Rajtunk már csak a csoda segíthet.
Vagyis már az sem.
Illetve mégis.
Persze szó sincs arról, hogy bajban
volnánk - a hetvenes években járunk, és eltitkoljuk, ha baj van -, de azért nem
árthat, ha kiforgatjuk a vagyonából a gaz kapitalizmust. Van egy kincsünk ugyanis.
Luciano, egy vándorcirkusz kéjsóvár, apró termetű bohóca, aki előre tudja miden
szerencsejáték végkimenetelét. Nincs mese: kamatoztatni kell a bohóc csodálatos
képességét - a Hét tonna dollár című film főszereplői (elvtársi
kísérettel) útra is kelnek, és kis idő múltán a lábuk előtt hever a pompázatos
Monte-Carlo.
Hintsch György 1973-ban forgatta ezt a
vígjátékot, a főszerepben Kabos Lászlót láthatta a nagyérdemű. Az imént csak
körvonalaiban felvázolt történet a nagyon is gyarló kisember győzelmével zárult
- illetve mégsem: a happy end vágyálom maradt csupán, csodák ugyanis nincsenek.
Illetve - furcsa ez - gyanakodva bár,
de hiszünk bennük, tehát vannak. Kell, hogy legyenek. Mert a valóság zord tényein
néha csak valami mesébe illő fordulat tud változtatni. És kéne már a csoda, mert
ahogyan '73-ban, úgy harminc évvel később is üres ám a kassza.
A Zách Feliciánról elnevezett
középiskola épülete például lassan darabjaira hullik, és nincs pénz a
felújítására. Nosza hát, segít (súg) a Véletlen: "Pénz kell, tanár úr? Az
nincs, de itt egy ötlet." És Makkosi tanár úr, a matematika tudora meghallja a
Véletlen szavát, komolyan is veszi, úgyhogy már csak Rónaszegi igazgató urat kell
meggyőznie, és indulhat a kaland.
A magamfajta néző elhelyezkedik az
ülésben, majd a történet valóságában - lesz, ami lesz. Derüljön ki, hogy
vannak-e csodák vagy nincsenek. Íme máris egy idevágó - ha nem is csodaértékű,
de különös - mozzanat: a Mucsi Zoltán alakította matematikatanár meghódítja az
iskola szépséges, fiatal franciatanárnőjét. Érdekes: Mucsinak nem sok köze van
ahhoz a filmvásznakon propagált férfiszépséghez, akinek a Pikali Gerda-féle fiatal
nők csak úgy a karjába hullanak. Viszont most vígjáték-világban vagyunk: Miért ne
győzhetne az, aki el sem indulhat a szépségversenyen? Miért ne tehetné zárójelbe a
konvenciókat - akár egy többtagú matematikai kifejezést - Makkosi tanár úr?
Fischer Gábor vígjátékában Makkosi
Róbert a történet kulcsfigurája. Ő az, aki egy randevú estéjén-éjszakáján
ráeszmél önmaga különös képességére (jelesül hogy előre megsejti a rulett
nyerőszámát). De haladjunk sorjában.
A tanár urat éppúgy édesanyja
ébresztgeti, mint azt az énektanárt, aki a tavaly debütáló Simó-tanítvány,
Fazekas Csaba vígjátékának a főhőse. Ám amíg a Boldog születésnapot!
pedagógus-figurája még nagy dolgokat élhet meg (még - avagy őszerinte sokkal
inkább már - harmincéves), addig Makkosi tanár úr jóval túl a negyvenen,
vélhetőleg már elváltan, tehát sok tapasztalat birtokosaként iszogatja édesanyja
reggeli kakaóját.
Szürke élet, zűrös sors. Pestiesen
szólva: nem valami nagy szám. A filmben viszont azzá válik, Mucsi Zoltán ugyanis
figyelemre érdemes hitelességgel formálja meg ezt a matektanárt. Határozott
pozitívuma a vígjátéknak, hogy éppen Mucsi az alappillér: játéka tartást ad az
amúgy erőhiánnyal küszködő történetnek. Jóllehet, a legutóbbi
Jancsó-abszurdokhoz hasonlóan ezt a filmet is végigkáromkodja, jelenléte
mindenképpen jó választása volt a rendezőnek. (Meg aztán tudjuk jól, hogy a magyar
hős b***meg nélkül csakis félkarú, erőtlen és elveszett ember lehet.)
