25 KByte
|
Az idei Titanic fesztivál Möbius
sorozatában látható filmek ismét a misztikus történetekre,
kellemes borzongásra vágyóknak kínáltak szórakozást. A
fordulatos forgatókönyvek, az olykor horrorisztikus képek és
a megmagyarázhatatlan történések természetes velejárói
ezeknek a műveknek. Ugyanakkor az idén látható filmekben volt
még valami közös: egyfajta pesszimizmus, mintha az emberiség
véglegesen és visszavonhatatlanul bukásra, sőt egyenesen
halálra lenne ítélve. A tragikus végkifejlet elérésének
oka és módja természetesen filmenként más és más, az
eredmény azonban ugyanaz. Úgy tűnik a rendezők nem sok jót
találtak az emberi lélek mélyebb bugyraiban.
A cyber-tér halála
(David Cronenberg: eXistenZ - Az élet játék)
Egy viharvert vidéki benzinkútnál Willem
Dafoe szadista mosollyal várja az arra tévedőket. Mikor a
lefékező kocsiban felismeri Allegra Gellert (Jennifer Jason
Leigh), a híres számítógépes játékok tervezőjét, eddig
sem túl bizalomkeltő mosolya még szélesebbre szalad.
Allegra
megváltoztatta az életemet
- mondja
a nőt kísérő fiatal férfinak.
Miért,
mit csinált azelőtt?
- hangzik a kérdés. A válasz:
Egy
benzinkútnál dolgoztam.
Bár első pillantásra nem látszik, ebben a valószínűtlen
jövőben valóban megváltozott az emberi élet. Második
pillantásra ugyan feltűnnek bizonyos rejtőzködő, kis
méretű, mutáns, kétfejű hüllők, de csak ha nagyon figyel
az ember. Az emberi élet nem tartalmában, sőt nem is
minőségében változott meg. A színtere helyeződött át: az
emberi élet most már csak magán az emberi agyon belül
élhető az igényeknek megfelelő szinten.
A közvetlenül a gerincvelőbe csatlakoztatott
köldökzsinórszerű vezeték és egy mutáns élőlényre
emlékeztető szerkezet jelenti az emberek vágyainak
netovábbját ebben a kietlen jövőben (egyébként ténylegesen
mutánsok alkatrészeiből készül;
ezek az állatkák mindenre jók: ünnepi fogások és fegyverek
egyaránt készülnek csontjaikból). Elég egy kisebb
beavatkozás (a szerkezet csatlakoztatási lehetőségének
megteremtéséhez) és a extrán felfejlesztett cyber-játék
során a legtitkosabb vágyainknak megfelelő paradicsom tárul
elénk. Persze csak virtuálisan, csak az agyunkat stimuláló
szerkezet okozta érzékcsalódásként, de úgy tűnik, egy
ilyen minőségi érzékcsalódással egy életre elvannak az
emberek.
Persze már lesben állnak az ellenséges hadak: a
"realisták"
elnevezésű csoportosulás rendre a feltalálónő
életére tör, ami pedig játékból játékba, illetve a
játék egyes színtereinek sűrű és váratlan
váltogatásához vezeti a menekülő párost. Egészen a végső
fordulatig, mikor kiderül - ezzel nem hiszem, hogy
különösebben nagy titkot árulnék el -, hogy természetesen a
film elejétől kezdve csak egy játékot látunk, amit
szereplőink a jelen valóságához közelebb álló
cyber-sisakokkal a fejükön játszanak, egészen addig amíg
És ezzel a filmben feltör az emberiség kisebbségi komplexusa:
az attól való félelem, hogy világunk csak valami nagyobbnak a
jelentéktelen része, ám az a nagyobb is csak jelentéktelen
része valaminek
Valószínű, hogy nincs értelme egy felsőbbrendű nagy
játékmestert keresnünk ebben a globális játékban. Nincsen
egy végső legnagyobb, aki kiosztaná a szerepeket, aki döntene
az egyes szereplők sorsa felől, aki véget vethetne a
játéknak.
