Az Örökmozgó Filmmúzeum áprilisi programjából
(az előadások tagságival látogathatók)

Április 1. csütörtök, 16.00

A világ minden aranya (Tout d'or du monde), francia, 1961, r, f: René Clair, o: Pierre Petit, z: Georges Von Parys, sz: Bourvil (Mathieu), Claude Rich (Fred), Philippe Noiret (Hardy), Colette Castel (Stella), mb, 100 perc

Egy francia falucskában gyógyforrás csörgedez, amely a közhiedelem szerint meghoszabbítja az életet. Fel kell tehát hagyni az eddig folytatott paraszti gazdálkodással és ki kell aknázni az üzleti lehetőségeket. A párizsi üzletember gondolatát tett követi: olcsón felvásárolja az egész falut. Illetve mégsem az egészet, mert pont az a makacs öreg paraszt hajthatatlan, akinek a földjén a forrás előtört. A vaskos, szatírikus humorral elmondott brilliáns történet szellemesen élcelődik a technikai csodák, a becstelen üzleti módszerek és a paraszti élet ellentmondásain. [René Clair]

Április 1. csütörtök, 18.00

Aranyláz (The Gold Rush), amerikai, 1925, r, f, z: Charles Chaplin, o: Rollie Totheroh, sz: Charles Chaplin (magányos aranyásó), Georgia Hale (Georgia), Mack Swain (Big Jim), Tom Murray (Black Larsen), magyar inzert, 70 perc

Chaplin filozofikus és önironikus filmje megannyi, mára klasszikussá lett poént vonultat föl a méltóságteljes cipőevéstől a lírai zsemletáncig. A Vadnyugat hőskorában, aranyásók közt játszódó történet első részében bemutatott éhezést, lecsúszást s véletlen megmenekülést a második részbeli felemelkedés tévútjai és az álmodozás követik, majd jön a tanulság: ebben a világban csoda nélkül nem számíthatunk embernek való életre és viszonzott szerelemre. [brüsszeli 12 / Chaplin]

Április 1. csütörtök, 20.15

A forradalom gyermekei (The Children of the Revolution), ausztrál, 1996, r, f: Peter Duncan, o: Martin McGrath, z: Nigel Westlake, sz: Judy Davis (Joan Fraser), Sam Neill (9-es ügynök), Richard Roxburgh (Joe), Geoffrey Rush (Zachary), Rachel Griffiths (Anna), F Murray Abraham (Sztálin), hb/E, 99 perc

Kevesen tudják, hogy Sztálin utolsó, tiszta tudattal átélt éjszakáját egy fiatal ausztrál nő karjaiban töltötte. Utolsó randevújára három órán át készülődött: megfürdött, megborotválkozott, levágta körmeit, parókába bújt, telelocsolta magát kölnivízzel és felöltötte díszegyenruháját. Joan szenvedélyes, lelkes kommunista volt, de kisfia születése után leplezte meggyőződését. Akárhogy is, a Joan által megálmodott társadalmi igazságosság megvalósulására az ő életében már nincs remény... [Ausztrál Filmfesztivál]

Április 2. péntek, 16.00

Hét tenger ördöge (The Sea Hawk), amerikai, 1940, r: Michael Curtiz, f: Seton I. Miller, o: Sol Polito, z: Erich Wolfgang Korngold, sz: Errol Flynn (Geoffrey Thorpe kapitány), Brenda Marshall (Dona Maria Alvarez de Cordoba), Claude Rains (Don José Alvarez de Cordoba), Flora Robson (Erzsébet királynő), mf/E, 100 perc

Magyar tartalom : A XVI. században az I. Erzsébet angol királynő és a spanyol uralkodó, II. Fülöp közötti hatalmi harcban Geoffrey Thorpe, a kalandor az angol korona szolgálatába áll. A csatározásokban remekül kezeli a fegyvert,

a legveszélyesebb helyzetekben sem veszti el a fejét, s emellett olyan jóképű férfi és előzékeny lovag, hogy minden nő rajta felejti a szemét. Hatalmas tengeri csaták, gyilkos trópusi harcok zajlanak a filmben. Váratlan fordulatok követik egymást: ármányos cselszövésektől egészen a gályarabságig. A film tetőpontja a spanyol gálya és az angol kalózhajó - minden képzeletet felülmúló - ütközete. [Flynn]

Április 2. péntek, 18.00

A bank (The Bank), ausztrál-olasz, 2001, r, f: Robert Connolly, o: Tristan Milani, z: Alan John, sz: David Wenham (Paul Jackson/Jim Doyle), Anthony LaPaglia (Simon O'Reilly), Sibylla Budd (Michelle), hb/E, 103 perc

Egy fiatal, zseniális matematikus, Jim Doyle a káoszelmélet révén képes előre jelezni az ausztrál tőzsde árfolyammozgásait. Ráadásul tűzközelben van, hiszen a dinamikusan fejlődő CentaBank alelnöke. Jim mind több és több pénzt akar, főnöke Simon pedig hatalmat, így hát szövetkeznek. A két pénzcsinálóhoz dőlnek a milliók, egészen addig, amíg az egyik károsult házaspár ügyvédet fogad és feljelenti a bankot. Ugyanakkor Jim gyanakodni kezd, hogy bankpénztáros szerelme, Michelle Simon beépített ügynöke... [Ausztrál Filmfesztivál]

Április 2. péntek, 20.30

Az ember, aki beperelte Istent (Man Who Sued God), ausztrál, 2001, r: Mark Joffe, f: John Clarke (Don Watson ötletéből), o: Peter James, z: David Bridie, sz: Judy Davis (Anna), Billy Connolly (Steve), Wendy Hughes (Jules), Colin Friels (David), John Howard (Edward), hb/E, 102 perc

Az egyszerű halászéletet élő Steve Myers hajóját - ami egyben az otthona is - megsemmisíti egy villámcsapás. A biztosító Isten akaratának (vis majornak, azaz elemi kárnak) nyilvánítja az eseményt és nem hajlandó a kárt kifizetni. Steve kétségbeesésében nem lát más kiutat: beperli a károkozót, vagyis Istent. A kegyetlen pénzvilág és a jogi paragrafusok útvesztőiben szerencsétlenkedő Steve-nek semmi esélye - vélik sokan, ám hősünk egy kávézóban véletlenül leönti levesével a szingli újságírónőt, Annát, aki éppen sztorit keres. Steve és Anna kapcsolatát mind jobban elmélyítik a különféle balesetek. A fergeteges komédia végére aztán a sajtó segítségével Steve megnyeri az egyházi ítélőtábla előtt folytatott pert. [Ausztrál Filmfesztivál]

Április 3. szombat, 16.00

Amy, ausztrál, 1998, r: Nadia Tass, f, o: David Parker, z: Phil Judd, sz: Alana De Roma (Amy), Rachel Griffiths (Tanya), Ben Mendelsohn (Robert), Nick Barker (Will), Kerry Armstrong (Sarah), Susie Porter (Annie), Torquil Neilson (Luke), hb/E, 103 perc

A nyolcéves Amy rocksztár édesapjának tragikus és hirtelen halála miatt megsüketül és megnémul. A gyámhatóság zaklatásai elől a fiatal édesanya, Tanya elmenekül a családi farmról a kislányával, és Melbourne külvárosi részén telepednek le. Időnként vissza-visszagondolnak arra az utolsó, tragikus koncertre, mindketten megpróbálják feldolgozni a traumát, de Amy állapota az anyai szeretet ellenére sem javul. Úgy tűnik, a süketnémaságból nincs kiút. Szerencsére Amy összebarátkozik a szomszéd zenész-gitáros sráccal, Roberttel. A türelmes és szeretetteljes fiú jön rá arra, hogy a kislány hallja a zenét, és reagál rá. Tanya előbb tiltja lányát Roberttől, majd támogatja a különös barátságot. Megható a folyamat, ahogy Amynek a kapcsolat révén sikerül kitörnie csend-börtönéből. A film pedagógiai vonatkozásai miatt Cannes-ban oktatásdíjat kapott. [Ausztrál Filmfesztivál]

Április 3. szombat, 18.00

Bakancsosok (Bootmen), ausztrál-amerikai, 2000, r: Dein Perry, f: Steve Worland (Hilary Linstead, Dein Perry történetéből), o: Steve Mason, z: Cezary Skubiszewski, sz: Adam Garcia (Sean), Sophie Lee (Linda), Sam Worthington (Mitchell), Richard Carter (Gary), William Zappa (Walter), Susie Porter (Sara), hb/E, 92 perc

A fiatal acélmunkás, Sean mindenáron ki akar törni a kisvárosi létből. Ezért komolyabban is foglalkozni kezd az addig csak hobbi szinten űzött táncolással. Sydneybe megy, hogy edzhessen, és ott vállal munkát is. Otthon maradt testvére, Mitchell teherautó-üzletbe vágna, amihez a kezdőtőkét autófosztogatásból akarja összeszedni. Közben elcsábítja Lindát, Sean barátnőjét. Ugyanakkor Sean keményen és kitartóan dolgozik, hazatérve pedig táncbemutatót szervez az elbocsátott acélgyári munkások átképzésére. A számos akadály leküzdése után eléri a lehetetlent: sikeres sztepptánccsoportot alakít. [Ausztrál Filmfesztivál]

Április 3. szombat, 19.30

A szexnél is jobb (Better Than Sex), ausztrál, 2000, r, f: Jonathan Teplitzky, o: Garry Phillips, z: David Hirschfelder, sz: David Wenham (Josh), Susie Porter (Cin), Catherine McClements (Sam), Kris McQuade (taxisofőr), Imelda Corcoran (Carole), hb/E, 81 perc

Buli utáni egyéjszakás kalandnak indult a dolog Cynthia és Joshua között, de háromnapos intenzív viszony lett belőle. A helyszín Cyn lakása, pontosabban a hálószobája, ahonnan Josh egyszerűen nem megy el az éjszaka után. Amikor éppen nem szeretkeznek, akkor beszélnek róla, hosszú, élénk, sejtelmes diskurzusokat folytatnak a szerelmeskedés technikájáról, miközben szinte észrevétlenül megismerik egymást. Megdöbbennek, mert úgy kezdik érezni, valami olyasmit találtak egymásban, ami a szexnél is jobb.

