMKULTÚRA '96-'98 tartalom címlap