Kreol bőr, sötét, rakoncátlan haj, szív alakú arc, hatalmas barna szemek: Gryllus Dorka, a szép és vidám színészlány. A testtartás, a kontraposztos gerincpozícióval majdnem olyan, mint egy manökené a kifutón, de a döntött felsőtest, az enyhe mosoly elviszi a figurát, a manökentől a classic girl felé. Gryllus Dorka alapvető adottsága, hogy esszenciálisan lány, olyannyira, hogy még a honlapja is ledorkázza – és erre különösebb stilizáció nélkül is sokféle variációt tud hozni.
A Fábry-Show-ban készült képen a mozgalmasan és fegyelmezetlenül érdeklődő teremtés például inkább jeune fille, annak is egy kamaszosabb-játékosabb változata.
Újabb leány-variációt, a házileány képét nyújtja a harmadik kép, amely valamilyen padlólapot vagy nyílászárót reklámozó prospektusból származik. Kell némi kétértelműség az ilyen reklámokhoz, egyfajta érzékeny egyensúly, amely nem szűkíti le a célközönséget, és ezt Gryllus Dorka hozza is. Először is, nem egyértelmű, hogy valaki szeleburdi földreülős lányát, vagy fiatal kedvesét látjuk – spontánra beállított kép ez, némi erotikával, amit nem feltétlenül kell észrevenni. A kissé szétnyíló lábak, a félig lehajtott fej és a fölfelé néző tekintet, a szájhoz emelt kanál csak annyira direkt, mint egy ügyes smink: látjuk, hogy szebb a nő, de nem látjuk, mitől. A kétértelműséget a tejescsésze is erősíti, a maga gyermeki és erotikus konnotációjával. Én ugyan a jégkrém- és joghurtreklámok ellenére is kétlem, hogy a tejtermék-evés nagy erotikus töltetet hordozna, de ha mégis, az nem démonikus, inkább házias. Az pedig legyen enyhe, különben az ember pózoló házilányát kiröhögi a háziúr.
Bemutatkozó cd-jének borítóján hozott, tudatosan komponált imázsa is a lány-témán belül kínál bizonyos skálát: a líraian merengő lányt, a titokzatos és bánatos szépséget, és a dögös maca szexi sikolyát. Ezek a karakterek tisztán ikonként működnek: nehéz köréjük konkrét szituációt képzelni, mert az első univerzális, a másik kettő meg specifikusan modell-beállítás. Pontosan ezért alkalmasak rá, hogy technikailag összefogják a lány-témán belüli sokféleséget, és ezzel a cd-t. Az első kép a külső, az utolsó a belső borítón van, a középső pedig a cd-n magán, s tegyük hozzá, az első kép keretez a cd-n lévő minden jelenetet.
A lányságon túl Gryllus Dorka további adottsága, hogy Geszti Péter asszonya – a médiában ez karaktert is, hátteret is ad neki. Szakítás ide vagy oda, ez már elválaszthatatlan tőle, mint a hajszín meg a köré rakott címlapháttér. Közös fotón jól is mutatnak, hisz a férj üdvösen szőke – de hát nemcsak közös fotók vannak! Megvan a hátulütője, ha a média „álompárjainak” körébe von egy nyilatkozatai alapján fanyarabb karaktert, akinek más ambíciója is van, mint az álompárosodás. Dorkának pedig van, és védi is magánéletét.
Az esküvő imázs-szempontból jó alkalom arra, hogy Dorka repertoárja classic woman imázselemekkel – tiszta vonalú, egyszerűnek látszó ruhával, retró konttyal – bővülhessen. A kis plusz komolyság és öregedés azonban Gryllus Dorkánál egyelőre az esküvői szituáció része – ő inkább classic girl. Ez láthatólag nem életkorfüggő – Görög Zita például hét évvel fiatalabb nála, mégis egyértelműbben és határozottabban alkalmazza ezt a sémát. Az viszont biztos, hogy Gryllus Dorka következő imázsépítési feladata a lány-asszony átmenet lesz.
A címlapfotók sorozata akkor is sokatmondó, ha itt a modellnek elsősorban az adott magazin karakterét kell interpretálnia. Az első három képen fiatal lány – a Praktika magazinban házitündérke hendiméd pulóverben, akinek a szeme körül van egy kedves vonás, amit kisiskolások portréin láttam. A Cosmopolitan két képen is tipikus, egyszerre kihívó és elutasító Cosmó-lánynak dizájnolta meg: az elsőn a kéztartás tűzrőlpattant karriernőt idéz, ám a tekintet kihívó, a kétkezes-bugyiigazítós beállásban viszont az arckifejezés nem erotikus. Az utolsó két képen viszont feltűzött hajú nőt látunk, sőt, az Évszakok címlapjának csók-és- könny-szerű, szép, de jellegtelen portréja már kifejezetten classic woman-kép – nem hiába szól a hozzá tartozó interjú a házasságáról. Hiába van minden képbe külön történet sűrítve, a médiát a házasság története érdekli.