Bevezetőt mond és a film után a nézők kérdéseire válaszol: Susie Porter ausztrál színésznő. [Ausztrál Filmfesztivál]

Április 4. vasárnap, 16.00

Zűrzavaros família (Looking for Alibrandi), r: Kate Woods, f: Melina Marchetta, o: Toby Oliver, z: Ala John, sz: Greta Scacchi (Christina), Anthony La Paglia (Michael), Pia Miranda (Josie), Elena Cotta (Katia), Leanne Carlow (Sera), hb/E, I, 103 perc

Az olasz származású ausztrál nők három generációját képviselő Nonna, Katia, Christina és Josie él együtt a szeretet, a neurózis és a túlfűtött érzelmek légkörében. Az apa nélkül felnőtt, tizenhét éves Josie egy katolikus leányiskola végzős, ösztöndíjas hallgatójaként vág neki az érettséginek és a jogi egyetemi felvételinek. De nemcsak a vizsgákkal kell megküzdenie, rá kell találnia igazi szerelmére, és mellesleg, rendeznie kell a viszonyát váratlanul betoppanó apjával is. Ízig-vérig tinédzserfilm egy kamaszlány önmegismeréséről. [Ausztrál Filmfesztivál]

Április 4. vasárnap, 18.00

Ártatlanság (Innocence), ausztrál-belga, 2000, r, f: Paul Cox, o: Tony Clark, Jan Vancaillie, sz: Charles ‘Bud' Tingwell (Andreas), Julia Blake (Claire), Terry Norris (John), Robert Menzies (David), Marta Dusseldorp (Monique), Kristien Van Pellicom (fiatal Claire), Kenny Aernouts (fiatal Andreas), hb/E, F, 92 perc

A nyugdíjba vonuló, 30 éve özvegy zenetanár, Andreas Borg rájön, hogy élete első, ötven éve nem látott szerelme, Claire él, sőt, nem is lakik messze tőle. Furcsa, hiszen annak idején Belgiumban találkoztak, ott tapasztalták meg a szerelem ártatlan szépségét. Megható levelet ír Claire-nek, melyben találkára invitálja. A megható és erotikus emlékképek felvillanásai révén lassan a néző is megérzi egykori kapcsolatuk mélységét. És ötven év elteltével szerelmük újra fellángol. Ebből számtalan konfliktusuk támad, hiszen mindketten nyugodt családi körben a társadalmi konvencióknak megfelelően élnek, és megbízható emberek hírében állnak. Érnek-e egymásnak annyit, hogy összeomoljon körülöttük mindaz, amit eddig felépítettek? És a környezetüknek fontosak-e annyira, hogy megértsék, mi játszódik le a két idős emberben? [Ausztrál Filmfesztivál]

Április 4. vasárnap, 20.30

A forradalom gyermekei (The Children of the Revolution), ausztrál, 1996, r: Peter Duncan, hb/E, 99 perc

l. 1-én [Ausztrál Filmfesztivál]

Április 5. hétfő, 16.00

Robin Hood (The Adventures of Robin Hood), amerikai, 1938, r: Michael Curtiz, William Keighley, f: Norman Reilly Raine, Seton I. Miller, o: Tony Gaudio, Sol Polito, z: Erich Wolfgang Korngold, sz: Errol Flynn (Robin Hood), Olivia de Havilland (Marian), Basil Rathbone (Gisbourne), Ian Hunter (Oroszlánszívű Richard), mf/E, 102 perc

A szentföldi hadjáratból hazatérőben Oroszlánszívű Richardot Lipót, Ausztria királya elfogja. Angliában a testvére, John herceg kihasználja az alkalmat, és bátyja helyébe lép. Sanyargatja a népet, ezért Robin of Locksley fellázad ellene. Elfogni ugyan nem tudják a vakmerő fiatalembert, de teljes vagyonelkobzásra ítélik. Ekkor Robin a sherwoodi erdőbe költözik, maga köré gyűjti Richard király híveit. Megfogadják, hogy harcolni fognak elnyomóik ellen... [Errol Flynn]

Április 5. hétfő, 18.00

Műholdvevő a birkák között (The Dish), ausztrál, 2000, r: Rob Sitch, f: Santo Cilauro, Tom Gleisner, Jane Kennedy, Rob Sitch, o: Graeme Wood, z: Edmund Choi, Peter Sullivan, sz: Sam Neill (Cliff), Kevin Harrington (Ross), Tom Long (Glenn), Patrick Warburton (Al), Genevieve Mooy (May), hb/E, 100 perc

Az 1969-ben a Holdra lépő Neil Armstronggal Ausztrália egyik kies birkalegelőjén álló műholdvevő tányér segítségével tartotta a kapcsolatot a NASA. A 60-as évek Ausztráliája majdnem olyan, mint a kortárs Amerika, azaz itt is hazájukat szerető, bátor férfiak vállalnak fontos küldetést, de azért komoly ellenérzéseket táplálnak az amerikai hegemóniát illetően. A NASA akciójában részt vesz Bob, a felelősségteljes polgármester, Cliff, a műszerész-tudós, Glenn, a finom beszédű matematikus és Mitch, a technikus. Bár ismert a történet végkimenetele, az, hogy a holdra szállásról sikeresen tudósítottak a világnak, a kisebb-nagyobb emberi hibák izgalmassá és humorossá teszik a filmet.  [Ausztrál Filmfesztivál]

Április 5. hétfő, 20.30

A bank (The Bank), ausztrál-olasz, 2001, r: Robert Connolly, hb/E, 103 perc

l. 2-án [Ausztrál Filmfesztivál]

Április 6. kedd, 16.00

Finom kis háború (Fetes galantes), francia-román, 1965, r: René Clair, Gheorghe Vitanidis, f: René Clair, Jean Marsan, o: Christian Matras, z: Georges Von Parys, sz: Jean-Pierre Cassel (Jolicoeur), Genevieve Casile (Helene), Kovács György (Allenberg herceg), Marie Dubois (a színésznő), mf/F, 100 perc

Nagy költségvetésű, óriási statisztériát mozgató, látványos kosztümös kalandfilmmel zárta René Clair filmrendezői pályafutását 67 éves korában. A történet hőse Jolicoeur brigadéros, vidáman és szolgálatkészen csetlik-botlik az idillikus rokokó-háború vértelen csatáiban, az udvari és szerelemi intrikák közepette. Szívesebben hódít nőket, mint ellenséges területeket, s inkább békét hirdet a hadviselő felek közt. Az ironikus-romantikus hangvételű, könnyed eleganciájú film a mindenkori háborúk értelmetlenségét hangsúlyozza. [René Clair]

Április 6. kedd, 18.00

Anyám, Frank (My Mother Frank), ausztrál, 2000, r, f: Mark Lamprell, o: Brian J. Breheny, z: Peter Best, sz: Sinéad Cusack (Frank), Sam Neill (Mortlock professzor), Matthew Newton (David), Sacha Horler (Margaret), Rose Byrne (Jenny), hb/E, 95 perc

Davidre valósággal rátelepszik az anyja, Frank, aki még az egyetemre is követi csemetéjét - hallgatóként. Így az egyetemi barátokon is osztozniuk kell. Jó barátnője lesz Franknek Peggy, Dave évfolyamtársa. A fiúnak megannyi cikis helyzetet kell átélnie szerető anyja elviselhetetlen gondoskodása miatt. Például éppen egy csajt próbál lehengerelni a szövegével, amikor anyja rátámad: kicsim, otthon hagytad az uzsonnádat!. De előbb-utóbb fordul a kocka, és Frank kerül szembe súlyos problémákkal. Elkel hát David segítsége, hogy folytathassa tanulmányait, és leküzdje a gondjait... [Ausztrál Filmfesztivál]

Április 6. kedd, 20.30

Sziámi naplemente (Siam Sunset), ausztrál, 1999, r: John Polson, f: Max Dann, Andrew Knight, o: Brian J. Breheny, z: Paul Grabowsky, sz: Linus Roache (Perry), Danielle Cormack (Grace), Ian Bliss (Martin), Roy Billing (Bill), Rebecca Hobbs (Jane), hb/E, 91 perc

A tökéletes házasságban élő Perry egy angol festékgyár színkeverője. Ám egy nap a feleségét maga alá temeti egy égpől pottyant hűtőszekrény - ettől kezdve Perry életében állandósul a balszerencse. Kétségbeesésében Ausztrália legelhagyatottabb zugába menekül, ahol reményei szerint megleli a különleges színt, a sziámi naplementét. Egy ócska busz furcsa utazóközönségének tagjaként kívánja megtalálni a színt, de folytatódik balszerencse-sorozata, kigyullad a sátra, és egy idő után a többiek nem hajlandók vele utazni. Egyedül az exbarátja elől menekülő, csinos Grace közeledik hozzá megértéssel. Az abszurd helyzetekben bővelkedő road movie során szerelem lobban a két, zűrös helyzeteket vonzó fiatal között. [Ausztrál Filmfesztivál]

Április 7. szerda, 16.00

Az utolsó emberig (They Died with Their Boots On), amerikai, 1942, r: Raoul Walsh, f: Wally Kline, Aeneas MacKenzie, o: Bert Glennon, z: Max Steiner, sz: Errol Flynn (George A. Custer), Olivia de Havilland (Elizabeth), Arthur Kennedy (Edward Sharp), Charley Grapewin (California Joe), Anthony Quinn (Crazy Horse indiánfőnök), mf/E, 120 perc

Custer tábornok élettörténetét kíséri végig a West Point katonai akadémiától az amerikai polgárháborún át a Little Big Hornnál bekövetkezett haláláig. A hős legfőbb konfliktusát az okozza, hogy az indiánoknak adott szavát saját népe szegi meg. Politikai végrendeletében kiáll az indiánok jogai mellett: "hagyják az indiánokat békességben élni, s akkor helyre áll a rend az országban". [Errol Flynn]

Április 7. szerda, 18.00

A szexnél is jobb (Better Than Sex), ausztrál, 2000, r: Jonathan Teplitzky, hb/E, 81 perc

l. 6-án [Ausztrál Filmfesztivál]

Április 7. szerda, 20.30

Sneci (Mullet), 2001, r, f: David Caesar, o: Robert Humphreys, z: Paul Helay, sz: Ben Mendelsohn (Eddie), Susie Porter (Tully), Andrew S. Gilbert (Peter), Tony Barry (Col), Kris McQuade (Gwen), Belinda McClory (Kay), Peta Brady (Robbie), hb/E, 89 perc

A kis halászfalu, Coollawarra élete felkavarodik, amikor Eddie három év elteltével visszatér Sydneyből. Időközben volt barátnője hozzáment Eddie bátyjához, Pete-hez, így egyikőjük sem örül Eddie felbukkanásának. Senki sem érti a faluban, hogy a furcsa, örök lúzer, de ugyanakkor szabad életet élő Eddie-t mi vonzotta vissza. Csak a csaposlány, Kay ragaszkodik hozzá. A film szeretettel és humorral ábrázolja a szerelmet, az emberi kapcsolatokat és a minden bajra megoldást ígérő ausztrál orvosságot, a "barbie"-t, azaz a kerti grillezést. [Ausztrál Filmfesztivál]

