Nyomtatóbarát változat


Klacsán Csaba

Ez nem Hollywood - Beszélgetés Szajki Péterrel, az Intim fejlövés rendező-forgatókönyvírójával

kép megtekintése
Szajki Péter







kép megtekintése
Intim fejlövés






kép megtekintése
Intim fejlövés






kép megtekintése
Intim fejlövés







A fiatal filmes az elé gördülő akadályok ellenére sem adta fel célját, s példamutató kitartása, számos kompromisszummal bár, de végül meghozta gyümölcsét: A 40. Magyar Filmszemlén az Intim fejlövés – a Papírrepülők című filmmel megosztva – megkapta a Simó Sándor elsőfilmes díjat. Némi szerencsével ráadásul hosszú évek után ez lehet az első magyar film, amely akár már a mozikban visszahozhatja az árát.

Hogyan kerültél kapcsolatba a filmezéssel?

Már egészen kiskorom óta színész akartam lenni. Ez ugye a színház mellett a filmezéshez van közel, szóval, ha úgy vesszük, innen. Négy évig foglalkoztam is mozgásszínházzal. A Banán Klubban több mint tizennégy évig működött a Szárnyak Színháza, s nem olyan régen, 2004-ben szűnt meg. Náluk voltam én is. Ennek a csoportnak a vezetője, Csetneki Gábor kérdezte tőlem egyszer, hogy miért nem foglalkozom filmezéssel. Amikor ez a kérdés elhangzott, rájöttem, hogy teljesen igaza van.

Ezt megelőzően nem is volt semmiféle próbálkozásod?

Az az igazság, hogy azelőtt fotóztam. De csak ilyen tudatlan hobbi szinten. Voltam ugyan egy nyári fotóstáborban, és volt saját fényképezőgépem is, de csak olyankor fotózgattam, ha épp kedvem volt.

Tehát a képeid láttán került szóba, hogy miért nem filmezel?

Egyrészről igen, illetve rólam azért tudni kell, hogy grafomán vagyok. Vagyis kiskorom óta írok folyamatosan, és ő olvasta is több írásomat. Végül így, a két dolog ismeretében javasolta ezt. Gondolom leginkább azért, mert az írásaim is főleg képekből építkeztek.

Ezek után végeztél filmes tanulmányokat is?

Igen, két évig videó szakra jártam az Elő-Tér Művészeti Iskolába, aztán jött újabb két év a Szellemkép Szabadiskolában. Itt végig is csináltam a rövidfilmes szakot, elég sok kisfilmet csináltunk ebben az időben, és végül készítettem egy vizsgafilmet is. Amit aztán végül nem is nagyon mutogattam senkinek.

Először egy tervezett animációs film forgatókönyvírójaként hallhattunk rólad, de ezek szerint már a rendezés iránti vágy is megvolt benned, egészen a kezdetektől?

Tulajdonképpen igen. A már említett iskolák után jártam még a Schilling–Moharos Ügynökség kezdő és haladó forgatókönyvírói tanfolyamaira is, majd ebből az ügynökségből lett később az Analóg Artists. Az átalakulás után már rendezői tanfolyamuk is volt, és én ezt is elvégeztem. Itt is volt egy vizsgafilm, egészen pontosan egy nagyjátékfilm, amely négy különböző részből épült fel. Ezt négyen csináltuk, és az enyém volt az egyik rész. Ezt ráadásul már 35 mm-re forgattuk, végül azonban sosem készült el a végleges változat, mivel a rászánt pénz nem bizonyult elégnek. Túl nagyot vállaltunk, és beletört a bicskánk..

1 . 2 . 3 . 4 . 5 . oldal