Egy barna színésznő
Nagy kérdés, hogy a pigmentáció és a családi kapcsolatok mennyire befolyásolják egy színésznő pályáját, de egy ennyire barna lány és ismert családtagok esetében biztosan van hatás. Gryllus Dorkát nem a saját nemzedékéhez tartozó hazai rendezők ismerik és foglalkoztatják, az idősebb rendezők Magyarországa pedig a szőke színésznők Magyarországa. Gryllus Dorka ebből a szempontból talán szerencsésebb, mint mondjuk Marozsán Erika, de azért őt is akkor választják, ha a téma ősmagyar, cigányos vagy másképp egzotikus, esetleg, ha szőke sztárokat kell ellenpontozni (Csajok), vagy hozzá lehet illeszteni szőke sztárokat. Jellegzetes, hogy két kép kering a neten az Érzelmek iskolájáról, és egyik sem a kifogástalanul játszó főszereplőt emeli ki. Különösen akkor furcsa, ha látjuk, hogy Sólyom András eleve a Psyché utalásrendszeréhez keresett színésznőt, akivel aztán, mit tagadjuk, föl is próbáltat a filmben egy szőke parókát...
A korai szerepeknél a rendezők a barna és szenvedélyes nő toposzára építenek, de Dorka, bár megteszi a magáét, inkább játékos alkat. A fiatal rendezők meg, akik jobban értékelnék az érdekes hétköznapiságot, még nem fedezték föl őt maguknak – a Lovy-testvérek ebből a szempontból nem számítanak, nekik aztán tényleg hungarikumra volt szükségük a Mixhez. Ugyanez lehet beindult német filmkarrierjének oka is.
arca
Ami színészi játékát, különösen mimikáját illeti, meglehetősen visszafogott. Ennek megvan a maga előnye és hátránya: szerencsés esetben természetesnek és finomnak hat, rossz esetben egyformának tűnnek a játszott karakterek, a színésznőt látjuk, nem a szereplőt. Egyik is, másik is előfordul Gryllus Dorka esetében. Tény azonban, hogy a filmben a kamera és a színész munkája összeadódik, és így a visszafogottság általában kifizetődő. Ezen a Szomorú vasárnapból kiemelt képsoron például alig lehet eldöntetni, hogy mi is fejezi ki valójában az általa alakított karakter belső feszültségének fokozódását – a színésznő arcának minimális változása, vagy a ráközelítés. A feszültség azonban épp ettől lesz átható is, hihető mértékű is a filmben.
testtartása
Gryllus Dorka erőssége a testtartás, ezért tud állóképekben történeteket elmesélni. Ugyan nem rajta múlik, de a filmjei gyakran eleve állóképekre épülnek: a Honfoglalás gyakorlatilag állóképek diaporámával mozgatott sorozata, ahol minden színész és statiszta, beleértve a csodaszarvast is, azt az utasítást kapta, hogy nézzen fölfelé, lassan, borongós-meditatív hangulatban. Ez alól Gryllus Dorka sem volt kivétel. Ugyanez másképp, de igaz a Mixre is, amely tele van Gryllus Dorka erotikus képeivel. Ezen a képen azért lehet ilyen mozgalmas a póz, mert az arckifejezés ízlésesen visszafogott.
és mozgása
A jól használt testtartás és mozgás teszi őt karakterszínésszé, meg az, hogy láthatólag nem fontos neki, hogy szép nőt alakítson. Nem véltetlen, hogy sokszor és jól játszik elesetteket, vagy a társadalom alsó fertályához tartozókat.
A fölső négy kép az El Ninóból van, ahol a fejtartással, a nyak és a gerinc vonalával rakja össze a karaktert, mi több, azt is láttatja, hogyan változik a karakter státusza a jeleneten belül. A másik két kép a Kollapsból illetve a készülő Dallasból való – itt is hasonló nyak-gerinc-szöget látunk, de más jelentést tud adni neki.
Az is segíti ebben az el-megesett nő-szerepkörben, hogy az indulatokat mozgással fejezi ki. Nem ritka, hogy egy színész egy csatornára koncentrálja a karakter indulatainak kifejezését – Eszenyi Enikő például a hangját használja erre. Ez általában stilizálttá teszi a játékot, ami megfelelő filmkontextust igényel; de ami máshol stilizáció, egy kurd lány, egy cigányasszony karaktere esetében naturális játékmód lehet.
Olyan új szerepkört, és remélhetőleg színésznői imázst látunk kibontakozni, ami arra a paradoxonra épül, hogy nem minden classic girlből lesz classic woman.