Mucsi mellett Koltai is hozza a figurát,
az ő alakítása azonban nem jelent meglepetést: pedagógusszerű szerepekben már
láttuk őt. Itt most ő az igazgató, akinek ki kéne találnia valamit, különben
szeretett iskolája bezáratik. (Vagy talán inkább összedől.)
Csak valami rendkívüli segíthet: a
néző is sejtheti már, és a szereplők is pedzik a dolgot. És mivel minden adott a
Nagy Kalandhoz (a csoda, a szép nő és a nyári szünidő), akcióba lép a
különítmény, a célkeresztet Monte-Carlóra igazítja, s ha nem is nyílegyenest, de
odaszáguld sok-sok reménnyel telve - és ugyancsak izgatottan.
Ezen közben a magamfajta néző is
izgatott. Vajon kikerekedik-e mindebből egy olyan vígjáték, ami jóval több puszta
ígéretnél? Ami fenekestül felforgatja - na nem a filmes életet, de önmaga fiktív
világmindenségét? Az elmúlt évek nem kényeztettek el minket lehengerlő energiájú
filmvígjátékokkal, honi filmeseink erejéből mintha épp nevettető eredetiségre nem
futná. Persze sebtiben eszembe jut a Moszkva tér - hogy némileg ellentmondjak
saját magamnak -, ami kifejezetten korrekt munka volt, aztán felidéződik bennem a
minden műfajon kívül álló, bár jó adag humorral dolgozó Hukkle, továbbá
az eléggé ellentmondásos Üvegtigris, amit ugyanaz a Filmpartners nevű cég
jegyez, amely a Montecarlo! egyik gyártója is.
Aki látta az Üvegtigrist, az bizonyára
emlékszik arra, hogy a filmet telizsúfolták bújtatott (vagy dehogyis bújtatott)
reklámokkal, sokszor még azon az áron is, hogy a szponzor terméke a forgatókönyvet
befolyásolva került a vászonra. A Montecarlo! kissé hasonló cipőben jár -
milyen érdekes volna egyszer egy olyan magyar közönségfilmet látni, amelynek
szabadságában áll bármit elkövetni: nem itatni reklámsört a szereplőkkel, vagy
például olyan autóval hurcolni őket, amit nem a szponzori szerződés diktál bele a
történetbe. Ehhez persze majdhogynem csodára volna szükség, hiszen a produkciók
költségvetése általában éppen olyan, mint a Zách Feliciánról elnevezett
középiskoláé. (Lehet, hogy filmeseinknek kaszinózniuk kellene.)
A Montecarlo! persze jellemzően nem
az anyagiak adta lehetőségek miatt olyan, amilyen. A sztorit talán túlságosan is
érzékenyen érinti a megszokott környezetből való kimozdulás, és a kaszinóvárosba
érkezés után hamarosan megbicsaklik. Nem látványos hirtelenséggel, mégis szembe
ötlően, fokozatos kiüresedésként tárulva a néző elé. Ahogy a "delegáció" a
kezdeti sikerek után egyszerre veszít el sok pénzt és éltető reményt, a
forgatókönyv is úgy válik tanácstalanná. Mint ha nem is tudná, mit kezdjen
ezután... Mint hogyha csodára várna. A lendületes vígjáték, a nagy horderejű
komédiázás lehetősége elsikkad, és hiába Mucsi játéka, hiába a "szegény
magyarok a fényűzés világában"-szituáció jókora kontrasztja, a film kínosan
téblábol, akárcsak szmokingban feszengő tanárhősei.
Azt olvastam még a filmnézés előtt,
hogy illik örülnünk (erre hívta föl a figyelmet egy programmagazin cikkírója): íme
egy fiatal, aki műfaji próbálkozással kezdi nagyjátékfilmes pályáját.
De tényleg: örüljünk a valóban remek
vígjátéki elemeknek (példának okáért annak a velencei jelenetnek, amelyben a három
hős a padon ülve horkol-sír-tüsszent-nevet - ez eléggé eredeti, sőt az addig
történtekkel jól megalapozott, helyénvaló ötlet), és örüljünk annak, hogy vannak
nagyszerű színészeink meg tevékeny rendezőink. Viszont ne örüljünk annak, hogy
ahogyan az iskoláinkra, úgy a filmjeinkre sem jut elég pénz, és hogy a filmek -
akár még az igazán jó ötletek ellenére is - sok esetben nem lépik túl a
közepesség túlontúl megszokott szintjét.
