Fazekas Eszter Magyar operatőrök Hollywoodban

Illés György
Illés György

74 KByte

Illés György legendás operatőri iskolájára már a hatvanas években felfigyelt a nemzetközi filmvilág. Tanítványai az ő fényképezési intencióit követve szakítottak a régi műtermi világítás hagyományaival és a természethűbb világítástechnika, a plasztikus kompozíciók, speciális kameramozgatások keretein belül találták meg saját, egyéni hangjukat. Híres magyar operatőrök persze már korábban - s azóta is - dolgoztak külföldön, hogy csak a legismertebbekeket, Makay Árpádot, Badal Jánost, Kende Jánost említsük. Az Örökmozgó válogatásában azoktól vetítünk filmeket, akiknek magyarországi filmes vonatkozás után vezetett Hollywoodba az útjuk.

Zsigmond Vilmos és Kovács László Illés György tanítványaként végeztek a Színház- és Filmművészeti Főiskolán, 1956 őszén.

A forradalom idején számos felvételt készítettek a fegyveres összecsapásokról, majd ennek nagy részével, közel tízezer méternyi dokumentumanyaggal elhagyták az országot. Zsigmond főiskolásként három rövidfilmet forgatott (Elszállnak a felhők, A föld, Hajnal előtt). Az USA-ban, filmlaboránsként évekig oktatófilmeket, rövidfilmeket készített. A hatvanas évek elején figyeltek fel szakmai precizítására, vizuális műveltségére, gyorsaságára, eredeti kamerahasználatára. Egy Altman-western (McCabe és Mrs Miller, 1971) fényképezése megnyitotta előtte az utat a legnagyobb mesterek felé. Ő fényképezte többek között a Madárijesztőt (1973), a Szarvasvadászt (1978), az Eastwicki boszorkányokat (1987). A sorozatunkban látható Harmadik típusú találkozásokért (1977) Oscar díjat kapott.

Kovács László is filmlaboránsként és állófotósként dolgozott, rövidfilmeket készített. Több nagyjátékfilmet forgatott Richard Rush rendezővel, majd Peter Bogdanovichcsal. Világhírű operatőrré a Szelíd motorosokkal vált (1969). A film sajátos, "lélektani" színdramaturgiája követendő minta, etalon lett azóta.

Koltai Lajos - szintén Illés György tanítványa - a hetvenes években a dokumentarista és az "esztétizáló" filmirányzatnak is vezéralakja volt. A dokumentumfilmezésben kikísérletezett erényeket - virtuóz, "elleső" kézikamerázást, a zárt terek dinamikus használatát, a félhomályt szépséggé emelő "egyizzós" világítástechnikát - a művészfilmekben, a színestechnikában is kamatoztatta. Ő fényképezte többek között az Agitátorokat, a Jutalomutazást, a Veri az ördög a feleségét, a Bizalmat és a Mephistót. Gothár Péter Megáll az időjét a New York-i filmkritikusok operatőri Oscarra szerették volna jelöltetni, hollywoodi pályafutását azonban az Angi Vera lélektani színdramaturgiájának, lírai közelképeinek köszönheti. Luis Mandoki, a magyar származású, mexikói rendező még Koltai nevét se tudta, csak azt hajtogatta, hogy ő az Angi Vera operatőrével akar dolgozni. Öt filmet készítettek együtt, köztük a Ha a férfi igazán szeretet és az Egy igaz ügy című lélektani thrillert. Koltai többek között dolgozott hollywoodi produkciókban Koncsalovszkijjal, Tornatoréval, Klaus Maria Brandauerrel. Szabó István állandó alkotótársaként, Warner Bros produkcióban fényképezte a sorozatunkban látható Találkozás Vénusszalt.

A hetvenes évek másik legendás operatőr figurája Ragályi Elemér is fantasztikus amerikai pályát futott be. A kézikamera és a sárgás szórt fények virtuóza fényképezte az 1968 élményét parabolisztikusan megörökítő, betiltott remekművet, a Büntetőexpedíciót (1970) a Sándor Pál-filmeket, a Dögkeselyűt (1978) stb. Ő is a nyolcvanas évek közepén kezdett Amerikában filmezni, legnagyobb sikere azonban egy svájci filmhez fűződik: A reménység útjával (1989) Xavier Koller Oscart nyert. Azóta olyan nagyszabású filmeket fényképezett, mint a Grawy train (1991) vagy a Rasputin (1991).

Folytatni lehetne a sort a fiatal Dávid Zoltánnal, az Idő van, a Tiszta Amerika stb. tehetséges operatőrével és másokkal. Dávid Los Angelesben nősült, és azóta ott, illetve Németországban is dolgozott. (Call me, 1987, Halálos mánia, 1988).

Zsigmond Vilmos,Kovács László és Laszlo George
Zsigmond Vilmos,
Kovács László és
Laszlo George

95 KByte
Ragályi Elemér
Ragályi Elemér

47 KByte
Koltai Lajos
Koltai Lajos

59 KByte

 

hírek hírek filmek filmek arcok arcok gondolatok gondolatok szemle szemle Örökmozgó Örökmozgó képtár képtár fórum fórum mozgóképtár linkek repertórium levelek FILMKULTÚRA '96-'98 tartalom címlap