Az ember végérvényesen saját agytekervényeinek bűvkörébe
záratott, de lehet, hogy nem is akar kiutat találni. Hiszen nem
kijutni, hanem játszani a fontos. Maga a játék a lényeg,
vagyis maga az élet élésének módja; mindegy tehát, hogy az
valóságos vagy képzelet generálta színtéren zajlik-e. A
játéknak nincsen célja, így nyerni sem lehet, viszont nem
következik be az a bizonyos game over sem.
Talán éppen ez a soványka mondanivaló
és ez az egyértelmű kiszámíthatóság teszi kicsit
gyengévé ezt a filmet. A Titanic fesztivál ezen
kategóriájában szereplő filmeknél többször is
tapasztalható volt, hogy egy aránylag jó ötlet képi
megoldásai tökéletesen ki voltak találva, ugyanakkor a
történet fordulatait és főként a dialógusokat már sokkal
kevésbé dolgozták ki az alkotók.
Itt is élvezheti - már aki Cronenberg-kedvelő és szereti ezt
a fajta élvezetet - a kedvesen gusztustalan mutánsok
látványát és az egyszerre perverzen csábító és
visszataszító félélőlény szerkezeteket a néző. Azaz
hamisítatlan Cronenberg-világ tárul elénk. De a
helyszínváltások, magának a virtuális játéknak a világa
és főleg a történet fordulatai már nem túl eredetiek. A
rendező a rendelkezésére álló alapanyaghoz képest ismét
kissé felszínes, kissé formalista volt. Persze azért nem
semmitmondó.
Az emberiség ebben a filmben ha nem is halálra, de értelmetlen
életre ítéltetett. Saját képzeletének végtelenített
köreit futja, mint ahogy a patkány rohan körbe-körbe a
kerékben, és ebben a rohanásban végérvényesen magára
hagyatott. Egyetlen esélye lenne ha átlátná, hogy küzdelme
mennyire fölösleges, de erre a folyton újra és izgalmasra
generált történések és helyszínek nem adnak módot. Persze
lehet, hogy már úgyis késő lenne.
A párhuzamos idősíkok halála
(Hilary Brougher: Az idő ujjai)
Ha az ember életében a múlt, a jelen, a
jövő sőt még az is, ami lehetett volna és ami még lehet,
mind egyszerre van jelen, akkor nem csoda, ha kissé megzavarodik
és nehezen talál ki az idő egyre fojtogatóbb hurkaiból.
Pedig nem valami sci-fibe illő időutazás-sorozatot mutatnak be
a film alkotói, csak két nő életét mesélik el, egyszerűen
"
nonlineárisan
.
Némi nehézséget okoz, hogy a két nő kb. 50 év eltéréssel
született, a néző mégis végig egykorúnak látja a
lányokat, akik a legváratlanabb helyzetekben és időpontokban
bukkannak fel egymás életében, sőt látszólag meg is
változtatják azt.
Csak azért látszólag, mert ami a cél lenne, hogy az egyik nő
halálát megakadályozzák, az persze nem sikerül. Nem is
sikerülhet, hiszen itt is abba a bizonyos pesszimizmusba
ütközünk: az embernek nincs lehetősége változtatni az
életén. Kevésbé fontos eseményekbe talán még van némi
beleszólása, de a jelentősek eleve elrendeltettek. A furcsa
csak az, hogy itt sem találunk valami felettes lényt, aki
felelőssé tehető lenne ezekért az elrendeltetésekért. Ezek
a dolgok egyszerűen az emberi lélek alaptörvényeinek
engedelmeskedve történnek így.
Az embernek pedig, ha szerencséje van, és ha képes - ha nem is
"nonlineárisan" megélni
- de legalább egyszer összefüggéseiben és nem kronológiai
sorrendjében átlátni az életét, akkor nagy felfedezést
tehet: megértheti a saját halála értelmét.
Eddig azonban meglehetősen rögös az út, főleg ha valaki -
ahogy ebben a filmben nevezik -
"nonlineáris"
személy, vagyis képes az idősíkok között
spontán vagy irányított módon lépegetni. Hagyományos
esetben ekkor az embernek mindig korábbi vagy későbbi
önmagával kellene találkoznia, ám ebben a filmben a két
időutazó lány folyton egymással találkozik. Talán
túlzás lenne arra gondolnunk, hogy a két lány egyszerűen
ugyanaz; egy személyiség különböző oldalai? Hiszen
valamennyire választ is jelentenek egymás problémájára,
mégsem sikerül maradéktalanul érvényesíteniük azt. Nem is
lenne rossz ez a játék, el is szórakoztatná a nézőt. Még
akkor is, ha ragaszkodunk hozzá, hogy ez a két nő tényleg
két nő, találunk megoldást mindarra, ami a történetükben
rejtélyesnek tűnik.
