Csantavéri Júlia Másnap
Ariane Mnouchkine: 1789

A mozi tele van. A Forradalom, úgy látszik, még mindig sokakat érdekel. De a vásznon először békés parkot látunk, emberek jönnek-mennek, egy kismama gyerekkocsit tologat. Jó, ha tudjuk, hol vagyunk. Mouchkine – a lány, lassan, ráérősen vezet be minket Mnouchkine - az apa világába. Színészek sminkelnek, vagy csak üldögélnek a hangár mélyén, gyülekezik a közönség. Aztán egyszerre csak megszólít minket egy kikiáltó az egyik plató tetejéről, és megkezdődik a játék… Nincs szükségünk időalagútra. Miközben minden pillanatban magunk vagyunk, posztmodernen nevelkedő mozisták 2004-ből, mi vagyunk a '74-ben a platók körül tébláboló közönség és mi vagyunk 1789 tömege is, a „nép”, amelyet Lajos király felszólít, hogy írja meg levélben jobbító javaslatait. Szemkáprázva figyeljük a színészek elképesztő teljesítményét, ahogy egyik platóról a másikra, egyik ruhából a másikba, bábok mögé és elé és fölé, vásári komédiából cirkuszi zsonglőrködésbe, pantomimból egyszerű mesélésbe váltanak. A jelenlétük iszonyú erős, de mivel mindez nekünk és értünk történik, a hangárbeli közönséggel együtt valahogy mi is egyre jobban jelen vagyunk…

A vetítés után egy másik mozi kávézójában arról beszélünk, hányféleképpen közelíthetjük meg a látottakat. Filozófiaként, mint szenvedélyes röpiratot a szabadságért, a mindenkori hatalom ellen, az örök forradalom védelmében. Mint színházi kísérletet, amely egyik oldalról visszatérés a vásári komédia hagyományaihoz, másik oldalról a 70-es évek egyik nagy próbálkozása, hogy közös akcióba vonja a társulatot és a közönséget. Tűnődünk, hová lett, hogy halt el ez a nagy megújulás három évtized alatt. És végül, mit szólunk hozzá mint filmhez? A matrjoska-baba ezúttal legkülső burkához, amely az összes többit is magában hordja? A főcímből kiderül, 13 előadás felvételéből vágták össze, gondolhatnánk, könnyű volt a legjobban sikerült jeleneteket összeszedni. De nemcsak ezért más, mint bármelyik előadás lehetett. A könnyen és rugalmasan mozduló kamera figyel. Figyeli mindazt, ami a kulisszák mögött történik, figyeli a színészek arcát, akkor is, amikor nem játszanak éppen. És figyeli a közönséget is. Sokszor még tart a jelenet, mégis látszólag egészen mellékes, mindenképpen véletlenszerű dolgokat mutat. Az egyik színész kapkodva sminkel, hiszen pillanatokon belül egészen más szerepben kell felbukkannia, a másik pingpong labdákkal gyakorol, egy kisfiú a lábak közt szeretne a színpadra jutni. Sok más ilyesmi. Az eredmény egy kitartóan hullámzó, élettel teli közeg, az elveszett közösség hiteles és fájó képe.

 

 
hírek hírek filmek filmek arcok arcok gondolatok gondolatok szemle szemle Örökmozgó Örökmozgó képtár képtár sőt sőt mozgóképtár filmspirál repertórium linkek FILMKULTÚRA '96-tól tartalom címlap kereső