Április 8. csütörtök, 16.00

Mátyás, az igazságos, magyar rajzfilm, 1985, r, f: Ujváry László (Kőszegi Ábel történeteiből), o: Pethes Zsolt, Polyák Sándor, Bacsó Zoltán, Mertz Lóránd, z: Kaláka együttes, Götz Anna, narrátor: Sztankay István, közreműködik: Helyei László (Mátyás király), Borbás Gabi (királylány), Körmendi János (kolozsvári bíró), Pécsi Ildikó (jósnő), mb, 69 perc

Az álruhás Mátyás király országjárása során megtudjuk, hogy mi történt Kolozsváron és Gömörben. Megismerjük az igazmondó juhászt, a nekeresdi bírót és a királyi udvar lakóit. Találkozunk Kinizsi Pállal, az udvari bolonddal és Galeotto Marzióval. [gyerekfilmek]

Április 8. csütörtök, 18.00

Viva Zapata (Viva Zapata!) amerikai, 1952, r: Elia Kazan, f: John Steinbeck (saját regényéből), o: Joe MacDonald, z: Alex North, sz: Marlon Brando (Emilio Zapata), Anthony Quinn (Eugenio Zapata), Jean Peters (Josefa), Joseph Wiseman (újságíró), mf/E, 110 perc

Kazan a western par excellence filmművészeti műfajában dolgozta fel a mexikói forradalom 1909-től 1919-ig terjedő szakaszát, a paraszti származású Emilio Zapatát állítva a középpontba, aki - Pancho Villához hasonlóan - sajátos partizánharccal segítette a forradalmat Diaz diktatúrája ellen. Harca során Zapata szembesül a hatalom megrontó hatásával is, ezért fordul a hatalom képviselője ellen és akar permanens népi-paraszti forradalmat, mondván: "Egy erős népnek nincs szüksége erős emberekre." [Marlon Brando]

Április 8. csütörtök, 20.00

Nehéz napok a Cho Oyun, magyar expedíciós dokumentumfilm, 2004, r: Banai Tibor Péter, v: Horváth József, mb, 53 perc, videokivetítővel

Az izgalmas expedíciós kalandfilm a világ hatodik legmagasabb csúcsára, a Tibetben található, 8201 méter magas Cho Oyura kalauzolja a nézőket. A rendező-operatőr egyedül nézett szembe a hegy viszontagságaival, a heves szélviharokkal. Az önriportokkal fűszerezett személyes hangvitelű filmből kiderül, hogy van-e és hogy milyen az élet a felhők felett. A mozi külön bravúrja, hogy sikerült egy bajba került német hegymászó életét megmenteni 7 000 méter feletti magasságban, s mindezt filmen megörökíteni! Az expedíció hiteles képet rajzol a kínai megszállás alatt élő Belső-Tibet nomádjairól is.

Április 9. péntek, 16.00

Sárkány és papucs, magyar rajzfilm, 1989, r: Hernádi Tibor, f: Dargay Attila, Nepp József, o: Lossonczy Árpád, Radocsay László, Balázs Mária, Varga György, z: Mikó István, közreműködik: Sztankay István (Arthur király), Almási Éva (Guinevra királyné), Gálvölgyi János (Lancelot), Halász Judit (Peggy), Mikó István (bolond), mb, 70 perc

Arthur király udvarában egymást érik a lovagi tornák. Szépséges felesége unatkozik, ezért szolgálólánya tanácsára varázsitalt kevertet Merlinnel, a varázslóval, hogy a szőke és kék szemű Lancelot lovag belészeressen, férje pedig féltékeny legyen. Csakhogy a cseppenként adagolandó főzetet a királnyő egyszerre önti bele a pudingba... [gyerekfilmek]

Április 9. péntek, 18.00

Aranypolgár (Citizen Kane), amerikai, 1940-41, r: Orson Welles, f: Herman J. Mankiewicz, Orson Welles, o: Gregg Toland, z: Bernard Hermann, sz: Orson Welles (Charles Foster Kane), Joseph Cotten (Leland), Dorothy Comingore (Susan), mf/E, 115 perc

"Rózsabimbó" - ez az utolsó szava a palotájában magányosan haldokló milliomosnak, s ezen a nyomon indul el egy újságíró, hogy megfejtse e páratlan karriert befutott ember titkát. [brüsszeli 12]

Április 9. péntek, 20.30

A vágy villamosa (A Streetcar Named Desire), amerikai, 1951, r: Elia Kazan, f: Tennessee Williams (saját színdarabjából), o: Harry Stradling, z: Alex North, sz: Vivien Leigh (Blanche Du Bois), Marlon Brando (Stanley Kowalski), mf/E, 120 perc

Összeomló életéből New Orleansban lakó terhes húgához, Stellához menekül egy régi déli család tanárnővé lett sarja, Blanche, s ott sógora kollégáját, Mitchet szeretné férjül. Sógora, Stanley azonban leleplezi korábbi züllött életét... [Marlon Brando]

Április 10. szombat, 16.00

Bíró Ferenc diafilmjeiből válogat a gyerekeknek

Árgyélus királyfi, magyar rajzfilm, 2002, r: Richly Zsolt, f: Marsall László (Gyergyai Albert széphistóriájából), o: Bacsó Zoltán, z: Sáry László, Sáry Bánk, közreműködik: Stohl András, Götz Anna, Tordy Géza (mesélő), mb, 22 perc

Árgyélus és Ilona szerelmét a gonosz boszorkány ármánykodása teszi tönkre. A sértett tündér visszarepül az országába. A királyfi a keresésére indul. Mesebeli figurák segítik vagy éppen nehezítik az útját. [gyerekfilmek]

Április 10. szombat, 18.00

A kölyök (The Kid), amerikai, 1921, r, f: Charles Chaplin, o: Rollie Totheroh, sz: Charles Chaplin, Jackie Coogan, Edna Purviance, magyar inzert, zenés, 50 perc

Charlie, az üveges vállalja egy véletlenül hozzákerült csecsemő felnevelését, és a Kölyökkel együtt rendkívül találékonyan küzd létük biztosításáért, mígnem egy erkölcsvédő jótékonysági szervezet elveszi tőle a kisfiút, akit közben édesanyja is keres. A később is visszatérő chaplini szentimentalizmus itt bukkan fel először. Az érzelmesség azonban a kommersz filmektől eltérően nem önmagában, hanem az erőszakos és embertelen világ ellenpólusaként van jelen, így válik reményt adóvá. [Chaplin]

Április 10. szombat, 19.00

A Keresztapa (The Godfather), amerikai, 1971, r: Francis Ford Coppola, f: Mario Puzo, F. F. Coppola (Mario Puzo regényéből), o: Gordon Willis, z: Nino Rota, sz: Marlon Brando (Don Vito Corleone), Al Pacino (Michael), James Caan (Sonny), Richard Castellano (Clemenza), Robert Duvall (Tom Hagen), mb, 170 perc

A három generáción át hömpölygő családtörténet első részében megismerjük Don Vittorio Corleonét, az Olaszországból az Egyesült Államokba bevándorolt családi klán fejét, aki "üzletemberként" kapcsolatban áll az amerikai alvilág legkülönbözőbb köreivel. Csupán egy dologgal nem üzletel: kábítószerrel. Ezzel heves bandaháborút robbant ki, amelyben vérbosszú vérbosszút követ, és az egymással versengő családok kölcsönösen megtizedelik egymást. Halála előtt a nagy tekintélyű, öreg Keresztapának még sikerül fegyverszünetet kötnie, de fia, Michael vezetésével tovább folyik a kegyetlen harc. [Marlon Brando]

Április 11. vasárnap, 16.00

Fehérlófia, magyar rajzfilm, 1980, r: Jankovics Marcell, f: György László, Jankovics Marcell, o: Bacsó Zoltán, közreműködik: Szabó Gyula, Cserhalmi György, Szemes Mari, Papp Vera, mb, 80 perc

A fehér kanca egy kisfiút ellik. Mesét mond neki, melyből kiderül, hogy egy király három fiának feleségei addig kíváncsiskodtak, míg három alvilági sárkány elpusztította a váraikat. A mese hallatán a fehér ló fia szent esküvéssel fogadja, hogy elbánik a gonoszokkal... [gyerekfilmek]

Április 11. vasárnap, 18.00

Missouri fejvadász (The Missouri Breaks), amerikai, 1976, r: Arthur Penn, f: Thomas McGuane, o: Michael Butler, z: John Williams, sz: Marlon Brando (Robert Lee Clayton), Jack Nicholson (Tom Logan), Randy Quaid (Little Tod), Kathleen Lloyd (Jane Braxton), Harry Dean Stanton (Calvin), mf/E, 126 perc

Amerika, valamikor az 1880-as években. David Braxton egy fejvadászt bérel a szomszédjában letelepedett rablóbanda megsemmisítésére. Clayton meglehetősen furcsa alak, viszont hidegvérű és profi gyilkos. A megállapodásnak megfelelően kezd a bandatagok akkurátus lemészárlásába. Arthur Penn a magáért való erőszak feltérképezésével következetesen rombolja le a western-romantika elemeit - Nicholson és Brando hideglelős párosukkal tökéletes partnerei ebben.