Kár, hogy a film alkotói nem hagynak minket magunktól
játszani. Előkerül valami ködös szekta, tagjai irányítják
az időugrásokat, okkal és ok nélkül iktatnak be és ki
munkájukba további szereplőket. Valami génmanipulációról
összehordott zagyvaság hivatott mindezt áltudományosan
alátámasztani és a történet érthetőségének
illúziójával szolgálni. Ha rendező-forgatókönyvíró csak
ránk, egyszerű nézőkre bízná a megértés munkáját,
talán hajlandók is lennénk elvégezni, és nem éreznénk,
hogy kézen fogva vezetnek valami egyre bizonytalanabb fikcióba.
Kár ezért a filmért, hiszen a szereplők
nagyszerűek csakúgy, mint a film képi megoldásai, de ez a
történet valahogy nem annyira bonyolult, mint ahogy az írónő
elképzeli. Nem hiszem, hogy ezek a lányok valami sci-fiből
szabadult szekta karmai közé keveredtek, egyszerűen csak olyan
emberek, akiknek szerencséjükre, vagy szerencsétlenségükre
adatott az életben egy olyan varázslat, mikor átláttak az
idő hézagos szövetén és egy kristálytiszta pillanatra
megérthették saját múltjuk, jelenük és jövőjük
legrejtettebb összefüggéseit, mindazt, ami lehetett volna és
mindazt, ami még lehet.
"A nagy agyhalál"
(Hans-Christian Schmid: 23)
"Semmi sem az, aminek látszik" gondolja
ennek a filmnek tinédzser főszereplője; és valóban: minden
az, aminek látni szeretnénk. Márpedig egy 19 éves fiú, aki
foglalkozására nézve hacker, vagyis számítógép-kalóz és
egy-egy elcsent adatért busás fizetséget kap a fekete-piacon -
aminek nagy részét különféle hallucinogénekre költi -, az
sok mindent szeretne látni.
Mindenek előtt valami rejtett összefüggést a
világtörténelem legfontosabb eseményei és emberei között,
valami titkos rózsakeresztes vagy szabadkőműves
utód-szervezetet, melynek tagjai mindenkinél mindent jobban
tudnak - vagy inkább ők az egyetlenek, akik tudnak bármit is?
- sőt beleszólásuk, irányító szerepük is van a világ
dolgai felett.
Aki kitalál egy ilyen mindenek felett álló szervezetet, az
persze idővel rettegni is kezd tőle; előbb-utóbb azt kell
képzelnie, hogy biztosan útjában van ezeknek az embereknek.
És akinek üldözési mániája van, azt persze üldözni is
fogják.
Két fiatal fiú szabadidejében azt játssza, hogy létezik egy
társaság, amelyiknek 23-as a neve, a jelképe pedig egy
piramis. 23-ast (vagy legalább 2-est és 3-ast) és piramist
pedig a Camel reklámtól kezdve a Louvre üvegpiramisán át az
amerikai dollárokig mindenhol találni. A lényeg - legalábbis
egyikőjük számára - nem ez, hanem az életük, amit
meglehetősen veszélyesen élnek, vagyis az életben maradás a
megrendelőik terrorja alatt és persze a különféle
kábítószerek dzsungelében.
Adva van tehát egy krimi történet és egy másik vonal,
melynek során egy srác a saját maga kreálta agyszüleménybe
őrül bele (persze több kiló kokain is a segítségére van
ebben). Az ígéretes kezdet után azonban sajnos nem történik
semmi.
