|
Jancsó Miklós: Nekem lámpást adott kezembe az Úr Pesten
97 KByte |
Az ember azt gondolná, hogy a temető még
egy szép, napfényes délelőttön is meglehetősen kihalt...
Pedig ebben a filmben nem így van. Csak úgy nyüzsögnek itt a
sírásók (ezt még megérti az ember), az unatkozó öregurak
és a maffia különféle rangú és beosztású tagjai. És ha
már itt vannak, néha lelövik egymást (itt igazán nem kelt
feltűnést egy halott, annál is inkább, mert rendre
feltámadnak), öngyilkosságoknál segédkeznek, esküvőket
tartanak, komplett felszereléssel együttesek tűnnek fel és le
a sírkövek között és szintúgy kisebb terrorista
csoportok... Szóval a holtak kertjében zajlik az élet.
Nincs is ezzel semmi baj, hiszen itt
mindenki mindenkinek a rokona vagy legalábbis a haverja, szóval
amolyan belterjes módon ismerik egymást (még a "felső
erdősoriból"), mint valami temető-kaszt.
Kívülállónak, aki nem ismeri a játékszabályokat, pedig
helye nincs, azt nem fogadja be az élőhalottak (vagy talán
feltámadottak?) kényes ízlésű világa. Kár, mert a néző
is kívülálló. Persze azért nem indul teljesen
esélytelenül. Nem is lehetne ez másként egy olyan alkotó esetében, aki egész életében ezt csinálta. A kifejezésmód lehet, hogy más, talán az ábrázolandó társadalom is... de csak feltételes módban. Jancsó leghíresebb filmjei egy egyszerű történeten át történelmi szituációkat modelleznek. "Jancsónál az arctalan hatalom jelenik meg a gyakran szintén arctalan, kiszolgáltatott, de ellenálló hősökkel szemben. Irracionális, logikátlan világ: állandó fenyegetettség az úr, jelzésekből kell olvasnunk." (Bikácsy Gergely) Társadalmi-történelmi parabolák ezek a filmek, értelmezni, értelmezhetővé tenni igyekeznek a világ irracionális és mégis mindig új formában érvényesülő viszonyait. "... minden eseményt vissza lehet vezetni néhány alapvető matematikai egyenletre" mondja maga Jancsó és rendre ezt a redukált történelem-szemléletet ábrázolják filmjei. Még akkor is, ha nem feltétlenül ez a célja. Valami ilyesmi történik ebben a filmben
is. A probléma csak az, hogy mintha eltűntek volna a
társadalmi viszonyok. A '60-as években a társadalomkritikára
vállalkozó alkotók valamiféle kódolt nyelvet dolgoztak ki,
hogy a hatalom feje felett kommunikálhassanak közönségükkel.
Az ebből a kényszerből fakadó szimbolizmus tulajdonképpen
még előnyére is vált a művészi kifejezésnek. Nincs már szükség szimbólumokra, most
mindenkinek a homlokára van írva, hogy kicsoda és mekkora a
hatalma (vagy ha úgy tetszik bélyegként van a nyakára
tetoválva). Aki olvasni tud a jelekben, annak nem okozhat
problémát a tájékozódás. Így tehát az ábrázolásból is
kivesznek a kódok, csak a fentiek egyszerű bemutatására
szorítkoznak. Elvonulnak a kamera előtt a jellegzetes alakok
(szövegkönyv már nem is kell, megteszi egy-két jó mondat), a
néző könnyen és gyorsan illeszti be őket a megfelelő
sztereotípiába. Különlegesebb közlendő nincs, a művész
semmivel sem tud többet az adott társadalomról és annak
viszonyairól, mint az egyszerű utcai járókelő, akivel
ugyanezek az arcok jönnek szembe. Nincsenek megfejtésre váró
titkok és nincsenek megfejtők se; nincs tehát közlendő,
nincs rejtett kommunikáció. Azt hiszem a film alapján kétféleképpen
is választ adhatok. Egyrészt, hogy a társadalom nem tud (és
nem is akar) az ilyen lámpásokkal mit kezdeni. "Magának
lámpást adott kezébe az Úr, írjon nekem egy házassági
hirdetést!" - valami ilyesféle felkérés a maximum, a
társadalomnak jelenleg ennyire futja, ilyesmit kér a
művészeitől. Nem csoda, ha a rendező igen hamar tetszhalott
állapotba menekül. A feltámadással ugyan gyakran
próbálkoznak, a temető kapuin azonban mégsem jutnak ki soha.
Hozzájuk pedig nem látogat senki. Saját panaszát láthatja
tehát ebben a filmben a magyar filmkészítő. Ezt a filmet azonban mégis magára kell
venniük a filmalkotóknak, hiszen Jancsó nemcsak magát
"ássa el". Erős kritika ez minden filmkészítő
felé, hiszen kifejezés és mondanivaló tekintetében ők az
igazi halottak. Szárnyaik vannak (vagy lámpás a kezükben),
mégsem tudnak repülni (bizony groteszk látvány egy
szánalmasan bicikliző angyal), és ismét nem külső okok
miatt, hanem mert belülről hiányzik valami. Az is lehet persze, hogy nem ilyen komoly
az eset. Talán amit látunk, nem valami köztes lét, hanem már
a túlvilág, groteszk mennyország. Hiszen itt már angyalok
vannak és amolyan igazi paradicsombeli mérgezett almák a
menyasszonyoknak. A túlvilág tehát éppen olyan, mint az élet
volt. A pokol is, a mennyország is olyan. A feladat pedig csak
annyi, hogy mindenki a saját hajánál fogva rángassa ki
magát, ha úgy érzi, hogy valamiből ki kéne őt rángatni, ha
meg jó neki így, akkor legalább tudjon nevetni az egészen.
Hiszen "Megnevettetni az embert annyi, mint elterelni a
figyelmét a halálról. Ez minden célom és vágyam."
(Chaplin) |
120 KByte |