Április 11. vasárnap, 20.30

Az elefántember (The Elephant Man), amerikai, 1980, r: David Lynch, f: Christopher DeVore, Eric Bergren, David Lynch (Sir Frederick Treves és Ashley Montagu műveiből), o: Freddie Francis, z: John Morris, sz: Anthony Hopkins (Frederick Treves), John Hurt (John Merrick), John Gielgud (igazgató), hb/E, 120 perc

A történet a múlt század végén játszódik Londonban. Az álomjelenetek, melyek az elefántember születését magyarázzák (John Merrick anyját terhességének nyolcadik hónapjában ledöntötte egy elefánt), a gépek mellett dolgozó munkások testéről felismerhetetlen közelségből készült képekbe tűnnek át. Egy formátlan anyag önmozgásából kozmikus szörnyűség születik. Ebbe a világba merül alá a londoni kórház fiatal sebésze, Frederick Treves, hogy megértse a rejtélyt... [John Gielgud]

Április 12. hétfő, 16.00

Leo és Fred, avagy igaz történetek két jó barátról, magyar rajzfilm, 1987, r, f: Tóth Pál, o: Polyák Sándor, Magyar Gyöngyi, Pugner Edit, Bacsó Zoltán, Pethes Zsolt, z: Másik János, Márta István, Sztevanovity Zorán, mesélő: Székhelyi József, mb, 80 perc

Tíz történet a cirkuszi oroszlánról és idomárjáról. Mit tegyen egy oroszlán, ha a fellépés előtt ellepik a szúnyogcsípések, és ha lelepleződik, hogy nem járt iskolába, vagy ha netán szerelembe esik? És milyen gyönyörűen muzsikál egy kiöregedett cirkuszi oroszlán az idomárjával... [gyerekfilmek]

Április 12. hétfő, 18.00

Becket, angol, 1964, r: Peter Glenville, f: Edward Anhalt (Jean Anouilh színművéből), o: Geoffrey Unsworth, z: Laurence Rosenthal, sz: Richard Burton (Becket), Peter O'Toole (II. Henrik), John Gielgud (VII. Lajos), Paolo Stoppa (III. Sándor pápa), mf/E, 155 perc

A XII. századi angol uralkodó II. Henrik és egyszerű származású szász barátja, a későbbi canterbury érsek, Becket Tamás gyűlöletté fajuló barátságát hiteles történelmi atmoszférával és pszichológizáló vénával dolgozza fel a film. [John Gielgud]

Április 12. hétfő, 20.30

Az utolsó tangó Párizsban (Ultimo tango a Parigi), olasz-francia, 1972, r: Bernardo Bertolucci, f: Bernardo Bertolucci, Franco Arcalli, o: Vittorio Storaro, z: Gato Barbieri, sz: Marlon Brando (Paul), Maria Schneider (Jeanne), Jean-Pierre Léaud (Tom), Massimi Girotti (Marcel), mf/E, 125 perc

Jeanne, a húszéves párizsi lány, akiről fiatal filmrendező barátja, Tom cinéma direct módszerrel portréfilmet akar készíteni, egy régi ház kiadó lakásában fut össze a középkorú amerikaival, Paullal, aki francia felesége öngyilkossága miatt érzett kétségbeesését vezeti le váratlan és vadul szenvedélyes szeretkezésükben. Miközben mindketten élik külön életüket, a lakás állandó találkahelyük lesz, míg sajátosan alakuló kapcsolatuk tragédiába torkollik... [Marlon Brando]

Április 13. kedd, 16.00

Párizsi háztetők alatt (Sous les toits de Paris), francia, 1930, r, f: René Clair, o: Georges Périnal, z: Raoul Moretti és Armand Bernard, sz: Albert Préjean (Albert), Pola Illery (Pola), Edmond Gréville (Louis), Bill Bocket (Bill), Gaston Modot (Fred), mf/F, 90 perc

Párizs külvárosában Albert énekelni tanítja az utcán összeverődő embereket. Egyszer meglát egy bájos fiatal lányt az éneklők között, és elhatározza, hogy megmenti az utca nyomorától. De vesztére beleszeret a lányba, s így nem kerülheti el a szerelemmel járó szenvedéseket... [René Clair]

Április 13. kedd, 18.00

Rakparton (On the Waterfront), amerikai, 1954, r: Elia Kazan, f: Budd Schulberg, o: Boris Kaufman, z: Leonard Bernstein, sz: Marlon Brando (Terry Malloy), Eva Maria Saint (Edie Doyle), Karl Malden (Barry atya), Lee J. Cobb (Johnny Friendly), Rod Steiger (Charley Malloy), mf/E, 110 perc

Kazan legsikeresebb (valóságos Oscar-esővel jutalmazott) filmje. A dokkmunkások szakszervezetébe beépült gengszterizmus áll a történet középpontjában. A jó ügy érdekében "besúgóvá" lett Terry lélektani drámája több az Amerikaellenes Tevékenységet Vizsgáló Bizottság előtt vallomást tett Kazan gyötrő önigazolási kísérleténél. A gengszterfilm feszültségteremtő fogásait is felhasználó mű valódi tényeken alapul, és valódi New York-i helyszíneken forgatták, hitelessé mégis a Kazan-tanítványok - Malden, Steiger, Cobb és mindenekelőtt Brando - összehangolt és árnyalatokban rendkívül gazdag játéka teszi. [Marlon Brando]

Április 13. kedd, 20.00

Jelenlét I., magyar dokumentumfilm, 1965, r: Jancsó Miklós. o: Kende János, sz: Lefkovics Ernő, Róth Bernáth, 8 perc

A film a bodrogkeresztúri izraelita temetőben és az olaszliszkai zsinagóga romos épületében készült 1965-ben, 1978-ban és 1986-ban. A múló idő rombolása egyre szembetűnőbb. Az első részben, 1965-ben a templom két látogatója, két idős, zsidó férfi rövid egyházi szertartást hajt végre. A szellem, a lélek, a hagyomány a halál és a tönkrement tárgyi emlékek között is él. 1986-ban a két rabbival már gyerekek is jönnek a zsinagóga romjaihoz, s a kukoricaszárral borított színben kalácsot törnek, bort isznak - a hagyomány lassan újjáéled.

Zwilling úr és Zuckermann asszony (Herr Zwilling und Frau Zuckermann), német dokumentumfilm, 1999, r: Volker Koepp, o:Volker Koepp, Barbara Frankenstein, o: Thomas Plenert, sz: Zwilling úr és Zuckermann asszony, hb/G, 132 perc

Volker Koepp, a rendező (akinek Wittstock, Wittstock c.dokumentumfilmjét két évvel ezelőtt láthatta az új német film-összeállítás törzsközönsége) eredetileg azért ment a nyugat-ukrajnai Czernowitzba, hogy az ott született tragikus sorsú költő, Paul Celan nyomait kutassa. Azonban amikor találkozott Zwilling úrral és Zuckermann asszonnyal, az eredeti terv új fordulatot vett. A második világháború előtt a város lakosságának fele zsidó volt, de csak néhányan élték túl az 1941-es deportálást. Zwilling úr és Zuckermann asszony a kevésszámú túlélő közé tartozik. A hetvenes éveiben járó, zárkózott-melankolikus Zwilling úr minden este meglátogatja a kilencven körüli, csodálatraméltóan energikus Zuckermann asszonyt, hogy egy elveszett világról beszélgessenek: az egykori soknemzetiségű központról, ahol lengyelek, románok, németek és zsidók éltek együtt. A hányatott sorsú város legszebb napjait az Osztrák-Magyar Monarchia alatt élte, majd Romániához, később a Hitler-Sztálin paktum értelmében a Szovjetunióhoz került. A második világháború alatt német megszállás, végül 1945 után ismét a Szovjetunió következett. A szeretereméltó és kiváló szellemi kondícióban lévő két idős ember személyes hitelességgel eleveníti fel a fiatalabb generációk számára csak történelemkönyvből ismert eseményeket.  [A Soá napja - holocaust]

Április 14. szerda, 16.00

Falstaff (Campanadas a medianoche), spanyol-svájci, 1966, r, f: Orson Welles, o: Edmond Richard, z: Angelo Francesco Lavagnino, sz: Orson Welles (Falstaff), Jeanne Moreau (Doll Tearsheet), Keith Baxter (Hal herceg), John Gielgud (IV. Henrik), mb, 120 perc

Az író-rendező-címszereplő Orson Welles, aki az Aranypolgárt rendező "csodagyerekből" eddigre már Hollywood - önkéntes európai száműzetésbe vonult - "fekete báránya" lett, eredetileg az Éjféli harangszó címet adta nagyon is saját képére formált Shakespeare-adaptációjának, amelynek középpontjában egy gyermekien naiv, duhaj öregember tragikus megcsalatása-csalatkozása áll. Ragyogó színészi alakítások és gyönyörű képi megoldások teszik felejthetetlenné ezt az "örökzöld" történetet. [John Gielgud]

Április 14. szerda, 18.00

Férfiak (The Men), amerikai, 1950, r: Fred Zinnemann, f: Carl Foremann, o: Robert de Grasse, z: Dimitri Tiomkin, sz: Marlon Brando (Bud Wilocek), Teresa Wright (Ellen), hb/E, 86 perc

Brando első filmszerepében egy II. világháborúban kétoldali végtagbénulást szenvedett veteránt alakít, akit frusztráló helyzete megkeseredett, dühös lázadóvá tesz, de menyasszonya tiszta és kitartó szerelme rábírja sorsa kemény valóságának elfogadására. Ezt a maga korában sokkolóan realistának ható, féldokumentáris lélektani drámát a hitelesség kedvéért egy Hollywood környéki veteránkórházban forgatták 45 beteg közreműködésével, akik közé egy hónapra be is költözött a szerepére készülő és teljes átélésre törekvő Brando. [Marlon Brando]

Április 14. szerda, 20.00

Czernowitz-i napok (Dieses Jahr in Czernowitz), német dokumentumfilm, 2004, r, f: Volker Koepp, o: Thomas Plenert, sz: Norman Manea, Katja Rainer, Evelyne Mayer, Harvey Keitel, Eduard Weissmann, hb/G, 134 perc

Nyugat-Ukrajnában, közel a Román határhoz található a távoli kisváros Czernowitz. Valamikor a zsidó kultúra központja volt az akkor Bukovinában, az emberek multikulturális keveredése jellemezte a várost. Ukránok, lengyelek, románok, németek és zsidók éltek itt békeségben egymás mellett. Az első világháborúig Czernowitz az Osztrák-magyar Monarchiához tartozott, aztán Romániához csatolták, majd a Hitler-Sztálin paktum után ismét a Szovjetunióhoz csatolták. [A Soá napja - holocaust sorozat]

Április 15. csütörtök, 16.00

Eladó kísértet (The Ghost goes West), angol, 1935, r, f: René Clair, o: Harold Rosson, z: Michael Spoliansky, sz: Robert Donat (Murdoch), Jean Parker (Peggy), Eugene Pallette (Mr. Martin), Elsa Lanchester (Miss Shepperton), mf/E, 84 perc

Egy gazdag amerikai család Skóciába utazik, hogy kastélyt vásároljon. Miután kiválasztották a megfelelőt, lebontatják, hajóra rakják és átszállítatják Amerikába. Itt akarják újra felépíteni. Minden tökéletesen működik, egyetlen dolgot kivéve. A kastély szellemét is magukkal vitték az óceán túlsó oldalára.
[René Clair]

Április 15. csütörtök, 18.00

A diktátor (The Great Dictator), amerikai, 1940, r, f: Charlie Chaplin, o: Karl Strauss, Rollie Totheroh, z: Meredith Wilson, sz: Charlie Chaplin (Adenoid Hynkel), Jack Oakie (Napaloni), Paulette Godard, 120 perc

Hitler e film láttán állítólag parancsot adott Ötödik Hadoszlopának Chaplin fizikai megsemmisítésére, amit Amerika hadba lépése akadályozott meg. A zsidó borbély és a diktátor kettős szerepében remeklő író-rendező - valóságkutató beállítottságához híven - nem politikailag, hanem emberileg, vagyis embertelenségében leplezi le a Führert: kisszerű, korlátolt és beképzelt alak, aki hatalmát mindezek elkendőzésére (is) használja, miközben gesztusai állandóan elárulják. Véresen komoly komédia, temérdek geggel...
[Chaplin]