A film misztikus vonala egyáltalán nem folytatódik azután,
hogy felvezetésre kerül. A krimi pedig egyre középszerűbb,
majd unalmas fordulatokat vesz. Végül a jelenetek már csak
egy-egy rosszul sikerült Derrick-epizód szintjén próbálják
fenntartani azt az érzetet, hogy még mindig egy filmet
nézzük, ráadásul ugyanazt, ami olyan ígéretesen
kezdődött.
Ebből a filmből lassan elpárolog minden erő. Először csak a
forgatókönyv csődöl be, miután elfeledkezik a saját maga
által feldobott labdákról, aztán az operatőri megoldások, a
film elején még érdekes beállítások, képek szenvednek ki
lassan és olvadnak unalomba, végül maguk a főszereplők is
egyszerűen jelentőségüket vesztik.
Igazából nem tudom hova tenni ezt a filmet, hiszen nem
misztikus történetről, de nem is krimiről van szó.
Ráadásul mindez még megtörtént eseményeken is alapszik. A
hackerek életvitele pedig mintha a
60-as
évek hippieinek
90-es évekbeli folytatása lenne. Azt hiszem
teljes itt a káosz.
Pedig az alapvető feltevés, megint valami
hasonló, mint a többi Möbius-filmben: a szereplők itt is
valami felsőbb rendszert, csoportot, valami fogódzót álmodnak
maguknak, hogy arra bízhassák kezükből kicsúszott életük
irányítását. A felsőbb lények jótékony közbeszólása
azonban ezúttal is álom marad, és hőseink kénytelenek
beteljesíteni eleve elrendelt bukásukat.
A szereplőknek tehát most sem adatik meg sorsuk
irányításának lehetősége, az életforma, amibe
belesodródtak csak egyfajta élettörténetet engedélyez, nincs
más hátra, mint azt végigélni. Az egyik fiú
többé-kevésbé beleőrül ebbe de ez a dolog is csak olyan,
amit a film elmond, de meg nem mutat. Amikor igazán érdekessé
válna a történet, mikor a képekkel is hozzá lehetne adni
valamit, akkor a rendező és az operatőr feladja a
próbálkozást.
Érdekessé tehetné ezt a filmet, ha beleláthatnánk a
kalózkodásba, a számítógépek végeláthatatlanul bonyolult
összekapcsolásából származó misztikumába, vagy a lassú
megőrülés drogok által segített piramisokkal és számokkal
vegyes rémálmaiba; ehelyett azonban csak villódzó képernyők
fényét látjuk a szereplők arcán, később pedig egy kórház
kertjében révetegen üldögélő fiút.
Talán eleve nem kínált valami nagy lehetőségeket a
forgatókönyv, amiből ez a film készült; de azt a keveset,
ami viszont tagadhatatlanul benne volt, azt végzetesen nem
sikerült az alkotóknak kihasználnia. A főhős agya a
képernyők forgatagában lassan felmondja a szolgálatot; kár,
hogy addigra a néző is hasonló sorsra jut.
Az érinthetetlenek halála
(Abel Ferrara: New Rose Hotel)
Meglehetősen szuggesztívnek mondható egy
olyan film, amiben szinte csak közeli képeket látunk
(méghozzá szuperközeliket), minden valószínűtlenül piros
árnyalatban úszik, a terek, helyiségek soha nem mutatkoznak
meg előttünk a maguk valójában és az egyik legfontosabb
szereplő tulajdonképpen nem is szerepel a filmben.
A New Rose Hotel is részben kriminek álcázza magát, de
a gyakorlott néző hamar rájöhet, hogy nem az. Bármilyen
izgalmasnak tűnő kémkedési ügyről van is szó, a rendező
láthatóan nem törekszik a történet pontos részleteinek
ismertetésére. Ködös marad az is, hogy pontosan hol és mikor
is játszódik ez a film. Igazán csak a szereplők a fontosak.
A közeli képek minden figyelmünket három ember arcára
irányítják, szinte az egész filmen át fürkészhetjük
vonásaikat; és van is mit figyelnünk rajtuk. A szakma
tapasztalt öreg rókája (a neve is ez: Fox) és fiatalabb, ám
nem kevéssé tapasztalt társa (csak egyszerűen: X) Christopher
Walken és Willem Dafoe alakításában két valóban sokatmondó
arcot kínál. Csak ráadás a mindenkit mindenféle bűnökre
elcsábító szépséges Asia Argento. A legérdekesebb azonban,
hogy a kulcsszereplő, Hiroshi a tudós, soha nem jelenik meg
közvetlenül a filmben. Egy-egy rejtett kamera felvételén
láthatjuk csak a kínai férfit - ezek érdekes, speciális kép
a képben effektusok. Így már sejtheti a néző, hogy ez a film
mégsem erről a kémsztoriról szól.