Nagy kérdés persze, hogy mit lehet még
kihozni a filmes alapműfajokból, s érdemes végiggondolni azt is, vajon mi módon
kerülhető el a zsánerfilm örök kelepcéje, amit akár öncélúságnak is
nevezhetünk. Talán fölösleges is a kérdés, ami arra vonatkozik, hogy a műfaji
filmnek kell-e az elsődlegesen túl más (mögöttes) tartalom, mindenesetre már
elképzelni is lehangoló egy olyan vígjátékot, amelynek erejéből nem futja többre
nevettető (vagy még rosszabb esetben annak szánt) epizódoknál, a fantáziával
hadilábon álló történetnél, kissé erőszakolt szerelmi szálnál és nyögvenyelős
happy endnél.
A filmvígjáték, ha teljesíti a
vállalását, maximumot teljesít. Ahogyan a szatíra például a következetes és
megalapozott könyörtelenséggel, a kalandos vígjáték a fergeteges történettel, a
leyűgöző humorral s ama bizonyos "mögöttes" tartalommal juthat közel önmaga
pozitív végleteihez. A Montecarlo! azonban egy idő után úgy viselkedik, mint
az idegenbe szakadt ember, aki csak bátortalanul tesz mozdulatokat, s önmaga
kvalitásait nem használja ki az adott viszonyok között.
A két tanárember megvert sereg
katonájaként indul haza (hol van már a portyázó magyarok diadalmassága), s a boldog
vég, ami végül is minden kudarc ellenére várja őket, talán kissé érdemtelenül
jut nekik osztályrészül. A happy end derült égből érkező villámcsapásként hat a
sztori végén, s egyrészt hangsúlyossá teszi a dramaturgiai téblábolást, másrészt
olyan figurákat érdemesít győzelemre, akik igencsak távol állnak attól a
vígjátéki hőstől, aki - még ha balek is - esetenként az emberi
teljesítőképesség határain jóval túl is fáradhatatlanul küzd célja
eléréséért.
A fotósok, ha igazán jól sikerül az
exponálás, úgy tudom, néha azt mondják: "Isten ujja beleért a képbe." Talán a
műfaji filmeknél is arra van szükség, hogy földközelbe kerüljön a csoda, s
valamiképp újraoltsa (vagy inkább csúcsra járassa) az adott műfajt. (Gondoljunk csak
a Macska-jajra vagy A tizedes meg a többiekre.)
Fischer Gábor filmje a végkifejlet
idejére határozottan kiüresedik. A magamfajta néző nem tud örülni a sztori végén,
a happy endet látva bizony hiányérzete van. Valami "hát erre ment ki a
játék..."-féle csalódottság nyomja rá a bélyegét a vége-hangulatra, pedig a
film közben időnként sokat ígérően harsant általános kacaj a moziban.
Megemlítendő még, hogy két érdekes
momentum - nevezzük őket hibának - mintha a kellő körültekintés hiányáról
tanúskodna. Az egyik ilyen "hiba" a Makkosi tanár úr és az édesanyja közti
korkülönbség, ami ugyan Pécsi Ildikó és Mucsi Zoltán esetében elvileg (habár
szűkösen) lehetővé tenné anya-fiú viszonyukat, viszont Mucsi jellegzetes
fizimiskája egész egyszerűen hiteltelenné teszi őt Pécsi Ildikó "fiának" a
szerepében.
A másik említendő vonás ("hiba") a
mikrobusz film végi bukfencezése, aminek befejezésekor a kerekeire álló autót
oldalról mutatja a kamera, és a nyitott oldalsó ajtó miatt szembeszökővé válnak
azok a bukócsövek, amik a borulás során a kaszkadőrök testi épségét óvták.
Mindezeken túl határozottan úgy tűnik,
hogy a frappáns befejezés esélyét maga a sztori csökkenti minimálisra, a Montecarlo!
rendező-forgatókönyvírójának azonban - úgy gondolom - teljes joggal
szavazhatunk bizalmat, főleg annak okán, hogy hazánk filmes életének óriási
szüksége van "csúcsra járatott" műfaji filmekre (is), és a tevékeny ember
helyett holmi kósza csodában bízni mégiscsak megmosolyogni való gyermetegség volna.