Április 15. csütörtök, 20.30

Aki értette a növények nyelvét - Lőw Immánuel (1854-1944), magyar dokumentumfilm, r: Virág Katalin, Böröcz László, o: Erdély Mátyás, Szügyi Balázs, sz: Jakob Süssmann, Schweitzer József, Hídvégi Máté, dr. Pollák László, özv. Scheiber Sándorné, Benyik György, mb, English subtitels, 40 perc

"Egy a haláláig és azon túl is mellőzött nagy magyar tudós szellemében jár el, ha igazságot szolgáltat annak a Lőw Immánuelnek, aki külföldi, katedrákra, világvárosokba hívó szóval és kecsegtető ajánlatokkal szemben szülővárosához utolsó percig hű maradt, és akit városa - 91. évében, vakon, megbélyegzetten - kivetett magából." (Scheiber Sándor)
[A Soá napjai - holocaust]

Április 16. péntek, 16.00

zártkörű

Április 16. péntek, 18.00

Igazából erdész akartam lenni - Bernd története (Eigentlich wollte ich Förster werden. Bernd aus Golzow), német dokumentumfilm, 2003, r: Barbara és Winfried Junge, hb/G, 140 perc

Néhány nappal a berlini fal felépítése után (1961-ben) kezdett hozzá Winfried Junge a golzow-i gyerekek iskolakezdéséről szóló dokumentumfilmjéhez. A rendező egyedülálló módon azóta is figyelemmel kíséri az egykori iskolások sorsát. Munkája így a filmtörténet leghosszabb dokumentációja. A Bernd, azaz Bernhard Oestreich életét bemutató film a sorozat nyolcadik egyéni portréja, amelyben egy sorsáról gondolkodó, pragmatikus embert ismerhetünk meg. Bepillantást nyerünk az egykori Petrolkémiai Kombinát (ma Finomító Kft.) dolgozójának változó és mégis állandó munkakörnyezetébe, otthonába. Mint egy gyorsított felvételen: a szereplők arcáról olvashatjuk le azokat az álmokat és hétköznapi örömöket, amelyek az elmúlt negyven évben három generáció életét végigkísérték.
A vetítés után a közönség találkozhat a rendezőkkel a videogalérián. [Hosszútávon]

Április 16. péntek, 20.30

Második jelenlét, magyar dokumentumfilm, 1978, r: Jancsó Miklós, o: Kende János, sz: Lőwy Tamás, Deutsch László, 19 perc

l. 13-án

Soá napja, magyar dokumentumfilm, 2000, r, o: Bárány László, ének: Gerendás Péter, mb, 109 perc

1944-et írtak. A végső megoldás gyakorlati kivitelezésében Magyarország II. rendőrkerülete is bekapcsolódott. A Bakony és a Balaton-felvidék tájain zsidóemberek ezreit zárták gettóba, majd zsúfolt tehervagonokba náci haláltáborokba szállították őket. Zsinagógáikat meggyalázták; lóistállónak, kaszárnyának használták. A film felidézi ezt a vészterhes időszakot. [A Soá napja - holocaust]

Április 17. szombat, 16.00

Aranyláz (The Gold Rush), amerikai, 1925, r: Charles Chaplin, magyar inzert, 70 perc

l. 1-jén

Április 17. szombat, 18.00

42 Up, angol dokumentumfilm, 1998, r: Michael Apted, hb/E, 139 perc

Michael Apted filmprojektje, melynek első része, az 1964-es Seven Up egy londoni iskola hétéves diákjaival készített interjúkra épül, mára a brit társadalom keresztmetszetét nyújtó, számos díjjal kitüntetett sorozattá terebélyesedett. Az időközben hollywoodi karriert befutott Apted hétévente újra és újra meglátogatta az egykori iskolásokat. Az egykori tizennégy meginterjúvolt diákból tizenegy tűnik fel a 42 Up-ban is, köztük Tony, az életvidám taxisofőr, aki egykor zsoké szeretett volna lenni; Nick, az Amerikába költözött tudós; Neil, aki a 35 Up-ban még hajléktalan volt, most pedig igyekvő városi képviselő, vagy Suzy, aki szeszélyes és színtelen tinédzserből boldog, öntudatos asszonnyá és anyává vált. [Hosszútávon]

Április 17. szombat, 20.30

ZabArt, Csurka Eszter kenyérszobor akciója (Polifilm ),15 perc

ZabArt fogyasztható művészet (készítette: Sulyok Gabriella), 14 perc

Április 17. szombat, 21.15

Ágoston Béla Trió-koncert, vendég: Herczku Ágnes (a rendezvény alatt Csurka Eszter kiállítása látható az Örökmozgó Galériában)

Április 18. vasárnap, 16.00

A bevándorló (The Immigrant), amerikai, 1917, r, f: Charles Chaplin, o: William C. Foster, Rollie Totheroh, sz: Charles Chaplin (bevándorló), Edna Purviance (lány), Eric Campbell (főpincér), 20 perc

Chaplin e korai kis remekművében egy csetlő-botló bevándorlót alakít, aki meg akarja vendégelni a hajón megismert lányt, csak hát egy vasa sincs... [Chaplin]

A millió (Le million), francia, 1931, r, f: René Clair (Georges Berr és Michel Guillemand színművéből), o: Georges Périnal, Georges Raulet, z: Armand Bernard, sz: Annabella (Béatrice), Wanda Gréville (Wanda), René Lefebvre (Michel), Paul Ollivier (Tulipe apó), Louis Allibert (Prosper), mf/F, 80 perc

Akárcsak a Florentin kalapban, a korai hangosfilm eme remekében is egy tárgyat keresnek a hősök. A sikert hiába áhító festőre és szobrászra végre rámosolyog a szerencse: egymillió frankot nyer a lottón. A szelvényt zsakettjébe rejti, melyet azonban ellopnak. Mindenki a szelvény nyomába ered. A vadászatban részt vesznek hitelezők és rendőrök, végül egy operaszínpadon, fergeteges finálé után jut vissza Michelhez a lottószelvény. [René Clair]

Április 18. vasárnap, 18.00

Esély-lesők, magyar dokumentumfilm, 1988, r: Litauszki János, Józsa Márta, mb, 20 perc

Esély-mesék, magyar dokumentumfilm, 2002, r: Litauszki János, Józsa Márta, mb, 50 perc

Magyarmecske, Gilvánfa, Kisasszonyfa aprófalvak az Ormánságban. 1988-ban a körzeti iskola lelkes pedagógusai megpróbáltak esélyt teremteni a szegény roma szülők gyermekei számára. Ezt örökítette meg az 1988-ban született Esély-lesők című film. 2002-ben az alkotók visszatértek a forgatás színhelyére. Az egykori diákok nyolcvan százaléka munkanélküli. Tanáruk, Derdák Tibor a nyomor ellenére is optimista, azt nézi, ami sikerült, megvalósult: az általános iskolának kémiaszertára van, számítástechnikát is oktatnak. Egyik volt tanítványa Rómában tanul, de az elsősök közül csak két család tudta kifizetni a tankönyvcsomagot. [Hosszútávon]

Április 18. vasárnap, 19.10

Orosz István animációk

A sótartó felé (1978), Álomfejtő (1980), Garabonciák (1985), Vigyázat lépcső! (1989), A kert (1993), Sírj (1995); Arcok (1989), Fekete lyuk - fehér lyuk (2001), Az idő látképei (2004)

Április 18. vasárnap, 20.30

Harmadik jelenlét, magyar dokumentumfilm, 1986, r: Jancsó Miklós, o: Kende János, sz: Raj Tamás, Gerendai Endre, Fried Tomi, Fried Zsuzsi, Gáli Gerő, Jancsó Dávid, Klein Bandi, Klein Gyuri, Raj Ráhel, Raj Rafi, Róna Andris, Róna Dani, Surányi Ági, Surányi Eszter, Surányi Kati, 12 perc

l. 13-án

Találkoztam Adolf Eichmannal (I Met Adolf Eichmann), angol dokumentumfilm, r: Clara Glynn, narrátor: Zoe Wanamaker, hb/E, 90 perc
A film felrajzolja az osztrák származású náci tömeggyilkos (1906-1962), Adolf Eichmann protréját azok szemével, akik találkoztak vele. Eichmann 1932-től az osztrák náci párt és az SS tagja volt, később a Heidrich vezette Birodalmi Biztonsági Főhivatal IV. B. 4. ügyosztályának (zsidó ügyek) élére került. Ebbéli minőségében megszervezte és irányította az európai zsidóság kifosztását, deportálását és kiirtását. A "végső megoldás"-nak nevezett akció során pl. Magyarországról egyedül Auschwitzba több mint 400.000 embert deportáltak. 1945-ben a szövetségesek letartóztatták, de megszökött a fogságból. Argentínában telepedett le. Az izraeli titkosszolgálat a nyomára bukkant, és 1960 májusában elfogta. Izraelben bíróság elé állították, mely halálra ítélte. 1962. május 31-én felakasztották. Tipikus példája a náci rendszer azon képviselőinek, akik soha nem emeltek kezet egyetlen emberre sem, de íróasztaluk mögött ülve mégis élet és halál urai voltak. A portré kiegészül korabeli híradókkal, dokumentumokkal, archív felvételek a jeruzsálemi bírósági tárgyalásról. [holocaust]

Április 19. hétfő, 16.00

Az orgonás negyed (Porte des Lilas), francia, 1957, r: René Clair, f: Jean Aurel, René Clair (René Fallett regényéből), o: Robert Lefebvre, z: Marc Lanjean, Georges Brassens, sz: Pierre Brasseur (Juju), Georges Brassens (Artiste), Henri Vidal (Barbier), Dany Carrel, mf/F, 105 perc

Artiste és Juju kisstílű tolvajok, akik Párizs peremén egy szegénynegyedben tengetik nyomorúságos életüket. Egyik nap a házukban talál menedéket Barbier, a háromszoros gyilkos. A két jó barát tiszteli a gonosztevőt, és gondoskodik róla. Egy alkalommal azonban Barbier elmeséli, miként fogja becsapni és kijátszani házigazdájuk ártatlan leányát. Ekkora szívtelenség hallatán Juju lelövi az elvetemült bűnözőt. A film egyik főszereplője Georges Brassens költő-énekes, a francia sanzon legnagyobb alakja: gitározik és énekel is a filmben. [René Clair]

Április 19. hétfő, 18.00

Furnai gyerekek (Die Kinder von Furna), svájci dokumentumfilm, 1975, r: Christian Schocher, hb/svájci német hang, 70 perc

Klara, Menga és Stina, Joos, Luzi és Andres, Elsbeth, Margreth és Annagreth voltak a szereplői Christian Schocher első filmjének, a Furnai gyerekeknek. A rendező régi barátja, Heinz Lüdi akkoriban tanító volt Furnában, együtt készítették ezt a spontán, szeretetre méltó portrét a bündeni hegyi faluról és az ottani gyerekekről. A gyerekek a hétköznapjaikról, vágyaikról, álmaikról beszélnek a finoman restaurált, fekete-fehér filmben, amely negyedszázad elteltével sem veszített naiv bájából.