A történet nem különösebben bonyolult (legalábbis ha nem
gondolunk utána): a két alvilági alak egy kurva segédletével
arra készül, hogy egy tudóst átcsábítson egy vállalattól
annak konkurens cégéhez. A prosti beépítése eredeti
ötletnek tűnik, de persze kiderül - micsoda váratlan fordulat
-, hogy a hölgyet már korábban beépítette valaki és ezzel
persze borul a gondosan felépített kártyavár
Nem mintha ez lenne a lényeg. Határozottan érezhető, hogy a
rendező valami másról akar beszélni, de sajnos ismét egy
sikertelen kísérlettel van dolgunk. Az a valami más, pedig
bármilyen furcsa is egy krimiben, a szerelem. Persze kicsit
általánosíthatjuk és akkor egyszerűen: a bizalom. Még
jobban általánosítva: az érzelem az, ami a a hétpróbás
gazemberek bukását okozza, hiába minden előrelátás, a
csillagászati jutalom és a hyper-technika. Az emberi tényező
puszta jelenléte okozza önmaga bukását íme a már jól
ismert eleve elrendeltség. Megint csak reménytelen valami
felsőbb hatalom segítségére várni, persze miért is tennék
ezt hőseink, hiszen eddig azt hitték, ők vannak legfölül.
Egyértelmű azonban, hogy akárcsak az eXistenZ-ben, ahol
minden játék csak egy nagyobb játék része, itt is minden
átverés, csak egy nagyobb átverés alkotóeleme; nincs kiút.
Hiába gondolja végig X, az elbukott főhős újra és újra a
lánnyal töltött idő minden pillanatát, soha nem fogja
megtalálni a pontot, ahol a hibát vétette, ahol számításai
csődöt mondtak. Az emberi sors már csak így van programozva.
Nem lenne érdektelen Abel Ferrara filmje,
ha nem próbálna meg ennyire kevés képből másfél órát
összeállítani. A film képi világa ezúttal is ki van
találva, nagyjából következetesen fel is van építve, ennek
megfelelően a film első percei kellemesen magukkal ragadják a
nézőt, ám a kábulat egy ponton megszakad. Egyszer csak
elfogynak az elemek, amikből a film építkezik és csak a már
korábban látott képsorok térnek újra és újra vissza.
A film utolsó harminc perce az előző egy órából van újra
összevágva A néző ettől hamar türelmét veszti, azt
hiszem jogosan. A probléma megint ugyanaz: egy jó alapötlet,
egy érdekes képi megoldás, de a forgatókönyv nincsen
rendesen megírva.
A halhatatlanok halála
(Vincenzo Natali: Bűnös kocka)
A Bűnös kockát az idei Titanic
szemle legsikeresebb filmjének kiáltották ki, nem is ok
nélkül. Ez a film nagyjából tényleg el tudta mondani azt,
amit akart. Az üzenet ugyanaz, amit a fentiekből már
ismerünk. A kivitelezés azonban sokkal drasztikusabb.
A film készítői egyszerűen vették a legcsupaszabb
helyszínt, amit csak el tudtak képzelni: egy kocka alakú
termekből összeállított hatalmas kockát (persze egyes
termekben rejtett csapdákkal), valamint a legnyilvánvalóbb
alaphelyzetet: ebbe az építménybe ki tudja, mi módon
bekerült fél tucat embert - és egyszerűen megnézték mi sül
ki mindebből.
Nem nehéz kitalálni, a helyzet erősen emlékeztet a Legyek
ura történetére, de mivel itt felnőttekről van szó,
nemcsak egyikőjük esik áldozatul, hanem egy híján
mindegyikük. Ez talán számunkra a legkevésbé meglepő
(furcsa, hogy bármennyire is misztikus és csavaros
történeteket igyekeznek a Möbius-szerű filmek készítői
kiagyalni, szinte mindegyikről elmondható, hogy nem ér
különösebben váratlan véget), sokkal izgalmasabb maga a
helyzet.
