Nyomtatóbarát változat


Klacsán Csaba

„Csak és kizárólag állami pénzből nem illik filmet csinálni” - Kovács Gábor producer

kép megtekintése

Kapcsolódó linkek:
Beszélgetés Angelusz Ivánnal
Beszélgetés Pusztai Ferenccel
Beszélgetés Pataki Ágival
Beszélgetés Rózsa Jánossal
Beszélgetés Kántor Lászlóval
Beszélgetés Sándor Pállal
Üvegtigris 3: kritika
Beszélgetés Muhi Andrással
Beszélgetés Buglya Sándorral
Beszélgetés Gulyás Gyulával és Gulyás Jánossal

„Aki hosszú éveken keresztül élvezte az MMKA támogatását, és sok pénzt elköltött arra, hogy egyébként minőségi és jó filmeket hozzon létre, abban annyi toleranciának mindenképpen lennie kell, hogy ne álljon fel egy forgatás közepén, és ne hagyjon rossz helyzetben egy stábot, amelyik arra az időszakra azt a filmet vállalta be. Amennyiben az embernek garanciái vannak, márpedig nekem érvényes szerződésem van, ezt a problémát meg kell tudni oldani.” Beszélgetés a Filmpartners vezetőjével MAGYAR PRODUCEREK

Az MMKA-támogatások befagyasztásának bejelentésekor már több hete forgott, s immár el is készült az Üvegtigris harmadik része. A döntést követően azt nyilatkoztad, aki nem tud áthidalni egy ilyen helyzetet, az ne is legyen producer. Már a kezdetekkor is ilyen határozott elképzeléseid voltak a szakmáról?

Nem voltak határozott elképzeléseim, de amit a nyáron mondtam, azt továbbra is fenntartom. Főleg, mert az akkor felmerülő helyzethez egy nagyon speciális problémahalmaz vezetett. Az utóbbi években felgyülemlett többmilliárdos adósság miatt csúsztatták el a kifizetést, aminek mi producerek, akik ma több-kevesebb sikerrel ebben az országban működünk, haszonélvezői voltunk. Aki hosszú éveken keresztül élvezte az MMKA támogatását, és sok pénzt elköltött arra, hogy egyébként minőségi és jó filmeket hozzon létre, abban annyi toleranciának mindenképpen lennie kell, hogy ne álljon fel egy forgatás közepén, és ne hagyjon rossz helyzetben egy stábot, amelyik arra az időszakra azt a filmet vállalta be. Amennyiben az embernek garanciái vannak, márpedig nekem érvényes szerződésem van, ezt a problémát meg kell tudni oldani. Annyi a differencia a múlt heti hírek tükrében, hogy akkor arról volt szó, elnapolják a kifizetést, nem pedig arról, hogy megszüntetik, vagy akár érvénytelenítik a szerződést. Először ez úgy nézett ki, hogy az elvileg 2010 júliusára tervezett kifizetés, ami ugye mélységesen érintett engem a forgatás kellős közepén, az akkori információk szerint átcsúszott volna 2011-re. Majd néhány héttel később ez úgy módosult, hogy a támogatás 30%-át megkapjuk még idén, a fennmaradó részt pedig majd jövőre. Továbbra is bízom abban, hogy ez így lesz, arra a bizonyos 30%-ra meg is van kötve a banki előfinanszírozási szerződés. Az utóbbi napok hírei azonban arra engednek következtetni, hogy ha igaz az MMKA részére betervezett 1 milliárd forintos költségvetés, és ez nem lesz több, ilyen típusú szerződésnek is nehezen tudnak majd eleget tenni. Ez egy vadonatúj helyzet, de nem is merek belegondolni a következményeibe. Először megvárom a hivatalos reakciókat és nyilatkozatokat, mert ez nemcsak engem érint, hanem az egész magyar filmszakmát.

Hogyan kerültél kapcsolatba a filmezéssel?

Sokáig külföldön éltem, ezért jól beszéltem angolul. A nyolcvanas évek elején, amikor a bölcsészkarra jártam, megkeresett egy itt forgatandó bérmunkafilm (Menekülés a győzelembe, 1981, r: John Huston) stábja, mert tolmácsot kerestek. Így indult el a filmes karrierem, ekkor szerettem bele a filmcsinálásba. Attól kezdve, némi kihagyással ugyan, de szinte folyamatosan filmközelben vagyok.

1 . 2 . 3 . 4 . 5 . 6 . 7 . 8 . oldal