Évekkel később (Jahre später), 1997, svájci dokumentumfilm, r: Christian Schocher, hb/svájci német hang, 70 perc

Húsz évvel később a rendező ismét elkíséri barátját egy furnai utazásra. A lázadó tanítóból időközben református lelkész lett, aki kíváncsi arra, mi történt egykori tanítványaival. Régi osztályát üresen találja, de a terem lassan megtelik emlékekkel és új találkozások színterévé válik. A Furnai gyerekek folytatása érzékeny, hangulatos utazás az idő és az élet kifürkészhetetlen útjairól. [Hosszútávon]

Április 19. hétfő, 20.30

Hair, amerikai-nyugatnémet, 1979, r: Milos Forman, f: Michael Weller, o: Miroslav Ondricek, z: Galt MacDermot, sz: John Savage (Claude), Treat Williams (Berger), Beverly D'Angelo (Sheila), Annie Golden (Jeannie), Dorsey Wright (Hud), Don Dacus (Woof), hb/E, 120 perc

Valahol Közép-Nyugat-Amerika kietlen vidékén Claude egy sporttáskával száll fel a New York-i buszra, hogy megjelenjen a sorozóbizottság előtt. Katona lesz Vietnámban. A Central Parkban meglát egy gyönyörű lányt lovagolni, és az ott tanyázó hippik segítségével megkeresi a tüneményt, akinek felső tízezerbeli szülei éppen partit adnak. A kis hippicsapat besétál az exkluzív rendezvényre, és hamarosan még exkluzívabbá teszik... [az archívum új szerzeményeiből]

Április 20. kedd, 16.00

New Orleans angyala (The Flame of New Orleans), amerikai, 1941, r: René Clair, f: René Clair, Norman Krasna, o: Máté Rudolf, z: Samuel Lerner, sz: Marlene Dietrich (Claire Ledoux), Bruce Cabot (Robert Latour), Roland Young (Charles Giroud), Mischa Auer (Zolotov), mf/E, 100 perc

René Clair amerikai emigrációban forgatott vígjátékának hősnője elhagyja Európát, hogy New Orleansban kezdjen új életet. Párizsi grófnőnek adja ki magát, és énekesnőként fut be karriert. Hamarosan kérője is akad egy gazdag bankár személyében, de minden ésszerűség ellenére a bankárnál jobban vonzódik egy jóképű hajóskapitányhoz... [René Clair]

Április 20. kedd, 18.00

Tizenhárom éves lányok (Meisjes van 13), holland dokumentumfilm, 1992, r: Lioni Schrederhof, hb/holland hang, 84 perc

A háromrészes holland filmben tizenhárom éves lányok beszélnek a gyermekkor végéről, a magányról, a legjobb barátról, aki még egy játék mackó is lehet. Minden gyors ütemben változik: egyikük meg akarja őrizni gyermekarcát, másikuk már inkább felnőtt szeretne lenni. Rövid vallomások négy lány életéből: a titkokról, az első szerelemről, az iskola mindennapi problémáiról, a szülőkről, a lázadásokról és általában a felnőttekről.

Tizenhárom éves lányok - tíz évvel később (Meisjes van 13 - Tien Jaar later), holland dokumentumfilm, 2002, r: Nicolette de Wolf, hb/ holland hang, 62 perc

Tíz év telt el az első forgatás óta, Mariska, Esther, Swaan és Linda újra a kamerák elé állt. Mi lett belőlük, milyen az életük felnőtt nőként? Mit tettek az eltelt időben, valóra váltak-e álmaik? Mariska ma ikrek édesanyja, Swaan, aki akkoriban fotómodellnek készült, elvégezte a filmfőiskolát. Esther, aki tizenhárom évesen inkább fiú akart volna lenni, számos kapcsolaton túl külföldön szeretne élni. Linda, miután rövid ideig egy pszichiátriai klinikán kezelték, új élet küszöbén áll. [Hosszútávon]

Április 20. kedd, 20.30

Aranypolgár (Citizen Kane), amerikai, 1940-41, r: Orson Welles, mf/E, 115 perc

l. 8-án  [brüsszeli 12]

Április 21. szerda, 16.00

Az ördög szépsége (La beauté du diable), francia, 1949, r: René Clair, f: René Clair, Armand Salacrou, o: Michel Kelber, z: Roman Vlad, sz: Michel Simon (Mefisztó), Gérard Philipe (Henri), Simone Valere (hercegnő), Nicole Besnard (Marguerite) mf/F, 90 perc

Az emberbe vetett rendületlen hit hatja át ezt az őszinte, erőteljes művet. Ez a csillogó, romantikus Faust, a maga jelképes és filozofikus módján (az egzisztencializmusra vonatkozó allúziókkal át- meg átszőve) vetíti elénk az emberi sorsot az atomháború dimenziójában. Clair hitet tesz amellett, hogy az ember ura önmagának. A film külön filmtörténeti értéke a nagy színészpáros, Simon és Philipe csodálatos alakítása. [René Clair]

Április 21. szerda, 18.00

Farrebique, a négy évszak (Farrebique, Les quatre saisons), 1946, francia, r, f: Georges Rouquier (Claude Blanchard ötletéből), o: André Dantan, z: Henri Sauguet, sz: Farrebique-tanya lakói, hb/F, I, 90 perc

A Massif Central, a Francia-középhegység területe csodálatos és fenséges vidék. Falvai és tanyái romantikusnak tűnnek a turistáknak, az ott élő hegyi parasztoknak azonban ez a "romantika" nélkülözéssel járó kemény munkát jelent. A dokumentumfilm egy hegyi parasztcsalád életének mindennapjait mutatja be az évszakok váltakozásának ritmusában. [mannheimi 12]

Április 21. szerda, 20.30

Annie Hall, amerikai, 1977, r: Woody Allen, f: Marshall Brickman, Woody Allen, o: Gordon Willis, sz: Woody Allen (Alvy), Diane Keaton (Annie), Tony Roberts (Rob), Carol Cane (Allison), hb/E, 93 perc

A kopaszodó, kedvesen neurotikus és sármosan gesztikuláló Alvy néz velünk szembe, és össze-vissza csapongva belekezd, hogy miért szakítottak a gyönyörű, ám önmagát zavartan kereső Annie-vel. Közben bepillanthatunk az író-komikus gyerekkorába, megismerkedünk egykori feleségeivel, és megtudhatjuk, mi a jó abban a koszos New Yorkban... - mindezt rengeteg fanyar humorral átszőve.

Április 22. csütörtök, 16.00

Furcsa dráma (Drôle de drame), 1937, francia, r: Marcel Carné, f: Jacques Prévert (Storer Clouston regényéből), o: Eugen Schüfftan, z: Maurice Jaubert, sz: Françoise Rosay (Margaret), Michel Simon (Félix Chapel), Louis Jouvet (Archibald Soper), Jean-Pierre Aumont (Billy), Jean-Louis Barrault (William Kramps), mf/F, 94 perc

A történet 1900-ban játszódik Londonban. A tudós Molyneux professzorról senki sem sejti, hogy ő az, aki Félix Chapel írói álnéven botrányos krimiket jelentet meg. Unokafivére, Soper püspök úr ki is átkozza a gyalázatos műveket. Amikor a püspök úr egyik este tiszteletét teszi Molyneux professzornál, nem találja otthon a ház asszonyát. Mivel fölöttébb gyanús körülményeket észlel unokafivére házában, jelenti a Scotland Yardnak a nő eltűnését. Eva, a tudós professzor titkárnője is értesül a rejtélyes ügyről, s levelet ír Chapel kiadójának, hogy kérjék föl a kiváló írót, nyomozza ki a regényeibe illő bűntényt. Molyneux/Chapel megrészegedve a kihívástól, saját feleségét is föláldozná egy tökéletes bűntény végrehajtása érdekében...

Április 22. csütörtök, 18.00

Ének az esőben (Singin' in the Rain), amerikai, 1952, r: Gene Kelly, Stanley Donen, f: Betty Comden, Adolph Green, o: Harold Rosson, z: Nacio Herb Brown, sz: Gene Kelly (Donald Lockwood), Donald O'Connor (Cosmo Brown), Debbie Reynolds (Kathy Selden), Jean Hagen (Lina Lamont), Millard Mitchell (Simpson), Cyd Charisse (táncosnő), hb/E, 100 perc

Ironikus musical a beszélő-zenélő filmkorszak kezdetéről. 1927: Don Lockwood és Lina Lamont a filmvászon imádott szerelmi kettőse. Bár Lina hajlamos arra, hogy a kamera előtti romantikát összekeverje a valódi szerelemmel. Don keményen dolgozott korábbi partnerével, Cosmóval azért, hogy eljusson oda, ahol most tart. Amikor Don és Lina utolsó filmjét - az idő követelő kihívásának engedve - át kell alakítani musicallé, Donnak megfelelő a hangja a dalok előadására. Lina azonban képtelen karcos, fülsértő hangjának megváltoztatására, ezért szinkronizálni kell. Kathy Selden aspiráns színésznő a megmentő, és amíg ő a filmen dolgozik, Don bódultan beleszeret. [a filmarchívum új szerzeményeiből]

Április 22. csütörtök, 20.30

Modern idők (Modern Times), amerikai, 1936, r, f, z: Charles Chaplin, o: Roland Totheroh, sz: Charles Chaplin (Charlie), Paulette Goddard (Agnes), Henry Bergman (kávéház-tulajdonos), Chester Conklin (szerelő), magyar inzert, 87 perc

A még mindig némafilmként készült Modern idők az újrakezdések filmje. A roosevelti New Deal hatására némileg javuló helyzet keltette optimizmus jegyében hősünk - a futószalag őrjítő hatása, a börtön és a különböző munkahelyeken való esetlenkedése után - új életet kezd szerelmével, kimenekülve ebből a józan ésszel ellentétes, embertelen, modern világból. [Chaplin]

Április 23. péntek, 16.00

zártkörű

Április 23. péntek, 18.00

Miénk a szabadság (A nous la liberté), francia, 1931, r, f: René Clair, o: Georges Périnal, Georges Raulet, z: Georges Auric, sz: Rola France (Jeanne), Germaine Aussy (Maud), Raymond Cordy (Louis), Henri Marchand (Emile) mf/F, 90 perc