A szereplők és persze a néző is kezdetben csak egyetlen
dolgot akarnak tudni: ki építette a kockát és főleg mi volt
vele a célja?
Miért is érkezne válasz. Eleve értelmetlen a kérdés. A
kocka egyszerűen csak létezik és embereket raknak bele. Az
egyetlen lehetséges cél: a kijutás. Külső segítség nincs.
Nincs, hiszen egyre valószínűbb, hogy nincs is olyan, hogy
kint. Persze ezek az emberek valahonnan jöttek, ott olyan
foglalkozásuk volt, ami most segítségükre lehet (az egyik
orvos, a másik matematikus, a harmadik szabadulóművész;
stb.), de idővel már ennek sincs igazán jelentősége.
Ahogy haladnak, egyre többen halnak meg közülük, mégis egyre
nyilvánvalóbb, hogy a küzdelem a fontos, nem a célja. Nincs
senki, aki felülről figyelné őket, nincs senki, aki
megmentené őket. Ez a kocka idővel teljesen természetessé
válik számukra és számunkra, a kijutás egyre
valószínűtlenebb. A fényt az utolsó átjáró után csak a
sokáig teljesen fölöslegesnek hitt autista fiú láthatja meg.
Ő az egyetlen, aki élve megússza.
Talán nem túlzás azt állítani, hogy ez
a fim rokonságot mutat a Stalkerrel. A kocka maga a
Zóna, a vezető (miután ő az egyetlen, aki a szükséges
bonyolult matematikai műveleteket fejben el tudja végezni)
szintén egy szellemi fogyatékos ember, itt is csak az
győzhet
, akinek
nincsen célja, nincsen kívánsága, aki tulajdonképpen nem is
akar kijutni erről az ördögi helyről (akinek a külső világ
nem kevésbé ördögi), az irányjelzőt itt is rendszeresen
előre dobják, csak nem kőre kötözött rongyok, hanem
bakancsok jelképezik. Akár a Zónában itt is csak a hely
akaratának megfelelően lehet haladni.
A néző nem is vár mást, mint a keleties igazságot: a
megoldás természetesen abban a teremben van, ahonnan
elindultak, csak ott kellett volna maradniuk
A Bűnös kocka igazán jól
elképzelt és kivitelezett film. Amolyan igazi Titanic
fesztivál-csemege. Végtelen egyszerűségével, egy díszlettel
és néhány közepes képességű színésszel szinte a lehető
legtöbbről szól. Persze kifogást emelhetünk a párbeszédek
kevéssé tartalmas volta ellen, erre lehetett volna nagyobb
figyelmet fordítani. De ettől eltekintve tényleg olyan film,
ami a maga alkotta képi világban maradéktalanul működik.
Ez a maréknyi ember ebben a kietlen és félelmetes szerkezetben
az emberiség véletlenszerűen kiválasztott néhány
példánya, valami hatalmas és önmagáért való kísérlet
örök szenvedésre és egymás kínzására ítélt
halhatatlanjai, akiknek nagyobb megváltás a halál, mint a
külső világ elérése, hiszen miért is lenne ott kint jobb,
ha ott is csak ugyanilyen emberek vannak.
A folyton önmagába visszatérő kocka valami olyan dolog
végletesen egyszerű tárgyiasulása, kivetülése, ami az
emberi lélek alapvető sajátossága: a mélyén rejlő,
egyszercsak öntudatra ébredő és akkor önmaga ellen forduló
halál-ösztön szimbóluma. Ennek az ösztönnek a léte minden
fentebb említett film pesszimizmusának forrása.
Sötét beidegződéseket, kegyetlen ösztönöket találnak ezek
a rendezők az emberi lélek mélyén, egy olyan eleve ott lévő
alattomos erőt, ami könyörtelenül és megmásíthatatlanul
hajszol végzetünkbe minket. Úgy látszik az egyetlen túlélő
továbbra is csak egy lelki szegény lehet, hiszen övé a
mennyek országa.
|