Két kisstílű bűnöző, Louis és Emile szökni készül a börtönből, de ez csak Louis-nak sikerül. Szabadlábon gramofongyárat alapít, és sikeres üzletember lesz. Évekkel később újra találkozik a két jó barát, s kiderül: Emile Louis gyárának munkása lett. Louis szeretne megszabadulni egykori cimborájától, de a sors könyvében más van megírva... Clair szatírikus társadalomábrázolása olyannyira találóra sikerült, hogy Magyarországon a korabeli cenzúra nem engedélyezte a film bemutatását, és szakított Clairrel német cége, a Tobis is. Ugyanakkor e film jelenetei a Modern idők nem egy képsorát ihlették. [René Clair]

Április 23. péntek, 20.30

Cosmos, kanadai, 1996, r: Jennifer Alleyn, Manon Briand, Marie-Julie Dallaire, Arto Paragamian, André Turpin, Denis Villeneuve, f: Marie-Julie Dallaire, Sebastien Joannette, Denis Villeneuve o: André Turpin, sz: Igor Ovadis (Cosmos), David La Haye (Morille), Marie-France Lambert (Fanny), Alexis Martin (Jules), hb/E, F, 100 perc

A hat epizódból álló film hat különböző világlátású és stílusú, fiatal montreáli rendező hat történetének ötvözete. Az egy napon játszódó sztorikat a filozofikus hajlamú, görög bevándorló taxisofőr, Cosmos személye köti össze, akinek kocsijában - vagy a körül - a film szinte összes szereplője megfordul: az új áldozatokra vadászó magányos sorozatgyilkos, egy trendi TV-interjúra igyekvő, csupa ideg filmrendező vagy egy fiatal nő, aki HIV-tesztjének eredményétől szorongó barátjának próbál a várakozás utolsó óráiban támasza lenni... Öröm és bánat fekete-fehérben. [kanadai filmhétvége]

Április 24. szombat, 16.00

Mechanikus narancs (A Clockwork Orange), angol, 1971, r, f: Stanley Kubrick (Anthony Burgess regényéből), o: John Alcott, z: Walter Carlos, sz: Malcolm McDowell (Alex), Patrick Magee (Mr. Alexander), Michael Bates (őr), Warren Clarke (Dim), hb/E, 135 perc

Alex, az ifjú bandavezér éjszakánként végigszáguld városának utcáin: tör-zúz, rabol, erőszakoskodik, gyilkol - míg társai föl nem adják a rendőrségen. A börtönben önként aláveti magát egy átnevelési gyógymódnak, egyfajta agymosásnak, amelynek célja, hogy kiölje belőle az agresszivitást. Amikor "gyógyultan" szabadon bocsátják, Alex életképtelenné válik a társadalomban: kiszolgáltatottja lesz egykori áldozatai bosszújának, és öngyilkosságot kísérel meg. [csak tagságival látogatható előadás]

Április 24. szombat, 18.00

Cosmos, kanadai, 1996, r: Jennifer Alleyn, Manon Briand, Marie-Julie Dallaire, Arto Paragamian, André Turpin, Denis Villeneuve, hb/E, F, 100 perc

l. 23-án  [kanadai filmhétvége]

Április 24. szombat, 20.30

Nagybácsik (The Uncles), kanadai, 2000, r, f: James Allodi, o: Steve Cosens, z: Orest Hrynewich, Stephen Skratt, sz: Chris Owens (John), Tara Rosling (Celia), Kelly Harms (Marco), hb/E, 95 perc

Fergeteges, életteli vígjáték egy bonyolult családról. John főnökének gyönyörű menyével bonyolódik szerelmi viszonyba, miközben idősödő édesanyja családalapításra biztatja. Öccse, Marco, akinek tandíját John fizeti, egyre csak az alkalmat keresi, hogy kimaradhasson az egyetemről. John és Marco legnagyobb problémája félig gyerek, félig felnőtt húguk, Celia, akinek az a rossz szokása, hogy ha felügyelet nélküli gyereket lát az utcán, teketóriázás nélkül hazaviszi. A két báty attól való félelmében, hogy lassacskán gyerekrablóként elhíresülő húgukért egy nap a rendőrség kopogtat, radikális döntést hoz: Celiának saját gyerek kell, vagyis teherbe kell esnie... A film egyik producere a ma Kanadában élő Magyar Dezső, a Büntetőexpedíció (1970) és az Agitátorok (1971) rendezője. [kanadai filmhétvége]

Április 25. vasárnap, 16.00

Ködös utak (Quai des brumes), francia, 1938, r: Marcel Carné, f: Jacques Prévert (Pier Mac Orlan regényéből), o: Schufftan, Louis Page, z: Maurice Jaubert, sz: Jean Gabin (Jean), Michéle Morgan (Nelly), Michel Simon (Zabel), Pierre Brasseur (Lucien), mf/F, 85 perc

Minden idők e legszebb lírai realista filmje egy filmtörténeti korszak, a 30-as évek csúcsteljesítménye. Hősei sötét, reménytelen, félresiklott életű emberek, akik a szívük mélyén igazak és tiszták, de ebben a kegyetlen és igazságtalan világban sohasem győzedelmeskedhetnek az igazi gonoszokkal szemben. [költői realizmus]

Április 25. vasárnap, 18.00

Boomerang, kanadai-jugoszláv, 2001, r: Dragan Marinkovic, f: Svetislav Basara, o: Predrag Todorovic, z: Rambo Amadeus, sz: Lazar Ristovski (Bobby), Paulina Manov (Olga), Nebosja Glogovac (Miki), Dragan Jovanovic (Toni), hb/szerb-horvát hang, 93 perc

Abszurd, fekete humorral átszőtt, sodró lendületű vígjáték tucatnyi esendő, ám szeretetre méltó, kétes figuráról a háború utáni Belgrádban. A hely, ahol sorsuk egy napra összekapcsolódik, kedvenc kávézójuk, a Bumeráng. Beköszöntött a béke. A megváltozott körülményekhez próbál alkalmazkodni Bobby, a bár szomjas torkú tulajdonosa, illegális fegyverkereskedő, a nőgyógyász taxisofőr, a sokoldalú vécés néni, a művészetkedvelő maffiózó, a piromán videós, az esküvője napján fejbelőtt menyasszony, a kábítószer-kereskedő, egy 50 éves végzet asszonya, és egy munkamán rendőr. A nap során szerelmek szövődnek, házasság köttetik, világra jön egy gyermek, fény derül egy gyilkossági rejtélyre, sőt mi több, valaki halottaiból föltámad. Minden út a Bumerángba vezet, ahol a szereplők egy utolsó eseménykavalkádban átlépnek a következő napba. [kanadai filmhétvége]

Április 25. vasárnap, 20.30

Yellowknife, kanadai, 2002, r, f: Rodrigue Jean, o: Yves Cape, z: Robert M. Lepage, sz: Sébastien Huberdeau (Max), Hélene Florent (Linda), Patsy Gallant (Marlene Bédard), Brad Mann (Bill), Todd Mann (Billy), Philippe Clément (Johnny), hb/F, 110 perc

Pesszimista road-movie hat furcsa és balszerencsés emberről. Max és a kórházi pszichiátriáról távozó Linda Max kamionján egy új élet reményében Yellowknife-ba, Kanada "legnagyobb kisvárosába" tartanak. Útközben Linda balesetet okoz, majd egy autóstoppos ikerpárral, a sztriptíztáncos Bill-lel és Billyvel hozza össze őket a sors. Utazásukat tovább bonyolítja, hogy találkoznak egy kiöregedett bárénekesnővel és annak kéjvágyó menedzserével. [kanadai filmhétvége]

Április 26. hétfő, 16.00

Állat az emberben (La bete humaine), francia, 1938, r, f: Jean Renoir (Émile Zola regényéből), o: Curt Courant, z: Joseph Kosma, sz: Jean Gabin (Lantier), Simone Simon (Séverine), Fernand Ledoux (Roubaud), Julien Carette (Pecqueux), mf/F, 100 perc

Lantier mozdonyvezetőben örökletes terheltsége miatt időről időre feltámad az ölési vágy. Amikor Séverine-nel, a pályaudvari elöljáró feleségével viszonyt kezd, és úgy érzi, hogy az asszony a férj megölését várja tőle, egy percig sem habozik... [költői realizmus]

Április 26. hétfő, 18.00

Yellowknife, kanadai, 2002, r, f: Rodrigue Jean, hb/F, 110 perc

l. 25-én [kanadai filmhétvége]

Április 26. hétfő, 20.30

Boomerang, kanadai-jugoszláv, 2001, r: Dragan Marinkovic, hb/szerb-horvát hang, 93 perc

l. 25-én [kanadai filmhétvége]

Április 27. kedd, 16.00

Charlie, a katona (Shoulders Arms), amerikai, 1918, r, f: Charles Chaplin, o: Rollie Totheroh, sz: Charles Chaplin (katona), Edna Purviance (francia lány), Syd Chaplin (őrmester és császár), Henry Bergman (kövér német őrmester), 22 perc

Az abszurd körülmények szélsőséges példája a háború, a lövészárokélettel és -harccal, de ez sem rendíti meg a chaplini kisember törekvését méltósága megőrzésére. A nevetés forrása éppen ez a kontraszt: úgy ténykedik, mintha a körülmények teljesen normálisak lennének.

A zarándok (The Pilgrim), amerikai, 1923, r, f: Charles Chaplin, o: Rollie Totheroh, sz: Charlie Chaplin (zarándok), Edna Purviance (lány), Kitty Bradbury (anya), Mack Swain (lelkész), 30 perc

Chaplin megint szökevény, aki azonban - lelkésznek álcázva - maximálisan tisztességesen és segítőkészen viselkedik egy polgári család vendégeként, hiszen tetszik neki a lányuk. Felejthetetlen a Dávid és Góliát pantomim-előadása és a befejezés: a szabadon engedett Charlie reménytelenül rohangál Mexikó és Texas között, hisz mindkettőben tombol az erőszak... [Chaplin]

Április 27. kedd, 18.00

A játékszabály (La Regle du Jeu), francia, 1939, r: Jean Renoir, f: Jean Renoir, Karl Koch, o: Jean Bachelet, Alain Renoir, z: Joseph Kosma, Roger Desormieres, sz: Marcel Dalio, Nora Gregor, Jean Renoir, Mila Parély, hb/F, 100 perc

Robert de la Chesnaye, gazdag arisztokrata meghívja kastélyába Jurieux-t, a híres óceán-átrepülőt, hogy a hétvégi vadászparti rangját egy divatos vendéggel emelje. Robert, akinek figyelmét leköti a szeretője, nem is sejti, hogy a pilóta halálosan szerelmes Christine-be, az ő feleségébe. Christine viszont régóta tudja, hogy a férje megcsalja. Az arisztokraták szerelmi játékaival párhuzamosan az egyik szolga és Lisette, a szobalány között is románc alakul ki. Az ő helyzetüket az bonyolítja, hogy Lisette az eszeveszetten féltékeny vadőr felesége. Amikor a vadőr le akarja lőni riválisát, tévedésből a szerelmi légyottra igyekvő pilótát lövi le. A fényes társaság hangulatát megzavarja a kínos incidens, de végül sikerül balesetnek feltüntetni a történteket, és helyreáll a nyugalom... [Filmkultúra Filmklub]

Április 27. kedd, 20.30

Nagybácsik (The Uncles), kanadai, 2000, r, f: James Allodi, hb/E, 95 perc

l. 24-én [kanadai filmhétvége]

Április 28. szerda, 16.00

Az alvilág királya (Pépé le Moko), francia, 1936, r: Julien Duvivier, f: Henri Jeanson, Roger d'Ashelbe (Roger d'Ashelbe regényéből), o: Jules Kruger, Marc Fossard, z: Vincent Scotto, sz: Jean Gabin (Pépé), Mireille Ballin (Gaby), Gabriel Gabrio (Carlos), Lucas Gridoux (Slimane felügyelő), mf/F, 90 perc

Az algíri arab negyedben húzza meg magát a körözött párizsi gengszter, Pépé, és nem is tudja elkapni a rendőrség mindaddig, amíg a szerelem le nem győzi éber óvatosságát. "A thriller terén talán akadnak hasonlóan izgalmas filmek... de egyre sem emlékszem, amelynek ilyen csodálatosan sikerült volna költői szintre emelni ezt a műfajt" - írta Graham Greene erről az amerikai gengszterfilm ihlette romantikus melodrámáról. [költői realizmus]

Április 28. szerda, 18.00

Éjszakai posta (Night Mail), angol, 1936, r, f: Basil Wright, Harry Watt, o: J. Jones, H. E. Fowle, z: Benjamin Britten, mf/E, 24 perc

Ez a W. H. Auden versét felhasználó "filmköltemény", melyhez a hanghatásokat Alberto Cavalcanti szerkesztette, a postavonat útját mutatja be Londonból Glasgowba, és a brit dokumentumfilm-iskola talán legjobb és mindmáig leghatásosabb darabja.

Atalanta (L'Atalante), francia, 1934, r: Jean Vigo, f: Jean Vigo, Albert Riéra (Jean Guinée ötletéből), o: Boris Kaufman, z: Maurice Jaubert, sz: Dita Parlo (Juliette), Jean Dasté (Jean), Michel Simon (Jules apó), Louis Lefebvre (az inas), mf/F, 85 perc

A filmtörténet legszebb filmkölteménye Jean Vigo tragikusan rövid életművének utolsó darabja. A történet főhőse Jean, az Atalanta nevű folyami tehervontató hajó kapitánya. Feleségül veszi Juliette-et, a romantikus ábrándokat kergető falusi leánykát. Az asszonyka unja a hajó egyhangú életét, miközben az elsuhanó ködös, titokzatos tájak egy rejtélyes, izgalmas új élet lehetőségét keltik benne. Amikor Párizsba érkeznek, enged egy bűvész csábításának, és elhagyja az uszályt. A nagyvárosban magányosan bolyong, és rájön, mennyire szereti a férjét. Jules apó, a hajó különc ezermestere felkutatja és visszahozza a szökevény álmodozót. [mannheimi 12 / költői realizmus]

Április 28. szerda, 20.30

Az amerikai birodalom bukása (Le déclin de l'empire américain), kanadai, 1986, r, f: Denys Arcand, o: Guy Dufaux, z: Francois Dompierre, sz: Dominique Michel (Dominique), Dorothée Berryman (Louise), Louise Portal (Diane), Pierre Curzi (Pierre), Rémy Girard (Rémy), mf/F, 100 perc

Négy történelemtanár feleségestül egy vidéki udvarházban lakomázik, s eközben beszélgetéseik kizárólag a szex körül forognak: félrelépések, orgiák, homoszexualitás, szadista fantáziálás. [kanadai filmhétvége "plusz"]

Április 29. csütörtök, 16.00

Egy király New Yorkban (A King in New York), angol, 1957, r, f, z: Charles Chaplin, o: Georges Périnal, sz: Charles Chaplin (Sadov király), Michael Chaplin (Rupert), Oliver Johnston (Jaume nagykövet), Dawn Addams (Ann), mf/E, 105 perc

Az emigrációba kényszerült Chaplin e kései, Angliában készült filmjének forrása a sokk, amelyet a világhírű színész-író-rendezőnek az Amerika-ellenes Tevékenységet Vizsgáló Bizottság elé idézése okozott. A forradalom elől Amerikába menekülő békeharcos Sadov király nem tudja megszokni a zajos nyüzsgést és az erkölcsi fertőt, sőt, mikor anyagi zavarba kerül, mert miniszterelnöke meglépett a pénzével, reklámokból kénytelen megélni. Az igazi csapást azonban a sajtó hecckampánya jelenti, mely kihasználja barátságát egy kommunisztikus nézeteket valló fiatal fiúval. Menekülnie kell... [Chaplin]

Április 29. csütörtök, 18.00

Felvonásköz (Entr'acte), francia, 1924, r: René Clair, f: Francis Picabia, René Clair, o: Jimmy Berliet, z: Erik Satie, sz: Jean Borlin, Francis Picabia, Erik Satie, Man Ray, Marcel Duchamp, 15 perc

A "cinéma pur" mozgalom programjához híven a film derűsen keresztülgázol a logikai és dramaturgiai törvényeken. A "tiszta film" irányzat képviselői minden tartalmat száműzni akartak a filmből, ennek megfelelően a Felvonásköz különálló, összefüggés nélküli jelenetekből áll. René Clair egy sor avantgárd, a dadához közel álló művészt nyert meg munkatársnak.

A florentin kalap (Un chapeau de paille d'Italie), francia, 1927, r, f: René Clair (Eugene Labiche komédiájából), o: Maurice Desfassiaux, Nicolas Roudakoff, sz: Marise Maia (Helene), Olga Tschékova (Anais), Albert Préjean (Fadinard), Jim Gérald (Beauperthuis)

Az esküvőjére induló fiatalember kínos helyzetbe kerül, mivel lova lelegeli egy hölgy szalmakalapját, aki noha férjezett, éppen egy katonatiszttel randevúzik. A botrányt elkerülendő tehát ugyanolyan szalmakalapot kell vásárolni. A katonatiszt igyekszik segíteni az asszonynak, mert gondolnia kell saját házassági fogadalmára is, melyet egy másik hölgynek tett. Megindul hát a nagy kalapvadászat... [René Clair]

Április 29. csütörtök, 20.30

Amarcord, olasz-francia, 1973, r: Federico Fellini, f: Federico Fellini,Tonino Guerra, o: Giuseppe Rotunno, z: Nino Rota, sz: Pupella Maggio (Miranda), Armando Brancia (Aurelio), Magali Noel (Gradisca), Ciccio Ingrasia (Teo), hb/I, 127p.

Az önéletrajzi ihletésű film az 1930-as években, a felívelő fasizmus idején játszódik egy kicsiny, Adria-parti városban. Itt él Titta, a nagyra nőtt kamasz. Az élet az utcán zajlik, ahol naponta elhalad a városka szexbombája, az ügyvéd, a romlott nő, a fagylaltos, fasiszta pártvezér, hóbortos emberek, mindenki, aki él és mozog a városkában. Titta idegbeteg anyját elviszi a tél, nagyapja egy reggel eltűnik a ködben. Évszakok jönnek-mennek, majd egy éjszaka befut a kikötőbe a Rex óceánjáró. A csillogó csoda egy pillanatig látható, s az élet kavarog tovább a csöndes kis településen...

Borgo a harmincas évek Itáliájának kisvárosa. Az élet a főutcán zajlik, ahol naponta elhalad a szex bomba, az ügyvéd, a romlott nő, a fagylaltos, a fasiszta pártvezér és mindenki más. Itt lakik Titta, a nagyra nőtt kamasz. Idegbeteg anyját elviszi a tél, nagyapja egy reggel eltűnik a ködben. Évszakok múlnak el, majd egy éjszaka befut a kikötőbe a Rex óceánjáró. A csillogó csoda egy pillanatig látható, s marad a némaság. "Gyónás film". (FKZ) [az archívum új szerzeményeiből]

Április 30. péntek 17.00

Hotel Mimóza (Pension Mimosas), 1935, francia, r: Jacques Feyder, f: Jacques Feyder, Charles Spaak, o: Roger Hubert, z: Armand Bernard , sz: Françoise Rosay (Louise), Paul Bernard (Pierre), André Alerme (Gaston), mf/F, 74p.

Gaston és Louise a Monte Carlo-i Mimóza panzió tulajdonosai nevelik fel Pierre-t, az árván maradt gyermeket, egy bűnöző apa fiát. Nem tudják azonban elejét venni annak, hogy felnőve, a fiú maga is ne váljék bűnözővé. Amikor Pierre-nek egy bűntény elkövetése miatt rejtőzködnie kell a rendőrség elől, az iránta anyai érzéseket tápláló Louise befogadja a panzióba. Louise mindent megtesz, hogy a fiát kihúzza a bajból, még szerencsejátékkal is próbálkozik, hogy pénzhez jutassa Pierre-t. Szerencséje is van, és nyer, azonban mire hazaér, Pierre már öngyilkos lett... [költői realizmus]

Április 30. péntek 17.00

Hallgatni arany (Le silence est d'or), francia, 1947, r, f: René Clair, o: Armand Thirard, z: Georges Van Parys, sz: Maurice Chevalier (Émile), François Périer (Jacques), Marcelle Derrien (Madeleine), Dany Robin (Lucette), mf/F, 90 perc

A századforduló Párizsában, a filmipar berkeiben játszódik a szerelmi háromszög történet. Émile, az idősödő filmrendező felkarolja a vidékről Párizsba érkező kislányt, Madelaine-t, s halálosan beleszeret a bájos gyermekbe. Miközben az ezüsthalántékú világfi még egyszer megcsillogtatja szerelmi képességeinek legjavát, rá kell jönnie, hogy vetélytársa is akadt, mégpedig a fiaként szeretett, ifjú barátja személyében. A trió filmre viszi saját szerelmi drámáját, ami azonban akárcsak az életben, a filmjükben is happy enddel végződik. A fiatalok egymáséi lesznek, az idős amorózó pedig bánatos mosollyal belenyugodhat az élet és a szerelem törvényszűrségeibe... [René Clair]

Április 30. péntek 20.30

[Muszter Filmklub]